Rooms Katholieke Basisschool De Windwijzer

Vullingsweg 64 6418 HV Heerlen

De nieuwbouw van BMV Heerlerbaan is klaar bij de start van schooljaar 2024-2025.

Het team

Toelichting van de school

Het team bestaat uit de directeur, een administratief medewerkster, intern begeleider, onderwijsondersteuners (OWO-ers) en de leerkrachten. Iedereen is vanuit zijn/haar rol een belangrijke schakel voor het geheel! De groepsleerkracht van uw kind is de eerst verantwoordelijke voor de gang van zaken in de groep. Wilt u de groepsleerkracht spreken, dan kunt u hiervoor na afloop van de les terecht of u neemt contact op middels telefoon of Social Schools voor het maken van een afspraak.

Op onze school wordt de rol van interne begeleider ingevuld door Nicole Lebon en zij wordt ondersteund door Eefke Schmitz-Cloodt. De interne begeleider coördineert de leerlingenzorg -en ondersteuning, helpt de groepsleerkrachten met het opstellen en uitvoeren van speciale programma’s in de eigen groep en beheert het leerlingvolgsysteem. Het kan zijn dat de intern begeleider wanneer van meerwaarde aansluit bij een oudergesprek. Hier wordt u uiteraard over geïnformeerd.

Het team zal dit schooljaar weer investeren in deskundigheidsvergroting. Dit is een onderdeel van de totale schoolontwikkeling. Meer informatie over deze schoolontwikkeling is te lezen in het specifieke schooljaarplan (ter inzage bij de directeur en op de schoolwebsite).

De Windwijzer heeft een team met kundige leraren en onderwijsondersteuners die goed samenwerken en met elkaar afstemmen. Daarnaast zijn we zijn opleidschool van van de opleiding tot leraar basisonderwijs. Jaarlijks zijn er meerde Pabo stagiaires aanwezig in de school. Deze werkwijze gaat samen met intensieve begeleiding en coaching door zowel de Pabo als de basisschool, om te zorgen voor hoge kwaliteit onder de aankomend professionals.

Samenstelling team schooljaar 2024-2025:

Leerkrachten:
Groep rood (1/2): Ankie Winthaegen en Meike Pécasse
Groep geel (1/2): Gerda Moonen-Rademakers en Ankie Winthaegen 
Groep 3: Eefke Schmitz-Cloodt en Anouk Vrancken
Groep 4: Cecile Lumeij-Ramakers en Judith Renner
Groep 5: Gina Vreuls en Rächel van Lijf
Groep 6: Kiany Bodelier en Ellen van der Werf-Jongen
Groep 7: Ryan de vries-van Kalsbeek en Ellen van der Werf-Jongen
Groep 8: Kim Salkic en Rächel van Lijf

Onderwijsondersteuners:
Melanie Theunissen-Brinkman
Marlies Hesselaar
Nasima El Azzaoui
Rianne Moonen
Claudia van Mulken - Fredrix

Directeur: Eva van Staveren
Intern begeleider: Nicole Lebon
Ondersteuning intern begeleiding: Eefke Schmitz-Cloodt
Administratief medewerker: Annemie Block


Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Vervangingsbeleid moet bijdragen aan kwalitatief goed onderwijs. Vervangingsbeleid wordt tevens vormgegeven vanuit het principe van goed werkgeverschap (we gaan uit van voldoende ruimte voormedewerkers om hun taak uit te voeren, stellen hen in staat onder optimale omstandigheden een bijdrage te leveren aan de bestuurlijke opgave van de organisatie en houden ons aan de cao-afspraken). Vervangingsbeleid wordt echter ook bepaald door bedrijfseconomische principes (het beheersen van de kosten opdat de beschikbare middelen rechtmatig, maar ook doeltreffend worden ingezet).

Mogelijkheden die wij op schoolniveau inzetten zijn; de inzet van onderwijsondersteuners en (in uitzonderlijke gevallen) leerlingen verdelen over de overige groepen. De inzet van de intern begeleider en directie wordt tot een minimum beperkt en is van kortdurende aard. In het uiterste geval wordt het besluit genomen om de ouders te verzoeken om hun kind(eren) thuis op te vangen. Indien van toepassing informeren we ouders zo snel als mogelijk, bij voorkeur minimaal twee dagen van tevoren. Wij hanteren richtlijnen vanuit onze stichting om in geval van een calamiteit (geen vervangende leerkracht beschikbaar) de juiste keuzes te maken. Op de website van INNOVO leest u hoe INNOVO omgaat met de gevolgen van het lerarentekort.

Wanneer er op schoolniveau geen oplossingen zijn, wordt er binnen het cluster onderzocht of er mogelijkheden zijn. Binnen INNOVO werken we met verschillende clusters en basisschool De Windwijzer maakt deel uit van Cluster Heerlen 1. 

Voor lang durende vervanging, zoals bij zwangerschapsverlof, is is het uitgangspunt vervanging te bieden. Mocht er geen leerkracht beschikbaar zijn om te vervangen kan een extra onderwijsondersteuner ondersteuning bieden.

Waar een onderwijsondersteuner aan een klas wordt gekoppeld is dit altijd in onder eindverantwoordelijkheid van de leerkracht en is er afstemming over het lesrooster en uit te voeren taken, zodat de inzet past binnen de functie van de onderwijsondersteuner.

Op de website van INNOVO leest u hoe INNOVO omgaat met de gevolgen van het lerarentekort.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Onze school organiseert haar onderwijs op basis van de onderwijsvisie in relatie tot de behoefte van de leerlingenpopulatie/ de leerlingen. In het schooljaar 2024- 2025 werken we met kleutergroepen geel en rood (leerplein 1), de groepen 3, 4 en 5 (leerplein 2) en de groepen 6, 7 en 8 (leerplein 3). De teamleden van de verschillende leerpleinen werken intensief met elkaar samenwerken voor wat betreft afstemming en zorgdragen van een doorgaande lijn in het onderwijsaanbod. De kleutergroepen zoeken actief de aansluiting met de peutergroepen van POVH in het gebouw om zo de warme overdracht verder te intensiveren. 

De kleuters, groep 3 t/m 5 en groep 6 t/m 8 beschikken over een leerplein. Het leerplein is een ruimte die is ingericht om goed zelfstandig te kunnen (ver)werken. Het leerplein wordt bemand door een onderwijsondersteuner, waardoor er een professional aanwezig is om vragen te beantwoorden, te coachen en te zorgen voor goede focus en concentratie bij de kinderen.

De leerlingen werken vanaf groep 3 met een ‘weektaak’: De weektaak wordt opgebouwd in hoeveelheid, werkwijze en zelfverantwoordelijkheid. Hiermee werken ze dus in de klas en ook op het leerplein aan hun eigen taken en verantwoordelijkheden.

De Schakelklas

Basisschool De Windwijzer maakt gebruik van de subsidieverlening beleidsregel subsidiëring extra leertijd, die de gemeente Heerlen beschikbaar heeft gesteld. Door extra leertijd willen wij het talent van leerlingen met een forse taalachterstand optimaal ontwikkelen, waardoor zij het vervolgonderwijs kunnen volgen dat aansluit bij hun mogelijkheden. De doelgroep bestaat uit leerlingen die een taalachterstand hebben van minimaal één jaar. Elk schooljaar wordt opnieuw bekeken welke leerlingen hier het meeste baat bij hebben. Ouders/verzorgers van deelnemende leerlingen worden vooraf geïnformeerd en gedurende het proces op de hoogte gehouden. Gedurende schooljaar 2024-2025 zal de Schakelklas geïntegreerd worden ingezet in de gekozen groep(en). De selectie van de leerlingen gebeurt door de leerkrachten van de betreffende groepen in afstemming met de intern begeleider die samen met de leerkracht de ontwikkelingen monitort.

Burgerschap

De Windwijzer beschikt over een burgerschapsplan dat bijdraagt aan de ontwikkeling van burgerschap als een van de basisvaardigheden. 
Meer informatie over burgerschap & sociale cohesie leest u hier: Burgerschap & Sociale cohesie.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Binnen de uren van de groepen 1 en 2 vindt ook het zelfstandig werken plaats. Het zelfstandig werken wordt geïntegreerd in de andere vakgebieden. Aangezien er bij de kleutergroepen thematisch gewerkt wordt, is de scheiding tussen de vak- en vormingsgebieden niet altijd even zichtbaar

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Voor een overzicht van de invulling van de onderwijstijd: zie de website https://www.innovo.nl/verantwoording-verplichte-onderwijstijd.html.

Voor een overzicht van de gronden voor vrijstelling van onderwijsactiviteiten: zie de website https://www.innovo.nl/gronden-voor-vrijstelling-onderwijsactiviteiten.html.

Jaarlijks verantwoorden we de wettelijke onderwijstijd, vakanties, vrije dagen en studiedagen bij de MR.


Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Onze school is een reguliere basisschool. Wij verzorgen onderwijs voor leerlingen die het reguliere proces doorlopen. Soms zijn er andere onderwijsbehoeften. Onze school vindt het belangrijk om goed in kaart te brengen wat deze behoeften zijn en wat deze behoeften vragen van het onderwijs. Wij kunnen vervolgens bepalen of wij aan deze vraag tegemoet kunnen komen. In principe staan wij open voor alle leerlingen, mits wij en ouders erin vertrouwen om aan de behoeften tegemoet te komen. Wij proberen zowel aan leer- als aan gedragsproblemen tegemoet te komen. In ons team werken specialisten rondom gedrag, leren, meer- en hoogbegaafdheid samen om aan de onderwijsbehoeften van zoveel mogelijk leerlingen te voorzien. Wij doen dit samen met logopedisten en ergotherapeuten die extra ondersteuning kunnen bieden.

Het kan gebeuren dat een kind het erg moeilijk heeft op school. We doen er alles aan om te zorgen dat kinderen bij hun eigen groep blijven en doorstromen naar het volgende jaar. Toch kan een doublure in uitzonderingssituaties nodig zijn. Hierover wordt u tijdig geïnformeerd. De school bepaalt of een kind blijft zitten, zie de website van de rijksoverheid voor meer informatie (Wie bepaalt of mijn kind blijft zitten of overgaat naar de volgende groep of klas? (https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/basisonderwijs/vraag-en-antwoord/wie-bepaalt-of-mijnkind-blijft-zitten-of-overgaat-naar-de-volgende-klas ) .Andersom kan het ook voorkomen dat een kind kan versnellen en een klas kan overslaan, of 2 leerjaren gecombineerd kan volgen. Hiervoor hebben we beleid opgesteld samen met onze specialist meer- en hoogbegaafdheid. Het exacte beleid voor doubleren en versnellen is op te vragen bij de directie of de intern begeleider van onze school. Hierin motiveren we de keuzes die we maken.

Wij vinden dat kinderen recht hebben op goede begeleiding. Dit kunnen wij helaas voor een beperkte groep kinderen niet bieden. Wij denken hierbij op dit moment aan:
• Wanneer kinderen gewetenloos handelen, extreem agressief gedrag vertonen, waardoor de veiligheid en het welbevinden van de kinderen in gevaar komt (groep, lkr .etc);
• Noodzakelijk medisch handelen welke niet op of door school verzorgd kan worden;
• Wanneer er structurele 1 op 1 begeleiding nodig is;
• Kinderen waarbij er sprake is van complexe co-morbiditeit.

Er kunnen zich, gedurende de schoolloopbaan, ook situaties voordoen waarin de grenzen aan de zorg voor de kinderen worden bereikt. Wij gaan dan direct met u en de procesbegeleider van Innovo in gesprek om te komen tot een maatwerkoplossing. Denk hierbij bijvoorbeeld aan:
• Verstoring van rust en veiligheid;
• Onbalans tussen verzorging/behandeling – onderwijs;
• Verstoring van het leerproces voor de andere kinderen;
• Gebrek aan zorgcapaciteit;
• Grenzen aan leerbaarheid van kinderen: grote verschillen in verwerkingssnelheid, -tijd en problemen in didactische afstemming.

Ons schoolondersteuningsprofiel leest u op: https://www.bs-windwijzer.nl.
Klik HIER voor de INNOVO procedure "Verwijderen en schorsen van leerlingen"

-Klik op onderstaande links voor meer informatie:
http://www.steunpuntpassendonderwijs.nl/

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/passend-onderwijs

http://www.passendonderwijszuid.nl/

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Er is een kwaliteitskaart meer -en hoogbegaafdheid ontwikkelt door de specialist op dit gebied. De werkwijze is in schooljaar 2022-2023 geïmplementeerd en wordt schooljaar 2023-2024 geborgd.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Onze school heeft extra aanbod voor het jonge kind:
Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) / peuteropvang. Bij VVE-thuis krijgen de ouders een actievere rol bij het uitvoeren van het VVE-programma in de thuissituatie. Daarnaast kunnen ouders geïnformeerd over het thema waaraan gewerkt wordt tijdens de inloopochtenden.

We werken samen met een peuteropvang organisatie en een kinderopvangorganisatie in het gebouw van de school. Respectievelijk Human Kind en POVH. In geval van plaatsing op onze basisschool is er (wanneer de leerling een vorm van voorschoolse educatie heeft genoten) sprake van een warme overdracht. In het koppeloverleg tussen peuteropvang en de school worden afspraken gemaakt en mogelijkheden gevonden op ons kleuter / peuterplein verder vorm te geven.

Het onderwijs in de kleutergroepen wordt ontwikkelingsgericht en op basis van speel-leeractiviteiten vormgegeven met momenten van intentionele stimulans. Er is een beredeneerd -en doelgericht aanbod dat wordt vormgegeven aan de hand van thema's van Speelplezier. Kleuters worden op de voet gevolgd met het DigiKeuzeBord.


Terug naar boven