Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Onze school organiseert haar onderwijs op basis van de onderwijsvisie in relatie tot de behoefte van de leerlingenpopulatie/ de leerlingen. In het schooljaar 2024- 2025 werken we met kleutergroepen geel en rood (leerplein 1), de groepen 3, 4 en 5 (leerplein 2) en de groepen 6, 7 en 8 (leerplein 3). De teamleden van de verschillende leerpleinen werken intensief met elkaar samenwerken voor wat betreft afstemming en zorgdragen van een doorgaande lijn in het onderwijsaanbod. De kleutergroepen zoeken actief de aansluiting met de peutergroepen van POVH in het gebouw om zo de warme overdracht verder te intensiveren.
De kleuters, groep 3 t/m 5 en groep 6 t/m 8 beschikken over een leerplein. Het leerplein is een ruimte die is ingericht om goed zelfstandig te kunnen (ver)werken. Het leerplein wordt bemand door een onderwijsondersteuner, waardoor er een professional aanwezig is om vragen te beantwoorden, te coachen en te zorgen voor goede focus en concentratie bij de kinderen.
De leerlingen werken vanaf groep 3 met een ‘weektaak’: De weektaak wordt opgebouwd in hoeveelheid, werkwijze en zelfverantwoordelijkheid. Hiermee werken ze dus in de klas en ook op het leerplein aan hun eigen taken en verantwoordelijkheden.De Schakelklas
Basisschool De Windwijzer maakt gebruik van de subsidieverlening beleidsregel subsidiëring extra leertijd, die de gemeente Heerlen beschikbaar heeft gesteld. Door extra leertijd willen wij het talent van leerlingen met een forse taalachterstand optimaal ontwikkelen, waardoor zij het vervolgonderwijs kunnen volgen dat aansluit bij hun mogelijkheden. De doelgroep bestaat uit leerlingen die een taalachterstand hebben van minimaal één jaar. Elk schooljaar wordt opnieuw bekeken welke leerlingen hier het meeste baat bij hebben. Ouders/verzorgers van deelnemende leerlingen worden vooraf geïnformeerd en gedurende het proces op de hoogte gehouden. Gedurende schooljaar 2024-2025 zal de Schakelklas geïntegreerd worden ingezet in de gekozen groep(en). De selectie van de leerlingen gebeurt door de leerkrachten van de betreffende groepen in afstemming met de intern begeleider die samen met de leerkracht de ontwikkelingen monitort.
Burgerschap
De Windwijzer beschikt over een burgerschapsplan dat bijdraagt aan de ontwikkeling van burgerschap als een van de basisvaardigheden.
Meer informatie over burgerschap & sociale cohesie leest u hier: Burgerschap & Sociale cohesie.
Binnen de uren van de groepen 1 en 2 vindt ook het zelfstandig werken plaats. Het zelfstandig werken wordt geïntegreerd in de andere vakgebieden. Aangezien er bij de kleutergroepen thematisch gewerkt wordt, is de scheiding tussen de vak- en vormingsgebieden niet altijd even zichtbaar
Voor een overzicht van de invulling van de onderwijstijd: zie de website https://www.innovo.nl/verantwoording-verplichte-onderwijstijd.html.
Voor een overzicht van de gronden voor vrijstelling van onderwijsactiviteiten: zie de website https://www.innovo.nl/gronden-voor-vrijstelling-onderwijsactiviteiten.html.
Jaarlijks verantwoorden we de wettelijke onderwijstijd, vakanties, vrije dagen en studiedagen bij de MR.
Onze school is een reguliere basisschool. Wij verzorgen onderwijs voor leerlingen die het reguliere proces doorlopen. Soms zijn er andere onderwijsbehoeften. Onze school vindt het belangrijk om goed in kaart te brengen wat deze behoeften zijn en wat deze behoeften vragen van het onderwijs. Wij kunnen vervolgens bepalen of wij aan deze vraag tegemoet kunnen komen. In principe staan wij open voor alle leerlingen, mits wij en ouders erin vertrouwen om aan de behoeften tegemoet te komen. Wij proberen zowel aan leer- als aan gedragsproblemen tegemoet te komen. In ons team werken specialisten rondom gedrag, leren, meer- en hoogbegaafdheid samen om aan de onderwijsbehoeften van zoveel mogelijk leerlingen te voorzien. Wij doen dit samen met logopedisten en ergotherapeuten die extra ondersteuning kunnen bieden.
Het kan gebeuren dat een kind het erg moeilijk heeft op school. We doen er alles aan om te zorgen dat kinderen bij hun eigen groep blijven en doorstromen naar het volgende jaar. Toch kan een doublure in uitzonderingssituaties nodig zijn. Hierover wordt u tijdig geïnformeerd. De school bepaalt of een kind blijft zitten, zie de website van de rijksoverheid voor meer informatie (Wie bepaalt of mijn kind blijft zitten of overgaat naar de volgende groep of klas? (https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/basisonderwijs/vraag-en-antwoord/wie-bepaalt-of-mijnkind-blijft-zitten-of-overgaat-naar-de-volgende-klas ) .Andersom kan het ook voorkomen dat een kind kan versnellen en een klas kan overslaan, of 2 leerjaren gecombineerd kan volgen. Hiervoor hebben we beleid opgesteld samen met onze specialist meer- en hoogbegaafdheid. Het exacte beleid voor doubleren en versnellen is op te vragen bij de directie of de intern begeleider van onze school. Hierin motiveren we de keuzes die we maken.
Wij vinden dat kinderen recht hebben op goede begeleiding. Dit kunnen wij helaas voor een beperkte groep kinderen niet bieden. Wij denken hierbij op dit moment aan:
• Wanneer kinderen gewetenloos handelen, extreem agressief gedrag vertonen, waardoor de veiligheid en het welbevinden van de kinderen in gevaar komt (groep, lkr .etc);
• Noodzakelijk medisch handelen welke niet op of door school verzorgd kan worden;
• Wanneer er structurele 1 op 1 begeleiding nodig is;
• Kinderen waarbij er sprake is van complexe co-morbiditeit.
Er kunnen zich, gedurende de schoolloopbaan, ook situaties voordoen waarin de grenzen aan de zorg voor de kinderen worden bereikt. Wij gaan dan direct met u en de procesbegeleider van Innovo in gesprek om te komen tot een maatwerkoplossing. Denk hierbij bijvoorbeeld aan:
• Verstoring van rust en veiligheid;
• Onbalans tussen verzorging/behandeling – onderwijs;
• Verstoring van het leerproces voor de andere kinderen;
• Gebrek aan zorgcapaciteit;
• Grenzen aan leerbaarheid van kinderen: grote verschillen in verwerkingssnelheid, -tijd en problemen in didactische afstemming.
Ons schoolondersteuningsprofiel leest u op: https://www.bs-windwijzer.nl.
Klik HIER voor de INNOVO procedure "Verwijderen en schorsen van leerlingen"-Klik op onderstaande links voor meer informatie:
http://www.steunpuntpassendonderwijs.nl/http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/passend-onderwijs
http://www.passendonderwijszuid.nl/
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Er is een kwaliteitskaart meer -en hoogbegaafdheid ontwikkelt door de specialist op dit gebied. De werkwijze is in schooljaar 2022-2023 geïmplementeerd en wordt schooljaar 2023-2024 geborgd.
Onze school heeft extra aanbod voor het jonge kind:
Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) / peuteropvang. Bij VVE-thuis krijgen de ouders een actievere rol bij het uitvoeren van het VVE-programma in de thuissituatie. Daarnaast kunnen ouders geïnformeerd over het thema waaraan gewerkt wordt tijdens de inloopochtenden.
We werken samen met een peuteropvang organisatie en een kinderopvangorganisatie in het gebouw van de school. Respectievelijk Human Kind en POVH. In geval van plaatsing op onze basisschool is er (wanneer de leerling een vorm van voorschoolse educatie heeft genoten) sprake van een warme overdracht. In het koppeloverleg tussen peuteropvang en de school worden afspraken gemaakt en mogelijkheden gevonden op ons kleuter / peuterplein verder vorm te geven.
Het onderwijs in de kleutergroepen wordt ontwikkelingsgericht en op basis van speel-leeractiviteiten vormgegeven met momenten van intentionele stimulans. Er is een beredeneerd -en doelgericht aanbod dat wordt vormgegeven aan de hand van thema's van Speelplezier. Kleuters worden op de voet gevolgd met het DigiKeuzeBord.