Basisschool Sint Tarcisius

Bekkerveld 30 6417 CM Heerlen

Schoolfoto van Basisschool Sint Tarcisius

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De resultaten van de centrale eindtoets liggen al meerdere jaren boven het landelijk gemiddelde. Door het systematisch volgen van de resultaten van al onze leerlingen en deze te vergelijken met de normen die de inspectie stelt, houden we constant zicht op de ontwikkeling van onze leerlingen. In de schoolzelfevaluatie die elk jaar wordt gemaakt, worden de resultaten geanalyseerd en besproken met de leerkrachten. Deze evaluatie vormt o.a. de basis voor de vervolgstappen die worden gezet in de volgende periode.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Met ingang van 1 februari 2016 beoordeelt de inspectie de tussenresultaten van scholen in het primair onderwijs niet meer. De inspectie blijft het belangrijk vinden dat scholen goede resultaten halen en de ontwikkeling van de kinderen goed volgen. Wij als school vragen van elke leerkracht om een goed beeld te hebben van de ontwikkeling van de leerlingen. Door te werken met het Cito- leerlingvolgsysteem kunnen problemen vroegtijdig worden gesignaleerd. Als kinderen extra zorg nodig hebben, wordt bekeken in welke mate hulp kan worden ingezet. De leerkracht en de interne begeleider houden nauwlettend alle werkzaamheden rond de extra zorg voor kinderen bij en schakelen waar nodig hulp in. Vanuit deze gegevens wordt de schoolzelfevaluatie gemaakt en worden groepsprofielen met de te halen doelen, passend bij onze leerling populatie, opgesteld, waar de leerkrachten en leerlingen dagelijks mee werken.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Naast de centrale eindtoets nemen wij jaarlijks ook de Cito toetsen af vanaf groep 3. Deze toets-gegevens helpen ons om goed zicht te krijgen in het ontwikkelingsniveau van onze leerlingen. We gebruiken deze gegevens om ons lesaanbod aan te passen aan de leerbehoeften van de leerlingen. Ook de gegevens van de CITO-eindtoets worden jaarlijks geanalyseerd en worden indien noodzakelijk planmatige afspraken gemaakt voor het verbeteren van de onderdelen. Nagenoeg alle leerlingen hebben die score behaald die ook goed aansluit bij hun ontwikkelingslijn door de gehele schoolloopbaan.

Op onze website http://www.bs-tarcisius.nl onder protocollen & documenten vindt u onze procedure advisering VO (voorgezet onderwijs).

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Basisschool Tarcisius heeft  een schoolbrede, preventieve aanpak van gedrag, gericht op alle leerlingen. Deze aanpak is gefocust op het verhelderen, aanleren en positief bekrachtigen van gewenst gedrag volgens de methode SWPBS (Schoolwide Positive Behavior Support).  

https://www.innovo.nl/actief-burgerschap-en-sociale-cohesie.html

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Respect
  • Samen

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Wij hebben de ontwikkeling en prestaties van alle kinderen goed in beeld. Wij zijn in staat om op planmatige wijze onderwijs te verzorgen, dat tegemoet komt aan de onderwijsbehoeften van de leerlingen. De school weet al jaren hoge eindresultaten op de centrale eindtoets te behalen. De wijze waarop de school de zorgstructuur in de afgelopen jaren heeft ingericht verdient een compliment. De leraren zien álle leerlingen en kunnen in samenspraak met de interne begeleider goed duiden wat iedere leerling nodig heeft. De school weet ook op het gebied van de sociaal-emotionele ontwikkeling een verbeterslag te maken. De invoering van School Wide Positive Behaviour Support in samenhang met een weerbaarheidstraining heeft het schoolklimaat zichtbaar versterkt. Leerlingen en leraren voelen zich veilig op de school en er heerst een prettig, stimulerend werk- en leerklimaat. De professionele houding van de leraren, het feit dat zij gezamenlijk de onderwijsvisie van de school uitdragen en continu werken aan de verbetering van het onderwijs, zorgen ervoor dat er sprake is van een goede kwaliteitscultuur. Deze cultuur vormt de basis voor het toekomstige succes van de school om de kwaliteit van het onderwijs nóg verder te verankeren en de school een spil in de gemeenschap te laten zijn.

Terug naar boven