Basisschool Sint Tarcisius

Bekkerveld 30 6417 CM Heerlen

Schoolfoto van Basisschool Sint Tarcisius

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Vervangingen bij verlof of ziekte:

Gelukkig betreft dat vaak kort durende vervangingen en hebben we dit tot nu toe op kunnen vangen door het inzetten van eigen medewerkers, onderwijsassistenten of het verdelen van de groep over meerdere groepen. Hierdoor werken kinderen op momenten met een dagtaak en kan een gymles incidenteel vervallen. We hebben ook parttime leerkrachten gevraagd om extra te werken op dagen waarop zij eigenlijk niet werken. Op het moment dat wij het niet meer met eigen medewerkers kunnen oplossen en wij voorzien dat we groepen naar huis moeten sturen, hanteren wij de volgende stappen:

  • Aan het einde van de eerste dag van ziekte van de leerkracht krijgen de leerlingen  van de betrokken groep een vooraankondiging mee naar huis, waarin gemeld wordt dat er geen vervanger is gevonden en er op school nog één dag geïmproviseerd zal worden (voor u als ouder: regel alvast opvang voor uw kind(eren)). 
  • Aan het eind van de tweede dag zonder vervanger krijgen de kinderen van de betrokken groep een bericht mee waarin staat dat ze de dag erna één dag niet naar school kunnen komen. De inspectie, het schoolbestuur en de leerplichtambtenaar worden op de hoogte gesteld. 
  • We streven er naar leerlingen niet langer dan één dag aaneengesloten naar huis te sturen. Volgens een roulatiesysteem worden er steeds andere groepen naar huis gestuurd. Ouders van de betrokken leerlingen worden steeds een dag van tevoren geïnformeerd.

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Bij de groepsindeling van onze school is gekozen voor het systeem van de zogenaamde ‘leerstofjaarklassen’. Dit wil zeggen, dat kinderen in vaste jaargroepen zitten waarin een vooraf bepaalde hoeveelheid leerstof aangeboden wordt. De leerkrachten geven op een effectieve wijze gestalte aan gedifferentieerd onderwijs (werken met groepsprofielen). Wij differentiëren bij de instructie (directe instructie) en verwerking (zowel naar inhoud als naar tempo). Er wordt bij enkele vakken (bv. rekenen en begrijpend lezen) groepsdoorbrekend instructie gegeven. De leerstof is gericht op het vergroten van kennis, op het aanleren van vaardigheden, het samenwerken met anderen, het activeren van de leerlingen en het ontplooien van mogelijkheden. Het leren kent meer samenhang: rekenactiviteiten en taalactiviteiten worden op een vergelijkbare manier gegeven, met verbindingen naar de alledaagse werkelijkheid waarin kinderen leven en met grote nadruk op inzicht en begrip. De school werkt in de eerste twee jaargroepen met thema’s. In bepaalde periodes komen specifieke onderwerpen aan de orde, waar omheen het onderwijs gegeven wordt. Dit kunnen bijvoorbeeld de jaargetijden zijn, seizoensgebonden feesten of onderwerpen die voor de kinderen herkenbaar zijn. De school hecht veel belang aan de samenhang van de leerstof binnen de opeenvolgende leerjaren. Al vanaf de eerste groep werken de kinderen aan doelen die in de laatste groep behaald moeten worden. Dit gebeurt op een wijze die past bij hun ontwikkelingsfase: aanvankelijk speels, later meer systematisch en uitdagender.

Hoe is de procedure voor de groepsindeling elk schooljaar?

De verantwoordelijkheid voor en de beslissing over de groepsindeling ligt bij het team. Ook voor eventueel doubleren/verlengen of een groep/leerjaar overslaan van een leerling is het oordeel van de school doorslaggevend. Bij elk nieuw schooljaar wordt aan de hand van de volgende criteria een groepsindeling en samenstelling gemaakt:

  • De groepen dienen zoveel mogelijk in balans te zijn, waarbij wordt gekeken naar didactische kunnen en pedagogisch klimaat.
  • Er wordt gekeken naar de gedragsmatige aspecten van de leerlingen.      
  • Er wordt gekeken naar de sociale aspecten van de groep en de individuele leerlingen, zo mag er geen ongezonde rivaliteit tussen groepen ontstaan.      
  • Er wordt gekeken naar de aantallen jongens en meisjes.

Het team zal aan de hand van deze criteria elk jaar opnieuw de groepssamenstelling bekijken. Het is dus niet zo, dat eenmaal gevormde groepen hun hele basisschoolperiode bij elkaar blijven. Ouders worden geïnformeerd over de groepsindeling.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Op basis van de leerling kenmerken hebben wij ons onderwijsbeleid aangepast.

De afgelopen jaren hebben meerdere personeelsleden diverse Master opleidingen succesvol afgesloten. Dit betekent voor onze school dat wij momenteel de volgende Masters in huis hebben:

  • specialist gedrag
  • specialist taal
  • specialist rekenen
  • specialist meer- hoogbegaafdheid
  • specialist op het gebied van coaching en begeleiding
  • specialist jonge kind
  • orthopedagoog

Daarnaast:

  • Rots en Water trainer(s)
  • Een werkgroep SWPBS

Verder zijn de volgende de expertises ook aan onze school verbonden;

  • een logopedist vanuit de Mgr. Hanssenschool
  • een fysiotherapeut
  • een jeugdconsulent
  • de GGD
  • expertise platform; een orthopedagoog en een ambulante begeleider vanuit het Speciaal (Basis) Onderwijs

Voor ons schoolondersteuningsprofiel (SOP) zie onze website http://www.bs-tarcisius.nl

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

We vinden het belangrijk om vroegtijdig te signaleren wanneer er ondersteuning in de ontwikkeling nodig is. Daarom zetten we onze consulenten passend onderwijs in de groepen 1 en 2 en 3 preventief in.

De scholing voor het team en de uitwerking daarvan voor de leerlingen heeft als doel het versterken van de executieve functies van de leerling zodat deze leerling vaardig wordt in zelfsturing en eigenaarschap.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Als kinderen worden aangemeld hebben wij een "warme" overdracht met de Peuterspeelzaal of het kinderdagverblijf. Dit kan niet zonder de toestemming van de ouders. Soms zijn de ouders bij dit gesprek aanwezig.

In de ontwikkeling van de doorgaande lijn vanuit de Peuterspeelzaal naar groep 1 komen de oudste peuters al 2x per week in een groep 1 meewerken in de werkles. Zo is de overgang voor de kinderen niet meer zo spannend. Naast deze werkles spelen de peuters en de groep 1 leerlingen ook af en toe samen op het werkplein en gaan de peuters 2x per maand samen met de groep 1 leerlingen een programma van school tv kijken. Ook hebben wij gezamenlijke vieringen zoals b.v. opening kinderboekenweek.

Terug naar boven