Basisschool Windekind

Van Weerden Poelmanstr 192 6417 ES Heerlen

  • Vanuit waarden positief gedrag aanleren, de kern van SWPBS
  • Patronen en letters in scheerschuim
  • Vanuit ervaring leren.
  • Met de groep erop uit.
  • Leren in de natuur.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Wet doorstroomtoetsen po

Vanaf schooljaar 2023/2024 verandert de huidige Wet eindtoetsing po in de Wet doorstroomtoetsen po (primair onderwijs). Deze wet neemt een aantal knelpunten weg in de overgang van het primair onderwijs naar het voortgezet onderwijs. Hierdoor functioneert de eindtoets beter als instrument voor kansengelijkheid. Met ingang van schooljaar 2023/2024 verandert dan ook een aantal belangrijke data in het tijdpad voor het (speciaal) basisonderwijs en het speciaal onderwijs.

Afname doorstroomtoets vanaf schooljaar 2023/2024

De eindtoets in groep 8 wordt de doorstroomtoets. Scholen kiezen (net als nu) welke erkende doorstroomtoets zij bij hun leerlingen afnemen. Op Windekind hebben we gekozen voor de Leerling in beeld-doorstroomtoets.

De Leerling in beeld-doorstroomtoets is de doorstroomtoets van Cito BV en sluit aan op het Leerling in beeld – volgsysteem. De doorstroomtoets meet wat leerlingen kennen en kunnen aan het einde van het primair onderwijs op het gebied van Nederlandse taal en rekenen. De Leerling in beeld-doorstroomtoets meet de verplichte onderdelen Lezen, Taalverzorging (Spelling werkwoorden, Spelling niet-werkwoorden en Leestekens) en Rekenen. Op basis van deze informatie ontvangen leerlingen een toetsadvies voor het best passende vervolgonderwijs.

Voorafgaand aan de toets geeft de (basis)school een schooladvies aan haar leerlingen.

Nadat de uitslag van de doorstroomtoets bekend is, heeft de (basis)school de tijd om het advies omhoog bij te stellen. Het uitgangspunt hierbij is dat het schooladvies omhoog wordt bijgesteld wanneer de toets-uitslag hoger is dan het initiële schooladvies. De school kan gemotiveerd hiervan afwijken, als zij dit niet in het belang van de leerling acht.

Tijdspad schooljaar 2023/2024

  • 15 sept – 15 nov (Basis)school schrijft leerlingen in voor een doorstroomtoets
  • 10-31 januari (Basis)school geeft schooladvies aan leerlingen in groep 8
  • 1-13 februari Afnameperiode doorstroomtoets (afnamemoment eerder dan in het huidige stelsel). Zoals het er nu naar uitziet, wordt de toets op 6 en 7 februari afgenomen. We hebben gekozen voor afname op papier. 
  • 15 maart (uiterlijk) Uitslag doorstroomtoets
  • 24 maart (uiterlijk) (Basis)school geeft definitief schooladvies aan leerlingen en ouders
  • 25-31 maart Aanmeldweek middelbare school: Alle leerlingen melden zich in dezelfde week, met hun definitieve schooladvies, aan op de middelbare school. Op deze manier hebben alle leerlingen evenveel kans op een plek bij de middelbare school van hun voorkeur.

Het schooladvies wordt op onze school gegeven door een schooladviescommissie. Hierin zijn de leerkrachten van de leerjaren 7-8, de intern begeleiders en eventueel de vakspecialisten vertegenwoordigd. 

Voor meer informatie verwijzen we u naar:

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/schooladvies-en-eindtoets-basisschool/wetsvoorstel-doorstroomtoetsen-po

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

In de leerjaren 1 en 2 maken we gebruik van het digitale registratiesysteem "Mijn kleutergroep". Tijdens de oudergesprekken wordt de informatie besproken met ouders.

Scholen volgen zorgvuldig hoe leerlingen zich ontwikkelen. Daarvoor gebruiken we een leerlingvolgsysteem (LVS). Het meest bekend is het volgsysteem van Cito. Met ingang van het schooljaar 2023-2024 schakelen we over naar de opvolger van het Cito-leerlingvolgsysteem: Leerling in beeld.

Hierin ligt de focus op de brede ontwikkeling en de groei van iedere leerling. Er is aandacht voor:de cognitieve ontwikkeling (lezen, spelling, woordenschat, rekenen-wiskunde en Engels)werkhouding en leerhoudingsociaal-emotionele ontwikkeling en de executieve functies.Bij Leerling in beeld horen uiteenlopende toetsen, die de leerkracht goed inzicht geeft in de groei van jouw kind. Zo weet de leerkracht precies waarbij jouw kind misschien wat extra hulp of juist meer uitdaging nodig heeft. Zo krijgt jouw kind de beste kans om zijn of haar talenten te ontwikkelen.

De toetsen worden twee maal per jaar afgenomen en laten zien wat het beheersingsniveau van de leerlingen is. De toets-resultaten, -analyses en observatiegegevens worden voor alle groepen door de leerkracht met de intern begeleider besproken tijdens de groepsbespreking. De groepsbespreking heeft als doel: 

  • Evalueren of de gestelde doelen bereikt zijn
  • Handvatten verzamelen voor het doelgericht opstellen van het nieuwe groepsplan en het formeren van niveaugroepen.
  • Idem voor de handelingsplannen

Goed onderwijs is van cruciaal belang voor de ontwikkeling van leerlingen. Het bereidt leerlingen voor op een positie in de maatschappij. Om het onderwijs in Limburg verder te verbeteren is samenwerking tussen de verschillende partijen in en rondom het onderwijsveld noodzakelijk. Een sfeer van samen leren en ontwikkelen; van monitoren en bespreken wat we zien.

www.innovo.nl/onderzoeken-in-het-funderend-onderwijs-onderwijsmonitor-Limburg.html

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Naar het voortgezet onderwijs

In de directe omgeving zijn diverse scholen voor voortgezet onderwijs aanwezig. Van de scholen uit de regio Heerlen kunt u een overzicht vinden in de VO-gids. Uiteraard zijn er buiten de regio Heerlen ook nog diverse scholen voor voortgezet onderwijs beschikbaar.

Informatie over de scholen voor voortgezet onderwijs

Elke school voor voortgezet onderwijs heeft een website. Op deze website kunt u veel informatie vinden. De scholen organiseren daarnaast in de maanden januari, februari en maart diverse informatieavonden, open dagen en meeloopdagen. De informatie die de basisschool hierover ontvangt, wordt met de ouders van de leerlingen uit leerjaar 8 gedeeld. Daarnaast wordt ook overig promotiemateriaal voor de leerlingen uit leerjaar 8 gedeeld.

Volgen van leerlingen in het Voortgezet onderwijs.

We volgen onze oud-leerlingen in het voortgezet onderwijs jaarlijks. Naast overleg met scholen van voortgezet onderwijs ten minste eenmaal jaarlijks over elke leerling afzonderlijk, ontvangen we ook de leerresultaten.

We kunnen ons aldus een goed beeld vormen van de schoolcarrière van "onze" leerlingen.

Standaard zit ca. 80 % van onze leerlingen op het geadviseerde niveau in het derde jaar van voortgezet onderwijs. Dit percentage blijkt de laatste jaren te dalen. We zien meer mobiliteit in het voortgezet onderwijs waardoor het moeilijker wordt leerlingen te blijven volgen.  

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij vinden het op school vanzelfsprekend dat er verschillen tussen leerlingen zin. In de benadering van onze leerlingen houden we daar rekening mee. Dit betekent dat de leerkrachten pedagogische kwaliteiten bezitten.

De leerkrachten scheppen in hun groep/cluster een pedagogisch klimaat, waarin de kinderen zich veilig voelen, uitgedaagd en gestimuleerd worden. De pedagogische kwaliteiten zijn van groot belang bij het opgang brengen van de ontwikkelingsprocessen bij de kinderen. De behoeftes van de kinderen zijn hierbij het uitgangspunt.

  • Kinderen hebben behoefte aan relatie, zowel met hun docenten als met andere leerlingen. Ze willen het gevoel hebben erbij te horen, deel uit te maken van een gemeenschap. Hoewel in een gemeenschap conflicten zijn en men rekening moet houden met elkaar, voelt men zich er in principe veilig.
  • Kinderen willen laten zien wat zij kunnen en zichzelf als effectief ervaren. Dat vraagt uitdaging. Dat kan alleen als het onderwijs is afgestemd op de mogelijkheden en (basis) behoeften van de leerling.
  • Kinderen willen het gevoel hebben de dingen zélf te kunnen doen. Zélf kunnen beslissen, zelf keuzes maken. Dat kan alleen in een omgeving waarin de eigenheid van de leerling gerespecteerd wordt.
  • Fouten maken is een cruciaal onderdeel van het leerproces. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Kwaliteit
  • Veiligheid
  • Verantwoordelijkheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Op 12 en 13 oktober 2015 heeft de inspectie onze school bezocht in het kader van een kwaliteitsonderzoek. 

Samenvattend:

De cognitieve eindresultaten zijn de laatste twee schooljaren van hoog niveau. Dat geldt ook voor wereldoriëntatie.• Het leerstofaanbod is breed en eigentijds. Voor beter lerende leerlingen is een aanvullend aanbod.• De leraren volgen de leerlingen in hun ontwikkeling en vertalen huninzicht in didactische groepsplannen en bieden zorg waar dat nodig is. De kwaliteit van de planmatige zorg kan nog versterkt worden.• De leraren leggen duidelijk uit en differentiëren waar dat nodig is. Er zijn wel kwaliteitsverschillen tussen leraren.• Het schoolklimaat is ondersteunend en stimulerend. Leerlingen, ouders en personeel vinden de veiligheid op orde.• De school heeft op onderdelen al zicht op haar eigen kwaliteit en werkt planmatig aan de verdere ontwikkeling van het onderwijs. Daar is het team nadrukkelijk bij betrokken.• De school verantwoordt zich over haar kwaliteit aan belanghebbenden en gaat het gesprek daarover ook aan.

Zeven van de 10 indicatoren werden als goed gekwalificeerd. We zijn trots op dit resultaat.

Op 26-4-2021 heeft er een onderzoek op afstand plaats gevonden, met als thema analyse en afstemming van het onderwijs in het basisonderwijs. In de terugkoppeling zijn de volgende punten aan de orde geweest:

Twee complimenten vanuit de inspectie:

  • Het onderwijs is mooi afgestemd op de leerling.  
  • Windekind stelt hoge, maar realistische verwachtingen.       

Daarnaast gaf de inspectie nog  tips: 

  • Het is krachtiger om de doelen vanuit het voordeel voor het kind te beschrijven
  • Er kan nog een verdiepingsslag gemaakt worden in het vinden van de oorzaken en vanuit daar nog specifiekere doelen stellen.
  • Een stuk eigenaarschap; het is goed de leerling zelf zijn/haar doelen te laten stellen  
  • De analyse nog meer door het cluster zelf te laten oppakken.  

Terug naar boven