Basisschool Windekind

Van Weerden Poelmanstr 192 6417 ES Heerlen

  • Vanuit waarden positief gedrag aanleren, de kern van SWPBS
  • Patronen en letters in scheerschuim
  • Vanuit ervaring leren.
  • Met de groep erop uit.
  • Leren in de natuur.

Het team

Toelichting van de school

Het team bestaat uit directie, intern begeleiders, administratief medewerkster/conciërge, onderwijsondersteuners, leerkrachten (groepsleerkrachten, vakspecialisten en een zorgspecialist), vakleerkrachten (muziek en bewegingsonderwijs) en vrijwilligers. 

Iedereen is vanuit zijn/haar rol een belangrijke schakel binnen het geheel.  

In elk cluster zijn er een of meerder onderwijsondersteuners werkzaam. Zij begeleiden leerlingen tijdens het zelfstandig werken, nemen de groep over of werken met kleine groepjes kinderen.  

Naast een vakleerkracht bewegingsonderwijs voor 0,4 fte is er ook een vakleerkracht muziek voor 0,3 fte benoemd. Alle groepen, inclusief de kleuters, krijgen minimaal 1x per week bewegingsonderwijs en 1x per week muziekonderwijs van deze vakleerkrachten. 

Leerlingen krijgen steeds meer eigenaarschap over hun eigen leerproces. Bij de organisatie van het onderwijs is dit te merken aan de werkplek waar zij hun werk maken. Naast hun eigen lokaal kan dit ook op het werkplein in de nabijheid van hun lokaal zijn. Door middel van vaste afspraken en duidelijkheid in verwachtingen (dag- of weekplanning en blokjes voor zelfstandig werken) weten de leerlingen welke leerhouding van hen verwacht wordt. In de kind-gesprekken wordt er op de eigen ontwikkeling gereflecteerd.  

  • De eindverantwoording over de school berust bij de directeur; zij is volledig vrijgesteld van lesgevende taken            
  • De intern begeleiders zijn verantwoordelijk voor de leerlingenzorg; ze zijn vrijgesteld van lesgevende taken en fungeren als aanspreekpunt bij afwezigheid van de directeur   
  • De intern begeleiders en de directeur vormen samen het managent-team van de school. 
  • Elk cluster beschikt over een cluster-coördinator: cl. 1-2 Kelly Debets, cl. 3-4  Martijn Ghijsen, cl. 5 -6  Christian Pieters en cl. 7-8 Judith Zenden 
  • De groepsleerkrachten hebben als primaire taak het geven van onderwijs aan een of twee groepen en alle afgeleide werkzaamheden: planning leerstof, correctie en beoordeling, het opstellen en uitvoeren van groeps- en/of handelingsplannen, het voeren van de        groepsadministratie, de onderlinge afstemmingen de contacten met ouders c.q. verzorgers          
  • De vakleerkrachten muziek geven wekelijks een muziekles in alle groepen.      
  • De vakleerkracht gymnastiek verzorgen i.s.m. groepsleerkrachten de materiaallessen voor alle groepen. De spellessen worden door de eigen leerkrachten gegeven.    
  • Op maandag werkt de vakspecialist hoogbegaafdheid met kinderen die een specifieke aanpak nodig hebben  
  • Een gedeelte van de administratieve werkzaamheden wordt gedurende 10 uren per week verricht door mevrouw Minke Balt.          
  • Mevrouw Azmina Virani biedt op wo, do en vr als vrijwilligster algemene ondersteuning  
  • Mevr. Elly Rutjens ondersteunt op donderdagmiddag bij het werken met de computers in cluster 1- 2 
  • Mevr. Hanneke Scheeren werkt op di- en do vm met kleine groepjes of individuele leerlingen.  

De groepsbezetting 

  • gr. 1-2 a  Kelly Debets                                                                                 
  • gr. 1-2 b  Claudia Geers Andrea van Wersch      
  • gr. 1-2 c   Lotte de Bie Janey Vroomen    
  • gr. 1-2 d  Tuyen Nguyen 
  • gr. 3 a     Kirstin Merkelbach en Britt van Breugel  
  • gr. 3 b     Daisy Rosaria en  Resi Pelen  
  • gr. 4 a     Britt Vinken  
  • gr. 4 b     Martijn Ghijsen   
  • gr. 5 a     Christian Pieters en Esmeralde Hoorens  
  • gr. 5 b     Sandra Linssen en Esmeralde Hoorens  
  • gr. 6 a     Jop Rompen en Britt Vinken      
  • gr. 6 b     Cindy Rasenberg en Danae Berends   
  • gr. 7 a     Wendy Eijkenboom en Mariëlle Haagmans
  • gr. 7 b     Mirthe Conraads  
  • gr. 8 a     Judith Zenden en Chantal Scipio     
  • gr. 8 b     Corine van Boekel en Chantal Scipio     

Vakleerkrachten     

  • Muziek: Jordan de Haan en Sophie Spreeuwenberg     
  • Gym:  Casper Horbach en Laurens Bauters    

Onderwijsondersteuners     

  • Cl 1-2  Janey Vroomen  
  • Cl 1-2  Jeannette Kockelkorn  
  • Cl 3-4  Britt van Breugel  
  • Cl 3-4  Janey Vroomen  
  • Cl 5-6  Danae Berends  
  • Cl 7-8  Kim Renkens 

Interne begeleiding  

  • Paul Coenen, i.b. cl 3-4, 5-6, 7-8 en MT-lid, tevens eerste aanspreekpunt bij afwezigheid van Marjo Claessen.  
  • Petra Kleijnen, i.b cl 1-2 en MT-lid  

Directie 

  • Marjo Claessen  

Administratie/conciërge 

  • Minke Balt       

Toelichting werkwijze vakdocenten

Muziek

Onze vakdocenten muziek zijn werkzaam via Musication.

Musication verzorgt op diverse basisscholen in de regio wekelijks school-breed muziekonderwijs.  

“Muziek maakt slim!” Uit diverse onderzoeken is gebleken dat muziek een positieve invloed heeft op het welbevinden én op de intelligentie van kinderen. Dit is waarom wij het belangrijk vinden dat ieder kind op BS Windekind wekelijks kwalitatief goed muziekonderwijs geniet.  

Tijdens de muzieklessen werken de kinderen aan de 5 domeinen (zingen, bewegen, lezen en noteren, luisteren, muziek maken).

Kinderen maken kennis met diverse instrumenten, leren hoe ze hun stem kunnen gebruiken, krijgen spelenderwijs theorie aangeboden en worden uitgedaagd om steeds een (kleine) stap vooruit te zetten in hun eigen creatieve proces. Door middel van een breed, gevarieerd en eigentijds aanbod, stimuleren we de kinderen om hun muzikale passie of talent te ontdekken.  

Naast muzikale kennis- en talentontwikkeling, dragen onze muzieklessen ook bij aan het stimuleren van executieve functies en de sociaal-emotionele ontwikkeling. Kinderen kunnen hun emoties uiten middels muziek, leren samen muziek maken, op hun beurt wachten en zichzelf presenteren aan een groep.  

Dit alles maakt muziekonderwijs onmisbaar in de ontwikkeling van uw kind!

Bewegingsonderwijs

RiskCare Preventie is een specialistisch bureau op het gebied bewegingsonderwijs.

Zij werken samen met 45 scholen in de regio Zuid-Limburg en vormen samen met hun 30 vakdocenten gym het bewegingsonderwijs met een spreekwoordelijke kinderbril op. Het is ontzettend belangrijk dat kinderen zich op hun eigen tempo en eigen niveau kunnen ontwikkelen. Iedereen doet ertoe. De één heeft de potentie om topsporter te worden en de ander wilt simpelweg plezier ervaren in sport en bewegen en zal nooit een “hoogvlieger” worden. Maar bij RiskCare Preventie is ieder kind een hoogvlieger. Zolang kinderen zich ontwikkelen binnen de vaardigheidslijnen, mogen we allemaal ontzettend trots zijn op de kinderen.

We moeten af van landelijke standaarden want het is afhankelijk van 1001 factoren of een kind de potentie heeft om deze standaard te halen. Vandaar dat de vakdocenten van RiskCare Preventie ook beoordelen op groei en ontwikkeling. De vakdocenten gym van RiskCare Preventie staan voor succesbeleving en geloven erin dat als kinderen iets kunnen, zij plezier ervaren in de activiteit, vertrouwen krijgen in hun eigen kunnen en uit zichzelf een extra stap willen zetten om beter te worden in de activiteit.

Het goed wegzetten van bewegingsonderwijs heeft niet alleen een positief effect op de motorische ontwikkeling maar ook op de leerresultaten, groepsdynamiek en sociaal- emotionele ontwikkeling van de kinderen.

RiskCare Preventie zorgt ook dat de rest van het onderwijs meer in beweging komt door lesvakken te koppelen aan beweegvormen. Kinderen kunnen zich hierdoor beter concentreren en nemen bepaalde lesstof makkelijker tot zich.

De vakdocent gym staat ook altijd voor jullie klaar om meer uitleg te geven over de inhoud van de lessen of de ontwikkeling van uw kind. 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Zoals wellicht bekend, hebben we te maken met een krapte in beschikbare (goede) vervangers.

Voor alle verzuim moet iedere school binnen de mogelijkheden zelf naar mogelijkheden voor de waarneming in de groepen zorgen. Per cluster beschikken we over een ondersteuner. Bij kortdurend verzuim neemt de ondersteuner in samenwerking met de collega's in het cluster de taken van de afwezige collega waar. Hierbij hebben de overige leerkrachten in het cluster een aansturende en ondersteunende verantwoordelijkheid.

Voor langdurig verzuim hanteren we de mogelijkheden die we in een verzuimdraaiboek hebben opgenomen. 

Op het moment dat wij het niet meer met eigen medewerkers kunnen oplossen en wij voorzien dat we groepen naar huis moeten sturen, hanteren wij de volgende stappen:

• Aan het einde van de eerste dag van ziekte van de leerkracht krijgen de leerlingen van de betrokken groep een vooraankondiging mee naar huis, waarin gemeld wordt dat er geen vervanger is gevonden en er op school nog één dag geïmproviseerd zal worden (voor u als ouder: regel alvast opvang voor uw kind(eren)).

• Aan het eind van de tweede dag zonder vervanger krijgen de kinderen van de betrokken groep een bericht mee waarin staat dat ze de dag erna één dag niet naar school kunnen komen. De inspectie, het schoolbestuur en de leerplichtambtenaar worden op de hoogte gesteld.

• We streven er naar leerlingen niet langer dan één dag aaneengesloten naar huis te sturen. Volgens een roulatiesysteem worden er steeds andere groepen naar huis gestuurd. Ouders van de betrokken leerlingen worden steeds een dag van tevoren geïnformeerd.

Wij hanteren richtlijnen vanuit onze stichting om in geval van een calamiteit (geen vervangende leerkracht beschikbaar) de juiste keuzes te maken. 

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Bij de groepsindeling van onze school is voor de kleutergroepen gekozen voor heterogene groepering. Vier heterogene groepen 1-2 vormen samen het cluster 1-2.

Vanaf leerjaar drie zijn er van elk leerjaar twee basisgroepen die in de ochtend samenwerken om de instructie van de basisvakken zo goed mogelijk af te stemmen op de behoeften van de leerlingen. Dit kan tot gevolg hebben dat een leerling voor de instructie van een basisvak naar de parallelgroep gaat. In de middaguren wordt voor de wereld-oriënterende en creatieve vakken groepsdoorbrekend of clusterdoorbrekend gewerkt. Hier krijgt het leren van en met elkaar nadrukkelijk vorm.

De leerkrachten geven op een effectieve wijze gestalte aan gedifferentieerd onderwijs. Wij differentiëren bij de instructie (directe instructie) en verwerking (zowel naar inhoud als naar tempo). 

De leerstof is gericht op het vergroten van kennis, op het aanleren van vaardigheden, het samenwerken met anderen, het activeren van de leerlingen en het ontplooien van mogelijkheden. 

We werken in de eerste twee jaargroepen met thema’s. In bepaalde periodes komen specifieke onderwerpen aan de orde, waar omheen het onderwijs gegeven wordt. Dit kunnen bijvoorbeeld de jaargetijden zijn, seizoensgebonden feesten of onderwerpen die voor de kinderen herkenbaar zijn.

De verantwoordelijkheid voor en de beslissing over de groepsindeling ligt bij het team. Ook voor eventueel doubleren/verlengen of een groep/leerjaar overslaan van een leerling is het oordeel van de school doorslaggevend.

Bij elk nieuw schooljaar wordt aan de hand van de volgende criteria een groepsindeling en samenstelling gemaakt of herzien:

• De groepen dienen zoveel mogelijk in balans te zijn, waarbij wordt gekeken naar didactische en pedagogische aspecten.

• Er wordt gekeken naar de gedragsmatige aspecten van de leerlingen.

• Er wordt gekeken naar de sociale aspecten van de groep en de individuele leerlingen, zo mag er geen ongezonde rivaliteit tussen groepen ontstaan.

• Er wordt gekeken naar de aantallen jongens en meisjes.

Het team zal aan de hand van deze criteria elk jaar opnieuw de groepssamenstelling bekijken. Waar nodig kan er een wisseling plaatsvinden.  Ouders worden vóór de zomervakantie geïnformeerd over de groepsindeling.


Om zo effectief mogelijk onderwijs op maat (passend onderwijs) te bieden, werken wij in clusters met als doel:

  • Zoveel tegemoetkomen aan de onderwijs en sociaalpedagogische behoeften van onze leerlingen
  • De mogelijkheid hebben om instructie te geven aan een kleinere groep leerlingen door inzet van onderwijsondersteuner en gebruik van alle beschikbare ruimtes
  • Meer kansen om leerlingen te begeleiden en te coachen. 
  • Meer professionals kijken in het cluster naar de leerling doordat ze met meerdere leerkrachten dagelijks met de leerling werken en vormen hierdoor een nog objectiever, completer beeld van de ontwikkeling van het kind
  • Opbrengstgericht werken; 'eruit halen wat erin zit'
  • Onze leerlingen voorbereiden op het voortgezet onderwijs en de maatschappij door te werken aan een brede ontwikkeling: cognitieve sociale, persoonlijke, motorische en creatieve ontwikkeling
  • Op het moment dat een leerkracht onverhoopt ziek wordt, is de continuïteit, meer dan in een traditioneel systeem, gewaarborgd. Er zijn immers nog drie andere leerkrachten en een onderwijsondersteuner verantwoordelijk voor het cluster. Zij kunnen de planning verder bewaken en een eventuele vervanger effectief aansturen

Op de website van de stichting INNOVO staan diverse documenten waarin meer informatie staat over:

  • verantwoording verplichte onderwijstijd: https://www.innovo.nl/verantwoordingverplichte-onderwijstijd.html
  • vrijstelling voor onderwijsactiviteiten https://www.innovo.nl/gronden-voor-vrijstellingonderwijsactiviteiten.html


Klasindeling

  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Aangezien er bij de kleuters thematisch wordt gewerkt, is de scheiding tussen de vak- en vormingsgebieden niet altijd even zichtbaar.

Bovenstaande vak- en vormingsgebieden worden weggezet in de werklessen waarbij we inzetten op een brede ontwikkeling: op cognitief, creatief, motorisch en sociaal-emotioneel vlak. 

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

In de clusters 3-4, 5-6 en 7-8 wordt met een dag- of weektaak gewerkt. In deze taak wordt aan diverse vakgebieden gewerkt. 

Meer informatie over onderwijstijd: www.innovo.nl/verantwoording-verplichte-onderwijstijd.html

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

In het  schoolondersteunings-profiel (SOP) staat beschreven welk aanbod aan onderwijs, zorg en (extra) hulp de school kan bieden

We bieden extra ondersteuning aan leerlingen met rekenproblemen, dyslexie en aan kinderen die extra ondersteuning en begeleiding nodig hebben i.v.m. meer- en hoogbegaafdheid. 

Op onze website vindt u het integrale schoolondersteuningsplan: Schoolondersteuningsprofiel (bswindekind.nl)

Meer nuttige informatie vindt u:

www.innovo.nl/schoolondersteuningsprofiel-sob.html

www.innovo.nl/verwijsindex-regionale-aanpak-kindermishandeling-rak.html

www.innovo.nl/informatie-samenwerkingsverbanden.html

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Komende jaren willen we met Formatief handelen nog meer mogelijkheden hebben om het leerproces bij te kunnen sturen, met als doel ervoor zorgen dat alle leerlingen goed voorbereid zijn op het moment waarop zij kunnen laten zien dat zij zich de leerstof duurzaam eigen hebben gemaakt.

Doelen formatief handelen die we in de komende jaren verder gaan concretiseren: 

  • Doelen als uitgangspunt
  • Meerdere bronnen om tot beslissingen te komen
  • Succes voor alle leerlingen
  • Versterken van didactisch repertoire
  • Formatief werken als team

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

In het schooljaar 2020-2021 is Peuteropvang Heerlen gestart met een peuteropvang in het gebouw van Windekind. 

De peuteropvang is er om peuters in groepsverband al spelend te laten leren. We weten dat de periode tussen het tweede en vierde levensjaar heel belangrijk is voor de ontwikkeling van een kind. In het verlengde van de thuissituatie stimuleert de peuteropvang de ontwikkeling: het kind kan spelen met leeftijdsgenootjes, spelen met veelzijdig en verantwoord speelgoed, creatief bezig zijn en spelen in een omgeving die is aangepast aan de wensen en speelmogelijkheden van peuters. Ook is er veel aandacht voor de taalontwikkeling, want een goede taalbeheersing is van belang voor de verdere ontwikkeling op gebied van taal en lezen in de basisschool.

Openingstijden De Peutertuin:

ma-di-do-vr:         08.15 – 11.45 uur

ma-di-do-vr:         12.30 – 15.00 uur

wo:                      08.15 – 12.15 uur

groep 1: ma vm, di nm, do nm, vrij vm

groep 2: ma nm, di vm, do vm, vrij nm

Daarnaast kan uw peuter in overleg deelnemen aan een vijfde dagdeel op woensdagochtend van 8.15-12.15 uur.

Als kinderen worden aangemeld hebben wij meestal overdracht met de Peuterspeelzaal of het kinderdagverblijf. Dit kan niet zonder de toestemming van de ouders. Incidenteel zijn de ouders bij dit gesprek aanwezig.

In de ontwikkeling van de doorgaande lijn vanuit de Peuterspeelzaal naar groep 1 komen de oudste peuters al 1x per week in een groep 1-2 mee spelen of school tv volgen. Zo is de overgang voor de kinderen niet meer zo spannend. Naast dit wekelijkse groepsbezoek spelen de peuters en de groep 1-2 leerlingen ook af en toe samen buiten of op het werkplein. Waar het mogelijk is hebben we gezamenlijke vieringen zoals b.v. carnaval.

Terug naar boven