Algemeen
De afgelopen jaren zijn we gegroeid. Dit heeft tot gevolg gehad dat we ons maximaal hebben ingezet om zoveel mogelijk kinderen een plek te kunnen bieden. Om de kwaliteit te kunnen borgen hebben we in de loop van het afgelopen schooljaar een leerlingenstop moeten hanteren. Ook voor het schooljaar 2021/2022 is de stop weer van kracht voor reguliere instroom. We zijn nu bezig met de aanmelding voor het schooljaar 2022-2023.
Wanneer een kleuter vier jaar is, wordt hij/zij toegelaten tot de basisschool. De eerste stap is een kennismakingsgesprek. Hiervoor kunnen ouders/verzorgers een afspraak maken met Marjo Claessen. Het gesprek wordt tijdens schooltijd gepland, zodat ouders zien hoe de school in beweging is.
Aanmelding gebeurt door het aanmeldformulier ingevuld af te geven op school. Er is pas sprake van inschrijving als ouders een bevestiging via de mail hebben ontvangen. In de periode kort voorafgaand aan de vierde verjaardag mag een kind max. 5 dagdelen komen proefdraaien. Deze momenten worden in overleg met de groepsleerkracht tijdens het intakegesprek gepland. Kinderen die in juni, juli of augustus vier jaar worden, stromen na de zomervakantie in. Zij hebben voorafgaand aan de zomervakantie geen proefmomenten, omdat we uit ervaring weten dat dit onduidelijkheden geeft voor de betreffende kinderen (denk aan andere juf, kinderen leren kennen die volgend jaar in een andere groep zitten en in de laatste fase van het jaar in een volle groep terecht komen) We gunnen ieder kind een veilige, vertrouwde start op onze school. Wel hebben zij de dinsdagmiddag voor de zomervakantie een kennismakingsmoment met de leerkracht(en) en de leerlingen waarbij ze na de zomer in de groep komen.
Echter, doordat er een limiet zit aan het aantal kinderen in relatie tot de beschikbare huisvesting én een limiet voor wat betreft het aantal kinderen pér groep - waaraan wij onderwijs op maat kunnen bieden - is het noodzakelijk dat wij een daarop afgestemd toelatingsbeleid incl. voorrangsregels hanteren. Gereguleerde instroom is noodzakelijk om de kwaliteit van ons onderwijs te kunnen waarborgen.
De complete informatie aannamebeleid dat m.i.v. 1-8-2021 gehanteerd wordt:
Basisschool Windekind is één van de 44 scholen van Stichting Innovo en heeft de mogelijkheid om - binnen door het bestuur gestelde kaders - schoolspecifiek toelatingsbeleid incl. voorrangsregels te formuleren.
Onze school is een bijzondere basisschool en telde per 1-10-2020 360 leerlingen, verdeeld over 15 groepen. De belangstelling voor onze school is groot en daar zijn we trots op! Echter, doordat er een limiet zit aan het aantal kinderen in relatie tot de beschikbare huisvesting én een limiet voor wat betreft het aantal kinderen pér groep - waaraan wij onderwijs op maat kunnen bieden - is het noodzakelijk dat wij een daarop afgestemd toelatingsbeleid incl. voorrangsregels hanteren. Gereguleerde instroom is noodzakelijk om de kwaliteit van ons onderwijs te kunnen waarborgen.
De school maakt hierbij een onderscheid in:
1. Reguliere instroom
Hieronder verstaan we het inschrijven van leerlingen die nog NIET leerplichtig zijn en dus nog niet eerder op een andere school hebben gezeten.
2. Tussentijdse instroom (ook wel zij-instroom genoemd)
Hieronder verstaan we het inschrijven van leerlingen die van een andere school komen.Dit beleid is breed besproken met zowel het schoolbestuur, als álle relevante geledingen van de school en vastgesteld voor een periode van twee schooljaren, te weten van 1 augustus 2021 tot en met 31 juli 2023.
Het aanmeldbeleid wordt besproken met de interne peuterspeelzaal, met het verzoek om bij aanmelding/intake van nieuwe peuters het aannamebeleid van de school met de ouders te bespreken.
Indien ouders de keuze van de peuterspeelzaal koppelen aan de keuze voor een school, is het mogelijk om vóór inschrijven bij de peuterspeelzaal een verkorte rondleiding bij de school aan te vragen.
Aanmelding en toelating algemeen.
In de volgende paragrafen worden de voorrangsregels beschreven, die gehanteerd worden bij de bepaling of een leerling al dan niet wordt toegelaten. Deze zijn met name gericht op het getalsmatig in de grip houden van de groepsgrootte. Het aantal leerlingen in een groep kan dus een reden zijn, dat een aanmelding niet omgezet wordt in een toelating. In dat geval is er in principe geen sprake van zorgplicht voor onze school/bestuur, maar de procesbegeleiders van ons bestuur ondersteunen toch graag bij het vinden van een andere school. De ondersteuningsbehoefte van het kind en de (on)mogelijkheden van onze school kunnen ook een reden zijn, een aanmelding niet om te zetten in een toelating. Hiermee gaat echter wél de zorgplicht van onze school/bestuur gelden, en gaan wij actief met u op zoek naar de best passende plek.
1. Reguliere instroom
De reguliere instromers zijn de vierjarige kinderen, die in de regel vanaf die leeftijd op onze school starten in groep 1 (jongste kleuters). Onze school heeft 4 groepen 1-2. De maximale groepsgrootte voor zo’n groep is in principe 27 leerlingen. Dat betekent dat onze school per schooljaar in totaal rond de 50 reguliere instromers kan toelaten ( Met een max. van 110 leerlingen in het cluster). Daar waar de zorgvraag van de leerlingen in de betreffende groep(en) complex is, behoudt de school zich het recht voor van dit maximum aantal beredeneerd af te wijken,.
1.1 Voorrangsregels Reguliere Instroom
Bij het aanmelden en toelaten van reguliere instromers gelden op onze school de volgende uitgangspunten/voorrangsregels:
1. Kinderen, waarvan al oudere broertjes/zusjes op school zitten hebben voorrang op andere kinderen.
2. Kinderen die in de buurt (voedingsgebied) van de school (komen) wonen (thuisnabij), hebben in principe voorrang op kinderen die verder weg wonen, mits het maximum aantal leerlingen nog niet bereikt is. Deze toelating gebeurt op volgorde van binnenkomst*.
3. Ook voor leerlingen binnen het voedingsgebied hanteren we voorrangsregels. Zie paragraaf 1.2.4.
Kinderen die van buiten het voedingsgebied afkomstig zijn, worden op een plaatsingslijst gezet. Als 3 maanden voorafgaand aan de vierde verjaar blijkt dat er plaats is, wordt het kind alsnog toegelaten, eveneens op volgorde van binnenkomst*. Hierbij dient er altijd nog 1 reserve per groep beschikbaar te blijven voor (onverwachte) reguliere instroom vanwege verhuizing (voorrangsregel 2). *Ouders kunnen hun kind in het jaar voorafgaand aan het jaar waarin het 4 jaar wordt op onze school aanmelden.
1.2 Voedingsgebied
Binnen het voedingsgebied van onze school (wijken, postcodes) hanteren we de volgende voorrangsregels (in volgorde van hoog naar laag):
1. Kinderen uit de wijken: Douve Weien/Caumerveld dat zijn de postcodes: 6416 en 6417
2. Kinderen uit de wijken: Bekkerveld/Aarveld, dat zijn de postcodes: 6417 en 6419
3. Kinderen uit de wijken: Molenberg (onderkant van de Molenberg) , dat zijn de postcodes: 6416
4. Kinderen uit de wijken Heerlerbaan (westkant van Akerstraat en Heesbergstraat) en Hoogveld dat zijn de postcodes 6418
1.3 Procedure Reguliere Instroom.
a. Ouders melden hun kind in het jaar voorafgaand aan het jaar waarin het 4 jaar wordt op onze school aan, bij voorkeur zo spoedig mogelijk nadat hun kind 3 jaar is geworden. Concreet betekent ‘aanmelden’ dat de ouders een aanmeldformulier invullen, dat vanaf de derde verjaardag op school ingeleverd kan worden. Aanmelding is nog geen toelating/inschrijving! Zodra de aanmelding verwerkt is, ontvangen ouders een schriftelijke bevestiging van de inschrijving. Meestal gaat een kennismakingsgesprek/rondleiding vooraf aan de aanmelding (vanaf 2j en 6 mnd).
b. Zo snel als mogelijk na de aanmelding (in principe binnen 6 weken; mits medegedeeld aan de ouders eenmalig met maximaal vier weken te verlengen) volgt het schriftelijke besluit over de toelating van het kind. Dit besluit kan positief of negatief zijn. De periode van 6 tot maximaal 10 weken gebruikt de school ook om – daar waar nodig – onderzoek te doen naar de ondersteuningsbehoefte van het kind. Als onze school daar niet aan tegemoet kan komen (op basis van wat wij beschreven hebben in ons schoolondersteuningsprofiel) is dat ook een grond om de leerling niet toe te laten.
c. Indien positief dan dient het aanmeldformulier tevens als inschrijfformulier en worden de daarop vermelde gegevens ingevoerd in de leerlingadministratie.
d. Indien negatief en het kind dus niet toegelaten wordt, kunnen de procesbegeleiders van het schoolbestuur -indien gewenst - de ouders ondersteunen bij het zoeken naar een andere school. Als de afwijzing op grond van de ondersteuningsbehoefte is, heeft onze school/bestuur zorgplicht en helpen wij de ouders om een andere, geschikte basisschool te vinden.
2 Tussentijdse Instroom
De tussentijdse instroom betreft leerlingen, die bijv. i.v.m. verhuizing op onze school worden aangemeld (en dus afkomstig zijn van een andere school). De maximale groepsgrootte van onze groepen is in principe 27 leerlingen per basisgroep. Daar waar de zorgvraag van de leerlingen in de betreffende groep(en) complex is, behoudt de school zich het recht voor van dit maximum aantal beredeneerd af te wijken,.
2.1 Voorrangsregels Tussentijdse Instroom.
Bij het aanmelden en toelaten van tussentijdse instromers gelden op onze school de volgende uitgangspunten/voorrangsregels:
a. Kinderen die in de buurt (thuisnabij-voedingsgebied) van de school (komen) wonen, hebben in principe voorrang op kinderen die verder weg wonen.
b. Ook voor leerlingen binnen het voedingsgebied hanteren we voorrangsregels. Zie paragraaf 1.2.
c. Kinderen die van buiten het voedingsgebied afkomstig zijn, worden - afhankelijk van de betreffende groep en beschikbare ruimte – toegelaten, mits er nog 1 plaats(en) beschikbaar is voor tussentijdse instroom uit categorie a.
2.2 Procedure Tussentijdse Instroom
a. Na de schriftelijke aanmelding bekijkt de school op basis van de maximale groepsgrootte en de voorrangsregels (2.1) of de leerling kan worden toegelaten. Is dat niet het geval dan ontvangen de ouders (in principe binnen 6 weken; mits medegedeeld aan de ouders eenmalig met maximaal vier weken te verlengen) hierover schriftelijk bericht. Dit bericht kan positief of negatief zijn. De periode van 6 tot maximaal 10 weken gebruikt de school ook om onderzoek te doen naar de ondersteuningsbehoefte van het kind ( Gesprek met de ouders/verzorgers, informatie ophalen bij de school van herkomst, tweede gesprek met ouders in bijzijn van de leerlingen). Als onze school daar niet aan tegemoet kan komen (op basis van wat wij beschreven hebben in ons schoolondersteuningsprofiel) is dat ook een grond om de leerling niet toe te laten.
b. Indien positief dan dient het aanmeldformulier tevens als inschrijfformulier en worden de daarop vermelde gegevens ingevoerd in de leerlingadministratie.
c. Indien negatief en het kind dus niet toegelaten wordt, kunnen de procesbegeleiders van het schoolbestuur -indien gewenst - de ouders ondersteunen bij het zoeken naar een andere school. Als de afwijzing op grond van de ondersteuningsbehoefte is, heeft onze school/bestuur zorgplicht en helpen wij de ouders om een andere, geschikte basisschool te vinden.