Algemene regels voor aanmelding en toelating
Aanmelding en Toelating
Als onderdeel van het aannamebeleid van de school
Inleiding
Basisschool Windekind is één van de 44 scholen van Stichting INNOVO en heeft de mogelijkheid om - binnen door het bestuur gestelde kaders – school specifiek toelatingsbeleid incl. voorrangsregels te formuleren.
Onze school is een bijzondere basisschool en telt per 01-02-2023 385 leerlingen, verdeeld over 16 groepen. De belangstelling voor onze school is groot en daar zijn we trots op!
Echter, doordat er een limiet zit aan het aantal kinderen in relatie tot de beschikbare huisvesting én een limiet voor wat betreft het aantal kinderen pér groep - waaraan wij onderwijs op maat kunnen bieden - is het noodzakelijk dat wij een daarop afgestemd toelatingsbeleid incl. voorrangsregels hanteren. Gereguleerde instroom is noodzakelijk om de kwaliteit van ons onderwijs te kunnen waarborgen.
De school maakt hierbij een onderscheid in:
- Reguliere instroom Hieronder verstaan we het inschrijven van leerlingen die nog NIET leerplichtig zijn en dus nog niet eerder op een andere school hebben gezeten.
- Tussentijdse instroom (ook wel zij-instroom genoemd) Hieronder verstaan we het inschrijven van leerlingen die van een andere school komen.
Dit beleid is breed besproken met zowel het schoolbestuur, als álle relevante geledingen van de school en vastgesteld voor een periode van twee schooljaren, te weten van 1 augustus 2023 tot en met 31 juli 2025.
Aanmelding en Toelating
In de volgende paragrafen worden de voorrangsregels beschreven, die gehanteerd worden bij de bepaling of een leerling al dan niet wordt toegelaten. Deze zijn met name gericht op het getalsmatig in de grip houden van de groepsgrootte.
Het aantal leerlingen in een groep kan dus een reden zijn, dat een aanmelding niet omgezet wordt in een toelating. In dat geval is er in principe geen sprake van zorgplicht voor onze school/bestuur, maar de procesbegeleiders van ons bestuur ondersteunen toch graag bij het vinden van een andere school. De ondersteuningsbehoefte van het kind en de (on)mogelijkheden van onze school kunnen ook een reden zijn, een aanmelding niet om te zetten in een toelating. Hiermee gaat echter wél de zorgplicht van onze school/bestuur gelden, en gaan wij actief met u op zoek naar de best passende plek.
1. Reguliere instroom
De reguliere instromers zijn de vierjarige kinderen, die in de regel vanaf die leeftijd op onze school starten in groep 1 (jongste kleuters). Onze school heeft 4 groepen 1-2. De maximale groepsgrootte voor zo’n groep is in principe 25-27 leerlingen. Dat betekent dat onze school per schooljaar in totaal max 54 reguliere instromers kan toelaten (met een max van 110 leerlingen per cluster). Daar waar de zorgvraag van de leerlingen in de betreffende groep(en) complex is, behoudt de school zich het recht voor van dit maximum aantal beredeneerd af te wijken.
1.1 Voorrangsregels Reguliere Instroom
Bij het aanmelden en toelaten van reguliere instromers gelden op onze school de volgende uitgangspunten/voorrangsregels:
- Kinderen, waarvan al oudere broertjes/zusjes op school zitten hebben voorrang op andere kinderen.
- Kinderen die in de buurt (voedingsgebied) van de school (komen) wonen (thuisnabij), hebben in principe voorrang op kinderen die verder weg wonen, mits het maximum aantal leerlingen nog niet bereikt is. Deze toelating gebeurt op volgorde van binnenkomst*.
- Ook voor leerlingen binnen het voedingsgebied hanteren we voorrangsregels. Zie paragraaf 1.2.
- Kinderen die van buiten het voedingsgebied afkomstig zijn, worden op een plaatsingslijst gezet. Blijkt dat er 3 maanden voorafgaand aan de 4e verjaardag plaats is, wordt het kind alsnog toegelaten, eveneens op volgorde van binnenkomst*. Hierbij dient er altijd nog 1 plaats beschikbaar te blijven voor (onverwachte) reguliere instroom vanwege verhuizing (categorie b).
*Ouders kunnen hun kind in het jaar voorafgaand aan het jaar waarin het 4 jaar wordt op onze school aanmelden.
1.2 Voedingsgebied
Binnen het voedingsgebied van onze school (wijken, postcodes) hanteren we de volgende voorrangsregels:
- Kinderen uit de wijken: Douve Weien en Caumerveld met postcodes 6416 6417
- Kinderen uit de wijken Bekkerveld en Aarveld met de postcodes 6417 en 6419
- Kinderen uit de wijk: Molenberg (onderkant van de Molenberg) met de postcode 6416
- Kinderen uit de wijk: Heerlerbaan (westkant van de akerstraat en Heesbergstraat) en Hoogveld met de postcodes: 6418.
1.3 Procedure Reguliere Instroom
- Ouders melden hun kind in het jaar voorafgaand aan het jaar waarin het 4 jaar wordt op onze school aan, bij voorkeur zo spoedig mogelijk nadat hun kind 3 jaar is geworden. Meestal gaat daar een kennismakingsgesprek/rondleiding aan vooraf. Concreet betekent ‘aanmelden’ dat de ouders een aanmeldformulier invullen, dat de school pas in ontvangst zal nemen als het kind de leeftijd van minimaal drie jaar heeft bereikt. Aanmelden is nog geen toelating/inschrijving!
- Zo snel als mogelijk na de aanmelding (in principe binnen 6 weken; mits medegedeeld aan de ouders eenmalig met maximaal vier weken te verlengen) volgt het schriftelijke besluit over de toelating van het kind. Dit besluit kan positief of negatief zijn. De periode van 6 tot maximaal 10 weken gebruikt de school ook om – daar waar nodig – onderzoek te doen naar de ondersteuningsbehoefte van het kind. Als onze school daar niet aan tegemoet kan komen (op basis van wat wij beschreven hebben in ons schoolondersteuningsprofiel) is dat ook een grond om de leerling niet toe te laten.
- Indien positief dan dient het aanmeldformulier tevens als inschrijfformulier en worden de daarop vermelde gegevens ingevoerd in de leerling-administratie.
- Indien negatief en het kind dus niet toegelaten wordt, kunnen de procesbegeleiders van het schoolbestuur -indien gewenst - de ouders ondersteunen bij het zoeken naar een andere school. Als de afwijzing op grond van de ondersteuningsbehoefte is, heeft onze school/bestuur zorgplicht en helpen wij de ouders om een andere, geschikte basisschool te vinden.
2 Tussentijdse Instroom
De tussentijdse instroom betreft leerlingen, die bijv. i.v.m. verhuizing op onze school worden aangemeld (en dus afkomstig zijn van een andere school). De maximale groepsgrootte van onze groepen is in principe 25-27 leerlingen. Daar waar de zorgvraag van de leerlingen in de betreffende groep(en) complex is, behoudt de school zich het recht voor van dit maximum aantal beredeneerd af te wijken.
2.1 Voorrangsregels Tussentijdse Instroom
Bij het aanmelden en toelaten van tussentijdse instromers gelden op onze school de volgende uitgangspunten/voorrangsregels:
- Kinderen die in de buurt (thuisnabij-voedingsgebied) van de school (komen) wonen, hebben in principe voorrang op kinderen die verder weg wonen, mits het maximum aantal leerlingen nog niet bereikt is.
- Ook voor leerlingen binnen het voedingsgebied hanteren we voorrangsregels. Zie paragraaf 1.2.
- Kinderen die van buiten het voedingsgebied afkomstig zijn, worden - afhankelijk van de betreffende groep en beschikbare ruimte – toegelaten, mits er minimaal nog een plaats beschikbaar blijft voor tussentijdse instroom uit categorie a.
2.2 Procedure Tussentijdse Instroom
- Na de schriftelijke aanmelding bekijkt de school op basis van de maximale groepsgrootte en de voorrangsregels (2.1) of de leerling kan worden toegelaten. Is dat niet het geval dan ontvangen de ouders (in principe binnen 6 weken; mits medegedeeld aan de ouders eenmalig met maximaal vier weken te verlengen) hierover schriftelijk bericht. Dit bericht kan positief of negatief zijn. De periode van 6 tot maximaal 10 weken gebruikt de school ook om onderzoek te doen naar de ondersteuningsbehoefte van het kind. Als onze school daar niet aan tegemoet kan komen (op basis van wat wij beschreven hebben in ons schoolondersteuningsprofiel) is dat ook een grond om de leerling niet toe te laten.
- Indien positief dan dient het aanmeldformulier tevens als inschrijfformulier en worden de daarop vermelde gegevens ingevoerd in de leerling-administratie.
- Indien negatief en het kind dus niet toegelaten wordt, kunnen de procesbegeleiders van het schoolbestuur -indien gewenst - de ouders ondersteunen bij het zoeken naar een andere school. Als de afwijzing op grond van de ondersteuningsbehoefte is, heeft onze school/bestuur zorgplicht en helpen wij de ouders om een andere, geschikte basisschool te vinden.
Van kennismaking met , naar aanname en start op onze school
Ouders die op zoek zijn naar een basisschool voor hun kind, nodigen wij graag uit voor een kennismakingsgesprek en rondleiding. Hiervoor kunnen zij een afspraak maken met de directeur. Als ouders de keuze maken voor onze school, kunnen zij hun kind aanmelden.
Kennismaken/aanmelden
De eerste stap is een kennismakingsgesprek. Hiervoor kunnen ouders/verzorgers een afspraak maken met Marjo Claessen.
Het gesprek wordt tijdens schooltijd gepland, zodat ouders zien hoe de school in beweging is. Na het kennismakingsgesprek krijgen de ouders een aanmeldformulier van school. Wanneer men kiest voor BS Windekind als toekomstige basisschool voor hun kind(eren), wordt het formulier ingevuld en ondertekend op school afgegeven.
Op het moment dat ouders een bevestiging ontvangen per mail over de aanmelding, dan is het kind definitief ingeschreven bij ons op school.
Intakegesprek en -formulier
In de drie maanden voorafgaand aan de vierde verjaardag, worden ouders uitgenodigd voor een intakegesprek met de leerkracht van de basisgroep. Voorafgaand aan dit gesprek ontvangen de ouders een intakeformulier. Op dit intakeformulier beschrijven ouders aan de hand van een aantal vragen de ontwikkeling van uw kind tot op dat moment. Dit document geeft ons inzicht in de vroege ontwikkeling van uw kind. Dit stelt ons in staat om onze begeleiding vanaf de start op onze school beter te kunnen afstemmen op de speel, leer- en onderwijsbehoeften van uw kind.
Plaatsing/Wennen
De daadwerkelijke instroom van een nieuwe leerling vindt beurtelings plaats in een van de vier kleutergroepen. Het kan zijn dat ouders een voorkeur hebben voor een bepaalde kleutergroep.
Een eventuele voorkeur met argumentatie kan op het aanmeldformulier worden vermeld. De eventuele wensen worden bij de plaatsing meegenomen, maar zijn niet leidend.
In de periode kort voorafgaand aan de vierde verjaardag mag een kind max. 5 dagdelen komen proefdraaien ( 8.45 – 11.45u.). Deze momenten worden in overleg met de groepsleerkracht tijdens het intakegesprek gepland.
Kinderen die in juni of juli vier jaar worden, stromen na de zomervakantie in. Zij hebben voorafgaand aan de zomervakantie geen proefmomenten, omdat we uit ervaring weten dat dit onduidelijkheden geeft voor de betreffende kinderen (denk aan andere juf, kinderen leren kennen die volgend jaar in een andere groep zitten en in de laatste fase van het jaar in een volle groep terecht komen) We gunnen ieder kind een veilige, vertrouwde start op onze school. Wel hebben zij in de laatste week voor de zomervakantie een kennismakingsmoment (ruiluurtje).met de leerkracht(en) en de leerlingen waarbij ze na de zomer in de groep komen
Schoolondersteuningsprofiel (SOP)
Iedere school publiceert het schoolondersteuningsprofiel op de eigen website. Het schoolondersteuningsprofiel beschrijft realistisch en objectief de mogelijkheden van de school voor het bieden van passend onderwijs aan alle leerlingen en expliciet de leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften die extra ondersteuning nodig hebben. Het geeft een helder beeld van zowel de onderwijsinhoudelijke als de procesmatige en structurele kenmerken van de school op het niveau van basis- en extra ondersteuning.