Rooms Katholieke Basisschool De Wegwijzer

Mijnzetellaan 4 6412 EN Heerlen

  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool De Wegwijzer
  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool De Wegwijzer
  • Basisschool de Wegwijzer biedt Kernwaardengericht onderwijs. Wij gaan uit van de kernwaarden:  Samen Groeien naar Geluk.
  • Betekenisvolle hoeken op het leerplein van unit 1.
  • Op het leerplein hebben de leerlingen de mogelijkheid om de lesstof zelfstandig te verwerken.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Referentieniveaus

Als je referentieniveau 1F hebt bereikt dan beheers je taal en rekenen voldoende. Als je referentieniveau 1S of 2F hebt bereikt dan beheers je taal en rekenen nog beter. De verwachting is dat alle leerlingen aan het einde van groep 8 referentieniveau 1F bereikt hebben. Het kan ook zijn dat je hoger behaalt dan referentieniveau 1F, bijv. 1S of 2F. Mogelijk zijn er ook leerlingen voor wie 1 F (nog) niet haalbaar is. Zij zullen 1F waarschijnlijk in het begin van de middelbare school bereiken.

Gedurende schooljaar 20222-2023 hebben we als volgt gescoord op de Eindtoets:

  • 1F: 100% (signaleringswaarde 85%, landelijk gemiddelde is 94%) 
  • 1S/2F: 55% (signaleringswaarde 37,5%, landelijk gemiddelde is 51,4%) 

Wij scoren in ruime mate aan de gestelde eisen van de onderwijsinspectie. We streven als school naar resultaten die liggen rondom het landelijk gemiddelde (LG) behorende bij de betreffende schoolweging.




Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op basisschool de Wegwijzer meten we de tussenresultaten door: lesobservaties (formatief handelen), resultaten van de methodegebonden toetsen en de resultaten van de Cito-toetsen. Vanaf schooljaar 2023-2024 maken we gebruik van Leerling in Beeld. 

De leerkracht maakt (in overleg/ samenspraak) met de Intern Begeleider een gerichte analyse van de toetsen, waarna de gegevens op basis van de beschikbare informatie, worden geïnterpreteerd. Deze gegevens worden vervolgens besproken binnen de unit/ op teamniveau. Op basis hiervan worden leerdoelen geformuleerd en lesactiviteiten gekozen.

Onze school heeft de afgelopen jaren flinke stappen gezet, gericht op borging en verbetering van de beoogde kwaliteit van ons onderwijs. Dit heeft geleid tot de volgende opbrengsten:

  • diepteanalyse: de groeps- en trendanalyses worden jaarlijks uitgevoerd en besproken met het team;
  • collegiale consultaties m.b.v. het reflectiekwadrant de vier sleutels van een effectieve les en de kwaliteitskaarten;
  • klassenconsultaties MT-leden m.b.v. reflectiekwadrant de vier sleutels van een effectieve les en het Cadenza observatiesysteem en de kwaliteitskaarten;
  • verdieping m.b.v. praktijkdagen rekenen en lezen;
  • het bespreken van de persoonlijke ontwikkeling van de medewerkers met directie/ met elkaar volgens opgestelde kwaliteitskaart;
  • formatief handelen: Keuzes durven te maken m.b.t. de doelen die vanuit deze methode worden aangeboden en doelen gebaseerd op leerlijnen.

Zie schooljaarverslag 2022-2023: https://bswegwijzer.nl/ouders/schooldocumenten.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Advisering door collega's binnen de unit is samenspraak met interne begeleider en directie

Meerdere professionals zijn betrokken bij de ontwikkeling van de leerlingen en is er structureel overleg m.b.t. de ontwikkeling en de resultaten van de leerlingen. Het schooladvies is een gezamenlijk advies, dat gebaseerd is op de behaalde resultaten gedurende de schoolloopbaan op basisschool de Wegwijzer.

Leerlingen uit groep 8 van de basisschool maken vanaf schooljaar 2023-2024 al in februari een doorstroomtoets. Ze moeten zich dan eind maart aanmelden voor de middelbare school. Hierdoor maken alle leerlingen even veel kans op een plek op de school van hun voorkeur en op het voor hen best passende niveau. Het voorgenomen advies wordt eind groep 6 gegeven en bijgesteld in groep 7. Het schooladvies wordt gegeven in groep 8 voorafgaand aan de voortgangstoets. De adviezen worden kansrijk gegeven en zijn gebaseerd op de resultaten van de afgelopen jaren (CITO LOVS- LIB), rapporten, huiswerk, motivatie, werkhouding, executieve functies en de sociaal emotionele ontwikkeling van de leerling.

Vanaf schooljaar 2023-2024 is er 1 week waarin leerlingen zich aanmelden voor de middelbare school. Daardoor maken alle leerlingen evenveel kans op een plek op de school van hun voorkeur die ook past bij het schooladvies. Doordat er 1 aanmeldweek komt, veranderen de stappen van het schooladvies en de toets:

  • Scholen melden zich tussen 1 oktober en  15 november aan voor een doorstroomtoets.
  • Leerlingen ontvangen tussen 10 en 31 januari hun voorlopig schooladvies.
  • Leerlingen maken in de eerste 2 weken van februari de doorstroomtoets.
  • Uiterlijk 15 maart ontvangen de scholen de uitslag van de doorstroomtoets.
  • Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart van hun school het definitieve schooladvies.
  • Tussen 25 maart en 31 maart melden alle leerlingen zich tegelijk, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school.
  • Krijgt de leerling een hoger toetsadvies dan het voorlopig schooladvies? Dan geeft de school een hoger definitief schooladvies. Alleen als het in het belang van de leerling is, kunnen we besluiten het advies niet te verhogen.

Bezwaarprocedure: Ouders krijgen een begeleidende brief waarin de bezwaarprocedure wordt uitgelegd. Ouders, leerkracht en intern begeleiding gaan in gesprek. Indien nodig wordt een gesprek met directie gepland.

De school adviseert kansrijk. Er wordt een warme overdracht georganiseerd, waarbij leerling, ouders, primair onderwijs en voortgezet onderwijs aanwezig zijn. De leerling krijgt de mogelijkheid geboden om zichzelf te presenteren tijdens dit gesprek.

Leerlingen scoren conform onze verwachtingen en de adviezen sluiten aan op de adviezen die wij als school gegeven hebben. Dit komt ook omdat wij de kinderen vanaf het begin van hun schoolloopbaan volgen met CITO LOVS/LIB en dit weergeven in een OPP trap (ontwikkelingsperspectief) per kind vanaf groep 3. Meer informatie wordt weergeven in ons V.O. protocol (www.bswegwijzer.nl).

Afname ADIT

In groep 6 nemen we de ADIT-toets af. Hiermee worden de cognitieve capaciteiten van een leerling in het basisonderwijs gemeten waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen de verbale en non-verbale intelligentie. We zetten de resultaten van de ADIT in ter onderbouwing van een schooladvies én om in te schatten of de leerling op de juiste leerroute zit. De resultaten van de ADIT bespreken we met ouders en benutten we om (mede)om te bepalen of het leerstofaanbod passend is. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Kernwaarde SAMEN

We leren aan onze leerlingen wat de kernwaarde SAMEN betekent en zijn hiervoor een rolmodel. Op onze school zijn alle leerlingen welkom, mits we kunnen voldoen aan de onderwijsbehoefte van de leerlingen. Leerlingen zijn samen verantwoordelijk om elkaar te begrijpen en voeren wekelijks een sociokring en formuleren een verbeterregel. Gezamenlijk worden inspanningen gedaan om de groepsdynamiek te verbeteren. Effectieve Conflicthantering: we leren de leerlingen om zelf de problemen op te lossen. We begeleiden leerlingen om dit op de juiste manier te doen. Zie schooldocumenten.

Actief burgerschap en sociale cohesie

Actief burgerschap is een deel van de pedagogische opdracht van de school. Onze kernwaarden SAMEN- GROEIEN -GELUK staan aan de basis van ons burgerschapsonderwijs en sociale cohesie die we nastreven.

Leerlingenraad

Onze school biedt leerlingen een actieve rol aan in de schoolgemeenschap. Jaarlijks worden leerlingen vanaf groep 4 gekozen als vertegenwoordiger van de klas in de  leerlingenraad. Er vindt planmatig overleg plaats met de directie over schoolse zaken en acties worden uitgevoerd. 

Geïntegreerd aanbod van schoolvakken 

Vakgeïntegreerd onderwijs: We gebruiken de methode Blink geïntegreerd. Deze methode biedt leerlingen de mogelijkheid om kennis van de wereld te verruimen en een onderzoekende houding aan te nemen. Middels samenwerkend leren vinden de leerlingen antwoord op de gestelde onderzoeksvragen. Daarnaast is er structurele aandacht voor de wijze waarop leerlingen de geleerde kennis actief kunnen inzetten in het dagelijks leven. Deze methode geeft aan de leerlingen inzichten t.a.v. de multiculturele cultuur en diverse geestelijke stromingen. Deze wordt in relatie gebracht met de situaties waarin leerlingen opgroeien.

Met behulp van een cultuurcoach van VAZOM vinden er culturele activiteiten aan die aansluiten bij het thema. Leerlingen van basisschool de Wegwijzer gaan contacten aan en doen ervaringen op met culturele activiteiten binnen de regio Parkstad.

Kriebels in de buik: deze methode biedt kennis en vaardigheden aan over seksualiteit, seksuele diversiteit en sociaal emotionele ontwikkeling. We werken samen met de GGD Zuid Limburg. We informeren ouders proactief over dit lesaanbod. 

Nieuwsbegrip: bij begrijpend lezen wordt gebruik gemaakt met actuele teksten van Nieuwsbegrip en vinden er gesprekken en discussies plaats over actuele gebeurtenissen. Leerlingen ervaren dat er ruimte is voor verschil in meningen.

Respectvolle oefenplaats

We stimuleren leerlingen om zelf zaken op te pakken, in het belang van de samenleving. Zo dragen wij bij aan aandacht voor het milieu en is er jaarlijks deelnamen aan de Actie Heel Heerlen Schoon en maken wij de wijk schoon. Leerlingen ruimen wekelijks het schoolplein op. 

In het onderwijsaanbod bieden we structureel kansen aan alle leerlingen om te oefenen m.b.t.

  • autonomie: werken met weektaken en onderzoekend leren;
  • vrijheidsmening: leerdoel binnen het vakgebied begrijpend lezen;
  • verdraagzaamheid: wekelijkse uitvoering sociokring;
  • afwijzen van onverdraagzaamheid en discriminatie: uitvoering effectieve conflicthantering en uitvoering sociokring.

Burgerschapsonderwijs is onderdeel van onze schoolcultuur

Op basisschool de Wegwijzer bieden we het Kernwaardengerichtonderwijs aan vanuit de kernwaarden Samen-Groeien-Geluk. Dit is zichtbaar in het gedrag van onze medewerkers, die functioneren als rolmodel. We hebben afspraken zoals we met elkaar omgaan en laten dit ook zien in ons gedrag.

Zorg voor lichamelijke en psychische gezondheid

We bieden voldoende kansen om te bewegen op de speelplaats en in de gymzaal door een vakdocent. We bevorderen gezond gedrag door het voeren van waterbeleid en we bieden dagelijks schoolfruit aan. De leerkracht voert kindgesprekken en zorgen m.b.t. psychische gezondheid worden in samenspraak met ons zorgteam opgepakt. Het zorgteam bestaat uit de jeugdconsulent, de ambulant begeleidster, de pedagogisch medewerkster van de startklas, de schoolmaatschappelijk werkster en de jongerenwerker. We bieden trainingen aan m.b.t. sociale weerbaarheid (Rots en watertraining/ Kiezeltraining) en lessen rondom verslavingspreventie. Leerlingen nemen deel aan het GIPS-traject en krijgen een juiste beeldvorming t.a.v. gehandicapten in onze maatschappij. 

Vaardigheden digitale samenleving

Elk schooljaar wordt het protocol internetgebruik besproken en worden er lessen gegeven rondom omgang sociale media. Ouders en leerlingen worden geïnformeerd rondom dit thema en we werken aan een planmatige preventieve opzet om de weerbaarheid van onze leerlingen en de ouders te vergroten t.a.v. de gevaren van de (digitale) samenleving. Actief burgerschap is een deel van de pedagogische opdracht van de school.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Samen
  • Groeien
  • Geluk

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Inspectie bezoek: Ruimte in meesterschap

Op 26 november 2019 heeft de inspectie een bezoek gebracht aan basisschool De Wegwijzer. Het inspectiebezoek stond in het teken van Ruimte in Meesterschap. De onderwijsinspectie heeft dit onderzoek uitgevoerd om informatie op te halen over de relatie tussen strategisch HRM, werkbeleving en onderwijskwaliteit. Deze informatie vormt een van de bronnen voor de 'Staat van het Onderwijs', die jaarlijks in april verschijnt. Daarnaast heeft de inspectie met dit bezoek invulling gegeven aan de afspraak om elke basisschool in Nederland tenminste een keer in de vier jaar te bezoeken. Het lukt BS de Wegwijzer goed om met een relatieve hoge schoolweging en met een hoog percentage leerlingen met een schoolgewicht goed te scoren. De scores die worden behaald ten aanzien van de referentieniveaus (99,6 % van de leerlingen behaald 1F en 69,2 % van de leerlingen behaald 1S/2F) zijn ruim boven het landelijk gemiddelde en zeer ruim in vergelijking met scholen met vergelijkbare schoolweging. Inspecteur van Herpt geeft aan dat de school dit prima doet en hiermee een voorbeeld is voor andere scholen. 
Het volledige verslag van het inspectie bezoek kunt u vinden op onze website 20191126_Verslag_Inspectiebezoek_Ruimte_in_meesterschap.pdf.

Interne Audit

Op 20 juni 2017 werd onze school bezocht door collega’s van andere INNOVO scholen. Zij hebben gekeken naar de kwaliteit van het onderwijs. Zij hebben klassenobservaties uitgevoerd, werkprocessen bekeken en gesprekken met diverse personeelsleden gevoerd. Het auditteam constateerde dat de kwaliteit van het onderwijs op basisschool De Wegwijzer in orde is. Uit het onderzoek is gebleken, dat er hard wordt gewerkt op De Wegwijzer en dat dit zichtbaar is in de organisatie. Het volledige verslag van het auditteam kunt u vinden op onze website (www.bswegwijzer.nl).  

In schooljaar 2023-2024 vindt er een interne audit plaats.

Inspectiebezoek VVE

Op 21 maart 2016 heeft de inspectie peuterspeelzaal Kiddooh en basisschool De Wegwijzer bezocht. Het onderzoek is gedaan vanwege het toezicht van de Inspectie van het Onderwijs op de kwaliteit van de voor- en vroegschoolse educatie (VVE). De inspectie monitort in 2013 en 2015/2016 de kwaliteit van VVE in de 37 grote gemeenten (G37). VVE is bedoeld voor jonge kinderen die onvoldoende zijn toegerust voor een soepele instroom in groep 3 van het basisonderwijs. De Inspectie van het Onderwijs constateert dat de kwaliteit van de voor- en vroegschoolse educatie op peuterspeelzaal Kiddooh en basisschool De Wegwijzer op orde is. De VVE-locatie scoort scoort. 

Terug naar boven