Rooms Katholieke Basisschool De Wegwijzer

Mijnzetellaan 4 6412 EN Heerlen

  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool De Wegwijzer
  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool De Wegwijzer
  • Basisschool de Wegwijzer biedt Kernwaardengericht onderwijs. Wij gaan uit van de kernwaarden:  Samen Groeien naar Geluk.
  • Betekenisvolle hoeken op het leerplein van unit 1.
  • Op het leerplein hebben de leerlingen de mogelijkheid om de lesstof zelfstandig te verwerken.

Het team

Toelichting van de school

Het team van basisschool de Wegwijzer is heterogeen samengesteld. Leerkrachten, onderwijsondersteuners, gespecialiseerde leerkrachten, ondersteunend personeel, maatschappelijk werkers vanuit het schoolteam, intern begeleiders en directie werken samen om een optimale omgeving te creëren voor alle leerlingen.

De school werkt in units waarbinnen diverse professionals samenwerken en verantwoordelijk zijn voor alle leerlingen binnen de unit. De professionals kijken naar de ontwikkelingen van de leerlingen en bespreken deze tijdens de leerlingenbespreking. De groepsleerkrachten zijn het aanspreekpunt voor leerlingen en ouders binnen de unit. De intern begeleider ondersteunt de leerkracht als er vragen zijn rondom de ondersteuningsbehoeften/ het onderwijsaanbod voor de leerlingen. In de startklas zijn ook medewerkers vanuit JENS werkzaam.


Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Vervangingen van het verlof waarop het personeel recht heeft, worden intern opgelost. Dit lukt echter niet altijd. Er wordt dan naar andere oplossingen gezocht. We denken hierbij aan de inzet van vrij geroosterde leerkrachten met andere taken, groepen samenvoegen, alternatief lesprogramma en in uiterste noodzaak leerlingen vrij geven. De opvang voor de leerlingen wordt, waar mogelijk, gerealiseerd.  

Eerste dag geen vervanging

De directie probeert samen met het team te zorgen voor een oplossing. Als er geen oplossing voorhanden is en leerlingen moeten thuiswerken aan het lesprogramma, proberen wij dit minimaal één dag vooraf aan te geven. Oplossingen die voorhanden zijn:

  • Leerkracht instrueert meerdere groepen met ondersteuning van een onderwijsondersteuner.
  • Onderwijsondersteuner geeft les.
  • LIO-stagiaire inzetten.
  • Leerlingen verdelen over overige groepen.
  • IB-er voor de klas (maximaal voor één dagdeel).
  • Directielid voor de klas (maximaal voor één dagdeel). 

Tweede en volgende dag(en) geen vervanging 

Interne reorganisatie, inzet cluster collega of kinderen naar huis.

  • Directie maakt de afweging of een interne reorganisatie mogelijk is of dat een groep kinderen thuis blijft.
  • Randvoorwaarde: de IB-er of directeur worden niet ingezet voor vervanging om essentiële taken in de school niet in gevaar te brengen.
  • Personeel alleen extra uren laten werken op basis van vrijwilligheid. 
  • Personeel eventueel naar een andere groep na overleg in het team.  
  • Verdelen van groepen zoveel mogelijk voorkomen i.v.m. onderwijskwaliteit.

Helaas is het lerarentekort een groot maatschappelijk probleem. Meer informatie is te vinden via INNOVO personeelstekorten rondom dit onderwerp. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Begin schooljaar 2023-2024 telt onze school ± 230 leerlingen. Door de maandelijkse instroom van nieuwe leerlingen varieert dit aantal voortdurend. Deze leerlingen zijn verdeeld over 4 units en 11 groepen:

  • Unit 1-2: startklas, groep 1-2a, groep 1-2b, groep 1-2 c.
  • Unit 3-4: groep 3a, groep 3b, groep 4.
  • Unit 5-6: groep 5, groep 6.
  • Unit 7-8: groep 7, groep 8.

We richten onze units en groepen flexibel in zodat we het passend onderwijs kunnen bieden, waarbij de medewerkers gezamenlijk verantwoordelijk zijn voor de ontwikkeling van de leerlingen. Wij streven ernaar om de groepen zo klein mogelijk te houden en werken met een heterogeen onderwijsteam (leerkrachten, onderwijsondersteuners) om het onderwijsaanbod zo optimaal mogelijk af te stemmen. We werken vanuit een leerstofjaarklassensysteem, waarbij de instructiemomenten op elkaar zijn afgestemd zodat leerlingen kunnen aansluiten bij een passende instructie. De verwerking vindt zowel in de groep als op het leerplein plaats. Tijdens het vak wereldoriëntatie wordt er groepsdoorbrekend gewerkt om onderzoekend en samenwerkend leren te stimuleren.   

Startklas

De startklas is voor leerlingen waarbij twijfels zijn ten aanzien van het volgen van het reguliere onderwijsaanbod. Leerlingen krijgen les van een gespecialiseerde leerkracht. Deze leerkracht onderzoekt of er kansen zijn voor de leerling in het reguliere basisonderwijs of dat een plaatsing in het speciaal (basis)onderwijs noodzakelijk is. De startklas is vier dagen per week en heeft als doel om te onderzoeken of meer leerlingen door deze onderwijssetting onderwijs nabij thuis kunnen volgen en/of de toestroom naar het S(B)O te verkleinen is. In de startklas zijn medewerkers van Jens werkzaam waardoor onderwijs en zorg gecombineerd wordt aangeboden. De startklas is alleen toegankelijk voor leerlingen van 4 jaar waar (op meerdere ontwikkelingsgebieden) extra ondersteuning nodig is. Het aanbod duurt maximaal 1 jaar, waarna leerlingen uitstromen naar de basisschool (thuisschool) of naar een SBO-school. Ouders kunnen niet rechtstreeks aanmelden voor de startklas, maar aanmelding verloopt via de intern begeleider van de thuisschool (basisschool) via een knooppuntoverleg.

Taalstimulering

De doorkijk van onze leerlingpopulatie laat zien, dat op basisschool De Wegwijzer veel kinderen starten met een taalachterstand. Deze leerlingen bieden wij extra ondersteuning door middel van een uitgebreider taalaanbod, naast het taalaanbod in de klas. De activiteiten worden begeleid door een leerkracht, onderwijsondersteuner of logopediste. De intern begeleider zorgt, in afstemming met de taalspecialist, voor een kwalitatief goede invulling van de taalstimulering. De ontwikkeling van deze leerlingen wordt gevolgd tijdens de voortgangscontrole bespreking. De ouders van de leerlingen die deelnemen aan het taalstimuleringsprogramma worden geïnformeerd en uitgenodigd om een keer deel te nemen aan dit extra aanbod. Leren in een betekenisvolle context vormt het uitgangspunt van de taalstimulering. 

Schakelklas

Basisschool De Wegwijzer maakt gebruik van de subsidieverlening beleidsregel subsidiëring extra leertijd, die de gemeente Heerlen beschikbaar heeft gesteld. Leerlingen met een taalachterstand van minimaal één jaar kunnen deelnemen. Ouders/verzorgers van deelnemende leerlingen worden vooraf geïnformeerd en gedurende het proces op de hoogte gehouden. Gedurende schooljaar 2023-2024 zal de schakelklas worden ingezet in de groepen 3 en 4. We streven naar een zo inclusief mogelijke aanpak binnen de context van de eigen unit. De selectie van de leerlingen gebeurt door de leerkrachten in afstemming met de Intern Begeleider die samen met de leerkracht de ontwikkelingen monitort.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Link INNOVO website: verantwoording verplichte onderwijstijd  https://www.innovo.nl/verantwoording-verplichte-onderwijstijd.html.

Link INNOVO website: gronden voor vrijstelling van onderwijsactiviteiten https://www.innovo.nl/gronden-voor-vrijstelling-onderwijsactiviteiten.html.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Het schoolondersteuningsprofiel geeft een realistisch beeld van de ondersteuning en begeleiding die de school momenteel in het kader van Passend Onderwijs kan bieden en hoe deze ondersteuning georganiseerd is. Het schoolondersteuningsprofiel is integraal onderdeel van het schoolplan. Het schoolondersteuningsprofiel is voor de school de basis voor communicatie met ouders en anderen.  Zie hier voor de SOP-webversie.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

In het schooljaarverslag 2022-2023 zijn de doelstellingen geëvalueerd. In het schooljaarplan 2023-2024 staan de doelstellingen voor schooljaar 2023-2024. Zie schooldocumenten op onze website.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Visie Jonge Kind

We kijken vanuit een holistische visie naar het kind, dat wil zeggen dat het kind centraal staat en dat we vanuit diverse dimensies én met meerdere ogen, kijken naar het kind. De ontwikkelingsgebieden zijn geïntegreerd in thematisch onderwijs dat aansluit bij de belevingswereld van het jonge kind waarbij de SLO-doelen centraal staan. Wij staan voor korte effectieve instructies binnen een rijke talige leeromgeving waarin de kinderen spelend leren. We proberen de kinderen in verwondering te brengen en bieden kansen om ontdekkend en bewegend te leren waarbij taalontwikkeling centraal staat. Wij bieden veel mogelijkheden voor de kinderen om talenten te ontdekken. We werken vanuit een veilig pedagogisch klimaat en een gestructureerde talige én didactische omgeving.  De thema's van Kleuteruniversiteit worden als uitgangspunt genomen. Binnen het schooljaarplan wordt planmatig gewerkt aan een versterkt VVE beleid. In de groepen 3 wordt de methode VLL als uitgangspunt gebruikt voor thematisch doelgericht onderwijs.  

Versterkt VVE-beleid

Het bieden van gelijke kansen is cruciaal om iedereen te laten meedoen in de samenleving. We focussen daarom op de startpositie van jonge kinderen en investeren in de kwaliteit van voor- en vroegschoolse educatie samen met onze partners POVH en Smile.

We herstellen de doorgaande lijn tussen de voorschool en basisschool, naar het niveau van voor de Covid-periode. We investeren in een kwalitatief sterk en ontwikkelingsgericht koppeloverleg, een kwalitatief goede warme overdracht,  locatie specifieke ontwikkeldoelen en in een  interne VVE-audits (Reflectief Practicum).

VVE-thuis

Gezinnen met kinderen tussen 3 en 6 jaar met een risico op een onderwijsachterstand kunnen deelnemen aan ouderbijeenkomsten op school. We leren ouders hoe ze de activiteiten kunnen uitvoeren met hun kind en geven informatie over de interactie met hun kind. De interventie biedt ouders tips om veel met hun kind te praten, bijvoorbeeld over wat ouders en kinderen doen, zien en horen, over wat er gebeurt en over gevoelens.

Terug naar boven