El Wahda Islamitische Basisschool

Voskuilenweg 137 6416 AJ Heerlen

Schoolfoto van El Wahda Islamitische Basisschool

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

In de schoolgids staat een overzicht met de eindresultaten van 2008/2009 t/m 2012/2013. Een tabel geeft het beeld van de schoolscore (gemiddelde van de leerlingen van groep 8) op de Eindtoets van Cito. We kijken naar de schoolscore, die gecorrigeerd is naar leerlingengewicht. Dit leerlingengewicht is gekoppeld aan de opleiding van de ouders.

Onze schoolscore ligt alle jaren boven de ondergrens. Meestal tussen de ondergrens en bovengrens.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Het percentage leerlingen dat naar de verschillende vormen van voortgezet onderwijs gaat, wisselt van jaar tot jaar. Het is afhankelijk van de samenstelling van groep 8. De groepsgrootte is ook van invloed op het beeld. Een kleine groep 8, zal een grotere schommeling laten zien. Daarom kijkt de school naar een periode van vijf schoolverlatersgroepen om percentueel iets te zeggen over onze uitstroom.

VWO/HAVO 37%

VMBO (T en G) 23%

VMBO (K en B) 29%

LWOO 9%

Praktijkonderwijs 2%

Totaal aantal leerlingen in vijf jaar tijd waaruit dit overzicht is opgebouwd: 64 leerlingen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Ons laatste schoolbezoek vanuit inspectie in het kader van het toezichtskader dateert van september 2011.

  • Dat onderzoek is inmiddels eigenlijk gedateerd. Dit omdat de onderwijsinspectie een nieuw toezichtskader heeft, maar vooral omdat bij El Wahda veel wijzigingen hebben plaatsgevonden.
  • Naar aanleiding van het rapport werd een verbeterplan geschreven en uitgevoerd. Een papieren kastdocument, maar een richtinggevende bron en basis om alle schoolontwikkeling in brede zin (van schoolplan tot personele wisselingen en van opbrengsten tot kwaliteitszorg) zo goed mogelijk vorm te geven.
  • Na najaar 2011 heeft de onderwijsinspectie nog twee bezoeken afgelegd in het kader van het jaarlijkse bestuursbezoek. Als eenpitter (één bestuur, één school) wordt ook bij die gesprekken gekeken naar de schoolontwikkeling. Het geactualiseerd verbeterplan is daar telkens besproken. Van zulke gesprekken krijgt bestuur een kort verslag, maar ze staan niet op de site van de onderwijsinspectie.
  • Via nieuwsbrieven zijn de eigen ouders telkens op de hoogte gehouden.

Terug naar boven