Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.
Taalschool de WereldDelen heeft leerlijnen opgesteld voor de vakgebieden mondeling Nederlands, technisch lezen, spelling, rekenen, begrijpend lezen/ luisteren en mondelinge grammatica. Met deze leerlijnen koppelen we een ontwikkelperspectief aan de leerlingen tussen 4 en 12 jaar. Voor elke leerling wordt een ontwikkelperspectief opgesteld.
We maken onderscheid tussen de volgende leerling groepen:
- Leerlingen in de leeftijd van groep 1 en 2
- Leerlingen in de leeftijd van groep 3, 4 en 5
- Leerlingen in de leeftijd van groep 6, 7 en 8
Deze groepen vormen de basis voor de verschillende leerlijnen.
Het programma van de verschillende leerlijnen bestrijkt ruim een jaar, verdeeld in vier keer tien weken. Na elke tien weken volgt er een toets week, waarin gekeken wordt of doelen behaald worden. Op basis van toets analyses worden de doelen in het ontwikkelperspectief bijgesteld en het vervolgaanbod bepaald.
Wanneer een leerling de doelen van de leerlijnen overstijgt wordt er individueel per kind bekeken welke doelen er gesteld gaan worden per vakgebied.
Zie aub ook het item Kwaliteitszorg.
Onze school neemt niet deel aan de Eindtoets en slechts een klein deel van onze leerlingen stroomt door naar het Voortgezet Onderwijs. De meeste leerlingen stromen uit naar de thuisnabije basisschool.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving.
Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid.
Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap.
Zie aub ons laatste inspectierapport van 13.06.2016.
Daarnaast heeft in februari 2018 een vierjaarlijks bestuursonderzoek plaatsgevonden. Vanuit dat onderzoek heeft de Inspectie ook onze school bezocht en wel specifiek op het Onderwijsproces. De Inspectie heeft zich binnen dat Onderwijsproces gericht op Zicht op Ontwikkeling en begeleiding van leerlingen én het didactisch handelen van leerkrachten. zie daarvoor pagina 32 en 33 van het inspectierapport Vierjaarlijks onderzoek bestuur en scholen (bijlage)