RK Bs Gerardus Majella

Hei-Grindelweg 88 6414 BT Heerlen

Schoolfoto van RK Bs Gerardus Majella

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op onze school volgen wij de resultaten van onze leerlingen aan de hand van methodegebonden toetsen, eigen werkjes, observaties en de toetsen uit CITO Leerlingvolgsysteem.

In onze kleutergroepen volgen wij de kinderen door observaties en de leerlijnen van Parnassys.

We maken ook gebruik van Kindbegrip (dit was voorheen ZIEN)! via Parnassys om de sociale emotionele ontwikkeling te volgen.

Twee maal per jaar vindt er een grote schoolbespreking plaats. We zoomen dan in op school-, groeps- en kindniveau.

Hierbij zijn de resultaten van de CITO toetsen leidend. Indien nodig worden er interventies afgesproken. We reflecteren op onze jaarplannen en stellen deze indien nodig bij.  De nadruk ligt dan op afgesproken interventies.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Schooladvies:

  • Vanaf groep 6 krijgen de leerlingen een voorlopig advies.
  • In groep 8 wordt advies gegeven op basis van het voorlopig advies in combinatie met de resultaten van de eindtoets.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

We willen dat de leerlingen zich in een sociaal veilige omgeving kunnen ontwikkelen. Een van de pedagogische uitgangspunten van onze school is dat kinderen met plezier naar school gaan. Voor een goede sfeer zijn er schoolregels nodig en maken we afspraken met de kinderen. Geregeld praat het team over de regels. Zo zorgen we ervoor dat regels in alle klassen hetzelfde zijn, natuurlijk aangepast aan de leeftijd van het kind. We hechten veel waarde aan het naleven en begrijpen van de schoolregels. Kinderen voelen over het algemeen heel goed aan wanneer iets niet prettig is voor zichzelf en voor een ander. Door ongewenst gedrag te bespreken, leren de kinderen wat wel en wat niet kan. Dit gebeurt regelmatig in alle groepen in de sociale kring. We begeleiden de leerlingen in het hanteren van de schoolregels en we rekenen daarbij op de hulp en ondersteuning van ouders.

Gerardus Majella (Positive Behaviour) Support gaat uit van gewenst gedrag en het belonen van gewenst gedrag! (Zie paragraaf schoolprofiel)

GM(PB)S is een preventieve aanpak van gedrag. Het heeft als doel schoolbreed en vanuit gedeelde waarden (respect, veiligheid en verantwoordelijkheid, rust reinheid en regelmaat ) een veilig en positief schoolklimaat te creëren dat alle leerlingen in staat stelt om optimaal te profiteren van het geboden onderwijs. GM(PB)S richt zich of het versterken van gewenst gedrag en op het voorkomen van probleemgedrag. De school stelt concrete gedragsverwachtingen op voor alle ruimtes in en rond de school. Het gewenst gedrag wordt door middel van lessen aangeleerd en vervolgens systematisch gewaardeerd en beloond. De waarden van onze school (verantwoordelijkheid, respect, veiligheid, rust, reinheid en regelmaat) vertalen we naar concreet gedrag. Dit doen we door middel van heldere regels, pictogrammen en afbeeldingen. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • respect
  • veiligheid
  • verantwoordelijkheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In 2015 heeft de inspectie een basisarrangement toegekend aan BS Gerardus Majella.

Sinds 2017 is er een nieuw toezicht kader van de inspectie. In die nieuwe opzet moet onze Onderwijsstichting MOVARE zich verantwoorden over de kwaliteit van de scholen. Scholen worden slechts nog bevraagd op deelgebieden. In november 2020 heeft er een gesprek plaatsgevonden tussen de directie van BS Gerardus Majella en de onderwijsinspectie over de kwaliteitszorg op school. De inspectie spreekt in haar nieuwe opzet geen oordeel uit maar denkt vooral mee met de scholen.

Terug naar boven