Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
1. Ter bevordering van Taal(gebruik) hebben we een deeltijdschakelklas. Deze deeltijdschakelklas wordt elke dinsdag bemand door een IB-er van onze school. De deeltijdschakelklas is bij ons op school bestemd voor leerlingen van groep 4 en/ of 5 die een taalachterstand van minimaal een jaar hebben. Het gaat om die leerlingen, die door extra leertijd, een leerwinst op dit onderdeel zullen behalen. ?De leerlingen krijgen extra taalonderwijs op het gebied van woordenschat en in groep 4 en/ of 5 wordt er ook gewerkt aan de basisvaardigheden voor begrijpend lezen. De groepsgrootte van de schakelklas is minimaal 8 en maximaal 14 leerlingen. Zij volgen voor het vakgebied woordenschat een volledig jaar onderwijs. Het lesprogramma is zodanig ingericht dat het ontwikkelingsproces van de leerling niet onderbroken wordt. Er is afstemming met het reguliere programma in de groep. De extra leertijd is niet bedoeld voor de leerlingen met een algemene ontwikkelingsachterstand en/of een lage intelligentie. Ook niet voor de leerlingen met een specifieke leer-, taal- of gedragsstoornis.
2. De vakleerkracht Spel- en Bewegingsonderwijs wordt gefinancierd vanuit de middelen om de werkdruk te verlagen.
Het onderwijs in groep 1 en 2 wordt in samenhang en op een speelse manier aangeboden. Altijd in een betekenisvolle context. De taal- en rekenactiviteiten lopen als een rode draad door het spel, het bewegen, de werklessen en in het werken met de ontwikkelingsmaterialen. In de kringmomenten wordt er expliciet en doelgericht gewerkt aan alle taal- en rekendoelen uit groep 1 en 2.
In groep 3 zijn de vakken taal en lezen geïntegreerd in aanvankelijk lees / taalonderwijs.
Preventieve en licht curatieve interventies
1 De school biedt ondersteuning aan leerlingen met eenvoudige rekenhulpvragen.
De rekenspecialist houdt diagnostische gesprekken n.a.v. de rekentoetsen
2 De school biedt ondersteuning aan leerlingen met leeshulpvragen (dyslexie)
De intern begeleider begeleidt en ondersteunt de leerlingen en leerkrachten n.a.v. DMT/ IV en V scores
3 De school biedt ondersteuning middels dagelijkse automatiseringsblokken.
Dagelijks zijn er momenten tot het herhalen en automatiseren van de lesstof (meerdere vakgebieden).
4 De school biedt ondersteuning middels dagelijkse zorgblokken.
Streven is om leerlingen dezelfde minimale doelen te laten behalen. Aan de hand van observaties bepaalt de leerkracht welke leerling(en) extra zorg nodig hebben bij een bepaald doel. In kleine groepjes volgt er dan verlengde instructie.
5 De school biedt ondersteuning aan meer- en hoogbegaafde leerlingen.
In het eerste leerjaar op school starten wij al met het signaleren van HB kenmerken, middels een oudervragenlijst en menstekening van het kind zelf kunnen eerste signalen worden waargenomen. Hierbij trekken de HB specialisten en intern begeleider samen op met ouders. Vanaf groep 4 starten wij met de afname van Leerling In Beeld toetsen, bij 3x een I+ score volgt verder onderzoek door onze HB specialisten. Ouders worden in dit traject meegenomen. Bij constatering van hoog- of meer begaafde kind kenmerken zijn er verrijkende en verdiepende leerpakketten die wij aan de betreffende leerlingen kunnen aanbieden. Gemiddeld werken deze leerlingen 3x per week buiten de groep onder begeleiding van een leerkracht aan HB specifieke opdrachten.Meer informatie over ons HB aanbod vindt u in ons protocol "hoogbegaafdheid".
6 School biedt ondersteuning in de zin van sociale veiligheid en het omgaan met verschillen in gedragEr is begeleiding en ondersteuning door de intern begeleider (tevens vertrouwenspersoon) en gedragsspecialist. De begeleiding kenmerkt zich door het voeren van kindgesprekken, het tekenen van een gedragspatronengrafiek die het gedrag zichtbaar maakt.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Wij zijn als school continu in ontwikkeling en sturen onze plannen bij waar nodig. Onze plannen en ideeën die momenteel gelden blijven ook in de toekomst actief en zullen tussentijds geëvalueerd worden. Voor een totaal overzicht van onze zorgondersteuning, aan de boven- en de onderkant, verwijzen wij graag naar ons "zorgplan 2023-2026".
Wat is voor- en vroegschoolse educatie?
Leerlingen met een risico op achterstanden krijgen via speciale programma’s extra aandacht voor hun ontwikkeling. Zo kunnen ze goed van start op de basisschool. Voorschoolse educatie wordt aangeboden op de peuterspeelzaal of op de kinderopvang. Vroegschoolse educatie wordt gegeven in groep 1 en 2 van de basisschool. Schoolbesturen werken hiervoor samen met het gemeentebestuur. Bij zowel voor- als vroegschoolse educatie is het betrekken van ouders zeer belangrijk.
Onze school biedt voor- en vroegschoolse educatie aan. We werken samen met de peuterspeelzaal/het kinderdagverblijf van Stichting Peuteropvang Heerlen. We gebruiken daarbij de methode Kleuteruniversiteit. Op dit moment vindt er een aantal malen per jaar een koppeloverleg plaats tussen de leidsters van de peuterspeelzaal, de ouders van de peuters en kleuters én de leraren van groep 1 en 2. Tijdens dit overleg wordt er gewerkt met een vaste agenda. Het eerste deel van het overleg gaat over de geplande activiteiten, de evaluatie ervan na afloop, het bepalen van de nieuwe thema's en de VVE thuisactiviteiten. In het tweede deel van de vergadering, zonder de ouders, wordt er gesproken over het pedagogisch en didactisch handelen en komen we zoveel mogelijk tot afstemming en een mogelijke doorgaande lijn. De speelzaal werkt met het programma Piramide.