Basisschool Martinus

De Doom 11 6419 CW Heerlen

Schoolfoto van Basisschool Martinus

Het team

Toelichting van de school

Ons team bestaat uit leerkrachten, een directeur, een intern begeleider, onderwijsondersteuners, een administratief medewerker en stagiaires. Iedereen is vanuit zijn of haar rol een belangrijke schakel in het geheel. Een aantal leerkrachten heeft een specialisatie gedrag, het jonge kind, rekenen, meer- en hoogbegaafdheid of taal/lezen.

Vanuit onze scholenkoepel Innovo zetten we daarnaast expertise in om alle kinderen optimaal te ondersteunen; een clusterverbinder passend onderwijs - gedrag, een clusterverbinder passend onderwijs - didactiek en een coach onderwijs ICT.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Er is een lerarentekort en iedere vervanging vraagt om flexibiliteit. Voor ons staat de kwaliteit van het onderwijs en het welbevinden van onze leerlingen en leerkrachten altijd voorop. Bij ziekte of verlof zoeken wij in samenspraak met collega’s een passende oplossing waarbij we collega’s en ouders zo min mogelijk belasten en op zoek gaan naar een zo stabiel mogelijke situatie voor de leerlingen. Dit vereist maatwerk. 

Innovo is zelf risicodrager voor verzuim en verlof en dat betekent dat we binnen de toegedeelde formatie zelf zorgen voor het invullen van vervangingen. Bij een zwangerschapsverlof kunnen we wel extern vervanging werven. Als een leerkracht afwezig is hanteren we de volgende stappen:

  • Een leerkracht, een onderwijsondersteuner of een LIO-stagiaire neemt de groep over.
  • We verdelen kinderen over de groepen binnen de unit.
  • De intern begeleider neemt de groep over (maximaal één dag)
  • Wanneer bovenstaande mogelijkheden uitgeput zijn, kan het voorkomen dat we u vragen uw kind een dag thuis te houden. We laten dit dan via ISY, ons communicatieplatform, aan u weten. Wanneer er voor kinderen echt geen opvang mogelijk is, zoeken we een oplossing binnen school.
  • Het streven is om groepen niet meerdere dagen achter elkaar thuis te laten blijven. Indien het niet anders kan kiezen we een volgende dag voor het thuisblijven van een andere groep.

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Binnen onze school hebben we vier units met stamgroepen waarin kinderen van verschillende leeftijden bij elkaar zitten. De instructies van de basisvakken volgen kinderen in hun eigen leerjaar/niveau en vinden voornamelijk in de ochtenduren plaats. Leerkrachten zijn samen verantwoordelijk voor alle kinderen van een unit en geven daarnaast alle instructies van een leerjaar. De verwerking vindt plaats onder begeleiding van de leerkrachten en de onderwijsondersteuners. Hiervoor hebben we verschillende plekken ingericht, zoals de leerpleinen en de stilteruimte. 

Het uitgangspunt voor de inrichting van ons geheel vernieuwde gebouw is dat omgeving en leren elkaar versterken, een omgeving waarin iedereen graag aan het werk is en zich op zijn gemak voelt. De leerpleinen hebben we zo ingericht dat leerlingen in groepjes aan opdrachten kunnen werken. De stilteruimte biedt een plek om in alle rust zelfstandig aan het werk te gaan. De klaslokalen zijn instructieruimte en de plek van de stamgroep.  In de crearuimte en in de multifunctionele ruimte kunnen kinderen praktisch, onderzoekend en ontwerpend aan de slag. En deze ruimtes gebruiken we gezamenlijk met Toff, de voor- en naschoolse opvang die nu definitief medegebruiker is van ons gebouw.

Klasindeling

  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In de groepen 1 en 2 staat spelend leren centraal. Kinderen ontwikkelen hun sociaal-emotionele en cognitieve vaardigheden. Het onderwijsaanbod bestaat uit de volgende hoofdonderdelen:

  • Taalactiviteiten
  • Rekenacitviteiten
  • Motorische activiteiten
  • Kunstzinnige, creatieve activiteiten
  • Activiteiten op het gebied van zelfredzaamheid en oriëntatie op de wereld.

Doelen op deze gebieden worden binnen wisselende thema's aangeboden. De tijd die we hiervoor per gebied inplannen is dynamisch en wisselt per thema of is afgestemd op wat kinderen nodig hebben.

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

In ons Schoolondersteuningsprofiel geven we een overzicht waar we als school staan. Vervolgens blijven wij als Basisschool Martinus telkens in ontwikkeling om onze basiskennis te blijven uitbreiden en vernieuwen door middel van scholing voor het hele team en door individuele scholing.

Binnen ons schoolbestuur Innovo zijn we actief betrokken om onze kennis te delen met collega-scholen en ook van diezelfde collega-scholen te kunnen leren. Alles gericht om als school zo goed mogelijk aan te kunnen sluiten op het bieden van Passend Onderwijs. We werken standaard op vijf verschillende instructieniveaus. Naast de drie reguliere aanpakken, bieden we aanbod voor meer- en hoogbegaafde leerlingen en aanbod voor leerlingen die langzamer leren. We blijven in ontwikkeling om zo concreet mogelijk te werken aan het bieden van de juiste uitdagingen voor onze kinderen.

Voor meer informatie over ons schoolondersteuningsprofiel verwijzen we naar onze website: www.bsmartinus.nl

Voor meer informatie over het samenwerkingsverband: https://www.innovo.nl/informatiesamenwerkingsverbanden.html

Welke specialisten ondersteunen op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Onze school biedt voor- en vroegschoolse educatie aan. Er is regelmatig overleg tussen de leidsters van de peuteropvang Martijntje en de leerkrachten over allerlei thema's. Dit is het zogenaamde koppeloverleg en zo ontstaat een doorgaande lijn.

In de groepen 1 en 2 werken we vanuit de SLO-doelen. Vanuit kennis van de leerlijnen en de daarbij behorende (tussen)doelen stellen we een gevarieerd lesaanbod samen. Verschillende vakgebieden bundelen we samen binnen een thema. Elk thema duurt drie tot vier weken. In het wekelijks nieuwsbulletin en tijdens de wekelijkse spelinloop informeren we ouders hierover. 

Terug naar boven