Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Binnen onze school hebben we vier units met stamgroepen waarin kinderen van verschillende leeftijden bij elkaar zitten. De instructies van de basisvakken volgen kinderen in hun eigen leerjaar/niveau en vinden voornamelijk in de ochtenduren plaats. Leerkrachten zijn samen verantwoordelijk voor alle kinderen van een unit en geven daarnaast alle instructies van een leerjaar. De verwerking vindt plaats onder begeleiding van de leerkrachten en de onderwijsondersteuners. Hiervoor hebben we verschillende plekken ingericht, zoals de leerpleinen en de stilteruimte.
Het uitgangspunt voor de inrichting van ons geheel vernieuwde gebouw is dat omgeving en leren elkaar versterken, een omgeving waarin iedereen graag aan het werk is en zich op zijn gemak voelt. De leerpleinen hebben we zo ingericht dat leerlingen in groepjes aan opdrachten kunnen werken. De stilteruimte biedt een plek om in alle rust zelfstandig aan het werk te gaan. De klaslokalen zijn instructieruimte en de plek van de stamgroep. In de crearuimte en in de multifunctionele ruimte kunnen kinderen praktisch, onderzoekend en ontwerpend aan de slag. En deze ruimtes gebruiken we gezamenlijk met Toff, de voor- en naschoolse opvang die nu definitief medegebruiker is van ons gebouw.
In de groepen 1 en 2 staat spelend leren centraal. Kinderen ontwikkelen hun sociaal-emotionele en cognitieve vaardigheden. Het onderwijsaanbod bestaat uit de volgende hoofdonderdelen:
- Taalactiviteiten
- Rekenacitviteiten
- Motorische activiteiten
- Kunstzinnige, creatieve activiteiten
- Activiteiten op het gebied van zelfredzaamheid en oriëntatie op de wereld.
Doelen op deze gebieden worden binnen wisselende thema's aangeboden. De tijd die we hiervoor per gebied inplannen is dynamisch en wisselt per thema of is afgestemd op wat kinderen nodig hebben.
In ons Schoolondersteuningsprofiel geven we een overzicht waar we als school staan. Vervolgens blijven wij als Basisschool Martinus telkens in ontwikkeling om onze basiskennis te blijven uitbreiden en vernieuwen door middel van scholing voor het hele team en door individuele scholing.
Binnen ons schoolbestuur Innovo zijn we actief betrokken om onze kennis te delen met collega-scholen en ook van diezelfde collega-scholen te kunnen leren. Alles gericht om als school zo goed mogelijk aan te kunnen sluiten op het bieden van Passend Onderwijs. We werken standaard op vijf verschillende instructieniveaus. Naast de drie reguliere aanpakken, bieden we aanbod voor meer- en hoogbegaafde leerlingen en aanbod voor leerlingen die langzamer leren. We blijven in ontwikkeling om zo concreet mogelijk te werken aan het bieden van de juiste uitdagingen voor onze kinderen.
Voor meer informatie over ons schoolondersteuningsprofiel verwijzen we naar onze website: www.bsmartinus.nl
Voor meer informatie over het samenwerkingsverband: https://www.innovo.nl/informatiesamenwerkingsverbanden.html
Onze school biedt voor- en vroegschoolse educatie aan. Er is regelmatig overleg tussen de leidsters van de peuteropvang Martijntje en de leerkrachten over allerlei thema's. Dit is het zogenaamde koppeloverleg en zo ontstaat een doorgaande lijn.
In de groepen 1 en 2 werken we vanuit de SLO-doelen. Vanuit kennis van de leerlijnen en de daarbij behorende (tussen)doelen stellen we een gevarieerd lesaanbod samen. Verschillende vakgebieden bundelen we samen binnen een thema. Elk thema duurt drie tot vier weken. In het wekelijks nieuwsbulletin en tijdens de wekelijkse spelinloop informeren we ouders hierover.