obs De Carrousel

Smaragd 27 1703 GA Heerhugowaard

Schoolfoto van obs De Carrousel

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De gemiddelde resultaten van onze school in de afgelopen jaren op de IEP-Eindtoets zijn:

  • 2021: 76,5
  • 2022: 75,3
  • 2023: 79,2.

Schooljaar 2022-2023 hebben wij de norm behaald die op grond van de kenmerken van onze leerlingpopulatie mocht worden verwacht. Ook kijken wij naar de bereikte leergroei van leerlingen en groepen. Wij zijn van mening dat elke leerling op elk moment leergroei moet laten zien, in lijn met de verwachting die wij hebben. Voor leerlingen die zich niet naar verwachting ontwikkelen, wordt een verdere analyse uitgevoerd om gerichte aanvullende hulp te kunnen bieden. Hierop hebben we het afgelopen jaren ingezet en zullen dit in de komende jaren verder doorvoeren. In ons schoolplan en jaarplan staan de verbeterpunten toegelicht. 


Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Wij vinden het van groot belang om de ontwikkeling van kinderen goed in kaart te hebben. Wij observeren de kinderen, we kijken hoe ze samen kunnen spelen en werken, we kijken naar wat ze kunnen en bij de kleuters noteren wij het als ze een ontwikkelingsdoel hebben bereikt.
Vanaf groep 3 nemen we, naast de observaties, toetsen af. Elke methode heeft na een blok (aandachtsgebied) een toets. We kijken per kind of ze alles hebben begrepen en ze toe zijn aan de volgende stap, of dat er nog een herhaling/extra uitleg nodig is. De gegevens van de toetsen en observaties worden in het leerlingvolgsysteem opgeslagen.

Elk half jaar kijken we of de kinderen vooruit zijn gegaan en vergelijken we hun groei met het landelijk gemiddelde. Dit doen we met behulp van de IEP-toets. De leerlingen van de groepen 3 tot en met 8 maken dus twee keer per jaar (in januari/februari en mei/juni) methode onafhankelijke toetsen. Er wordt getoetst op het gebied van woordenschat, begrijpend lezen, technisch lezen, rekenen en spelling. Deze toetsen analyseren wij op leerlingniveau, groepsniveau en schoolniveau. 


Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Halverwege groep 7, na de IEP middentoets volgt een richtlijngesprek met leerkracht, ouders en kind. In dit richtlijngesprek wordt een verwachting uitgesproken van de uitstroom van het kind.

Onze uitstroomverwachting en later ons voorlopig - en definitief advies is gebaseerd op ‘harde’ (cijfermatige) en ‘zachte’ (persoonlijke) gegevens:   

  • Toetsresultaten uit het leerlingvolgsysteem;
  • Sociaal emotionele ontwikkeling;
  • Werkhouding, motivatie en gedrag;
  • Indien er sprake is van een ‘ondersteuningsbehoefte’ voor passend onderwijs dan wegen de geboden ondersteuning en het effect daarvan ook mee.  

In groep 8 wordt in september / oktober de IEP LVS B8 gemaakt. Hieruit volgt in november een voorlopig advies. In januari volgt het definitieve advies. De leerling maakt de doorstroomtoets en op basis van de uitslag kan, wanneer de uitslag hoger is dan het advies, het definitieve advies naar boven worden bijgesteld. Dit gaat in overleg met de directie, IB-er, leerkracht en ouders. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De Carrousel/Fonkelsteen in een Kanjerschool.

Een belangrijk uitgangspunt van onze school is dat iedereen zich op onze school veilig en plezierig moet kunnen voelen. Onze school besteedt daarom veel tijd aan sociale vorming. Alle kinderen moeten zich thuis kunnen voelen bij ons op school (een open en veilige sfeer).

Alle leerkrachten hebben de Kanjertrainingsopleiding gevolgd en geven de bijbehorende lessen in de groepen. Daarnaast beschikken wij over een Kanjercoördinator.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Respect
  • Welbevinden

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Wij voldoen voor de uitstroom aan de inspectienorm op zowel rekenen als begrijpend lezen. Wij hanteren daarnaast ook een eigen schoolnorm. Ieder jaar kijken we of we onze schoolnorm verder omhoog kunnen bijstellen. Als school zijn wij constant bezig met verhoging van de opbrengst van ons onderwijs op alle gebieden. Daarbij kijken we naar het complete kind.

Terug naar boven