obs De Carrousel

Smaragd 27 1703 GA Heerhugowaard

Schoolfoto van obs De Carrousel

Het team

Toelichting van de school

De Carrousel/Fonkelsteen heeft 1 directeur. Zij is verdeeld over de week aanwezig op beide locaties. Daarnaast hebben wij een directieondersteuner en intern begeleider. Ook zij zijn werkzaam op allebei de locaties.

Ons team bestaat uit zowel fulltime als parttime leerkrachten. Ook hebben wij onderwijsassistenten die op allebei de locaties in de verschillende stamgroepen ondersteunen. 


Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Vervanging bij ziekte, studieverlof of scholing

Bij ziekte van een groepsleerkracht zijn wij afhankelijk van de beschikbaarheid van een eventuele invaller. We werken vanuit de stichting met een vervangingspoule van vaste invallers. We hebben op school goede afspraken over een dag- en weekplanning binnen een groep, zodat het overnemen door een invaller of een collega zo min mogelijk voorbereidingstijd vergt. Uitgangspunt blijft dat we alles in het werk stellen om de kinderen naar school te laten komen, maar hierbij geldt: nood breekt wet. Wanneer er echt geen invaller of andere oplossing gevonden wordt zal de groep thuisblijven. In dit geval zullen wij de ouders hiervan z.s.m. ook de hoogte stellen en zal ook het bestuur en de inspectie op de hoogte worden gesteld.

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Kinderen leren van en met elkaar. Wij vinden het belangrijk dat ze elkaar leren vertellen hoe ze een taak hebben gemaakt of een probleem hebben opgelost en dat ze leren samenwerken in grote en kleinere groepen. De leerlingen werken in onze school daarom in groepen met verschillende leerniveaus en sociale vaardigheden, dit noemen wij een stamgroep.

Wij werken met tweejarige stamgroepen, waarbij kinderen van verschillende leeftijden bij elkaar zitten. Het voordeel van deze groepering is, dat er binnen de groep een spreiding is in levenservaring en ontwikkeling. Jonge kinderen leren veel van oudere kinderen door praten, luisteren en werken in groepjes. Oude kinderen leren veel door jonge kinderen te helpen. Ze moeten immers zelf de stof goed begrijpen om het een ander uit te kunnen leggen. 

De groepsindeling wordt ieder schooljaar gemaakt op basis van onze Jenaplanvisie en het leerlingenaantal per schooljaar. Hierdoor kunnen de stamgroepen jaarlijks veranderen. Schooljaar 2023-2024 hebben we 11 stamgroepen gemaakt.

De groepssamenstelling voor schooljaar 2023-2024 is als volgt:

Locatie Carrousel:                           

1/2, 2/3, 4/5, 5/6 en 7/8 

Locatie Fonkelsteen:

1/2, 2/3, 4/5, 5/6, 6/7 en 7/8


Klasindeling

  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Jonge kinderen leren al doende, tijdens werk- en spelmomenten. Wij spelen daarop in door ervoor te zorgen dat er een rijke leeromgeving is waarbij kleuters veel kunnen leren. Wij werken bij de kleuters rondom aansprekende thema`s waarin wij zoveel mogelijk situaties proberen te creëren waarin onze kleuters al spelend en werkend worden uitgenodigd te luiteren, te verwoorden en te beleven. Daarnaast plant de leerkracht tijdens speelwerktijd kleine kringen (kleine groepjes) in waarbij zij rondom het thema werken aan taal-, reken- en spelactiviteiten. 

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Elke groep heeft een rooster, waarin het aantal uren per vakgebied wordt aangegeven. Door ons Jenaplanonderwijs kan dit in de praktijk per kind verschillen. Een kind voor wie taal moeilijk is zal daarvoor meer uren ingepland krijgen dan een kind bij wie het vanzelf gaat. Daardoor is ons onderwijs daadwerkelijk passend onderwijs. Wij werken binnen ons Jenaplanonderwijs ook met weektaken waarbij kinderen binnen de kaders van de leerkracht tijdens de blokperiodes zelfstandig aan de slag gaan met hun taken en hierbij zelf de keuzes kunnen maken in welke volgorde zij dit doen. 

Daarnaast zitten de kinderen uit de midden- en bovenbouw ook dagelijks met elkaar in de kring. Ze vertellen en luisteren naar elkaar en ze vormen hun mening over allerlei zaken. We zitten in een kring, zodat we gelijkwaardig met elkaar kunnen omgaan. Er is een grote diversiteit aan kringonderwerpen, bijvoorbeeld, een vertelkring, actualiteitenkring, boekenkring, rekenkring of taalkring. 

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Basisondersteuning

Elke school heeft een zorgplicht voor haar leerlingen. Deze zogenaamde basisondersteuning is een samenwerking tussen de eigen leerkracht, de intern begeleider en de ouders. Onder de basisondersteuning vallen de volgende taken:

  • het geven van verlengde instructie als kinderen moeite hebben met de klassikale instructie
  • het geven van extra instructie aan kinderen die een eigen (plus)programma volgen
  • het begeleiden van kinderen met dyslexie en/of dyscalculie
  • het begeleiden van kinderen met lichte gedragsproblemen
  • het beantwoorden van vragen op het gebied van opvoeding en onderwijs
  • het zorgdragen voor een veilig leerklimaat.

Kinderen die meer begeleiding nodig hebben, kunnen gebruik maken van de mogelijkheden van het passend onderwijs.

Passend onderwijs

In Nederland geldt sinds 2014 de Wet Passend Onderwijs. Alle kinderen verdienen een zo passend mogelijke plek binnen het onderwijs. Onderwijs dat leerlingen uitdaagt, dat uitgaat van hun mogelijkheden en rekening houdt met hun beperkingen. Scholen, schoolbesturen en samenwerkingsverbanden zijn samen verantwoordelijk om alle leerlingen passend onderwijs te bieden. U kunt dan denken aan ondersteuning bij leerachterstand of gedragsproblemen.

Samenwerkingsverband

Onze scholen werken samen met het Samenwerkingsverband PPO Noord-Kennemerland. Vanuit dit samenwerkingsverband is er per school een vaste consulent, die de intern begeleider en de leerkrachten ondersteunt. Eventueel wordt contact gelegd met externe partijen, zoals de gemeente, de jeugd- en gezinscoach of bijvoorbeeld een logopediste of gedragstherapeut. Samen met ouders zoeken zij naar een goede, duurzame oplossing. Meer informatie hierover vindt u op www.pponk.nl en www.passendonderwijs.nl.Het volledige ondersteuningsprofiel kunt u bij de directie opvragen.

Het Samenwerkingsverband PPO-NK heeft een Oudersteunpunt. Hier kunnen ouders terecht met vragen over passend onderwijs en worden zij ondersteunt bij hun zoektocht. Het steunpunt kent een laagdrempelige toegang voor ouders: online en telefonisch. Ook gesprekken op school en huisbezoeken behoren tot de mogelijkheden. Voor meer informatie: www.oudersteunpunt.nl

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Iedere ochtend tussen 8.45-12.00 uur is de peuteropvang op de locatie de Carrousel geopend, waar peuters van 2-4 jaar heerlijk kunnen spelen, nieuwe vriendjes kunnen maken, zich kunnen ontwikkelen en zich stap voor stap klaar kunnen maken voor de basisschool. Doordat de peuteropvang bij ons in de school gevestigd is en zij ook geregeld samen thema`s en activiteiten oppakken met de kleutergroep wordt de overgang naar school makkelijker en leren zij al van en met elkaar. Onze peuteropvang van Allente is een VVE locatie. Is onze aparte folder kunt u hier meer over lezen. 

Naast de peuteropvang hebben wij op de locatie van de Carrousel ook de mogelijkheid voor peuterdagopvang. Deze peuterdagopvang van Babbels is dagelijks open van 7.00-19.00 uur en werkt ook nauw samen met de peuteropvang en de kleutergroep. Ook hiervoor kunt u meer informatie vinden in onze aparte folder.

Terug naar boven