Wat te doen bij een klacht?
Op school kunnen gebeurtenissen plaatsvinden waar u het als ouder niet mee eens bent. Er kunnen dan problemen ontstaan tussen ouders en (medewerkers van) de school. In gesprek gaan, klaart doorgaans de lucht en leidt veelal tot oplossingen. We hopen dan ook dat u bij problemen of klachten met de betrokken persoon in gesprek gaat.
Soms kan een verschil van inzicht echter zo groot zijn, dat u hierover een klacht wilt indienen. Allente heeft voor dergelijke situaties een klachtenregeling vastgesteld. Deze is te vinden op de website. Iemand die wil klagen kan dat het beste eerst kenbaar maken bij de schoolleiding of het schoolbestuur. Mogelijk kan de klacht dan verholpen worden. In de klachtenregeling wordt beschreven dat u in het geval van een klacht contact op kan nemen met de interne contactpersoon van de school. Voor onze school is dat Inge de Groot / Linda Rispens. De contactpersoon zal de klager indien nodig verwijzen naar één van de externe vertrouwenspersonen van Allente. Deze vertrouwenspersonen kunt u ook zelf benaderen:
- GGD Hollands Noorden via 088-0100550
- de heer Musman, via [email protected] of telefonisch via 06 523 465 36
De vertrouwenspersoon gaat na hoe hij de klager kan begeleiden bij de oplossing van de klacht. Als een oplossing van de klacht op school niet meer mogelijk is, kan de vertrouwenspersoon de klager helpen de klacht neer te leggen bij de klachtencommissie.
Voor het behandelen van de klachten is Allente aangesloten bij een onafhankelijke klachtencommissie: de Landelijke Klachtencommissie Onderwijs (LKC). De LKC bepaalt samen met de klager en het schoolbestuur of degene waarover geklaagd is, welke route gekozen wordt om de klacht op te lossen:
Route 1: Interne klachtbehandeling (op niveau van school of bestuur)Als beide partijen ermee instemmen wordt de klacht doorgestuurd naar het schoolbestuur, die de klacht verder in behandeling neemt. De klacht kan dan intern worden opgelost.
Route 2: MediationOnderwijsgeschillen biedt ook mediation aan voordat er een officiële klacht bij de LKC is ingediend. U kunt dan tot een oplossing voor een (dreigend) conflict komen met behulp van een onafhankelijke neutrale persoon: de mediator van Onderwijsgeschillen. Hiermee kunt u een formele procedure voorkomen. Hierover leest u meer onder het tabblad Mediation van de LKC.
Route 3: Formele procedure. Als besloten wordt de klacht via de formele procedure af te handelen dan onderzoekt de LKC de klacht en beoordeelt (na een hoorzitting) of deze gegrond is. De LKC brengt advies uit aan het schoolbestuur en kan aan haar advies aanbevelingen verbinden. Het schoolbestuur neemt over de afhandeling van de klacht en het opvolgen van de aanbevelingen de uiteindelijke beslissing. Hierover leest u meer onder het tabblad Procedure.
De Landelijke Klachtencommissie is te bereiken bij Onderwijsgeschillen, Postbus 85191, 3508 AD Utrecht, 030 - 280 95 90, [email protected]. Op de website www.onderwijsgeschillen.nl is meer informatie te vinden over klachtbehandeling.
Vertrouwensinspecteur
Met klachten over seksueel misbruik, seksuele intimidatie, psychisch en fysiek geweld, discriminatie en radicalisering kunt u terecht bij de vertrouwensinspecteur. De vertrouwensinspecteur is bereikbaar op 0900-1113111 (lokaal tarief).Personeelsleden van de school en dus ook de interne contactpersoon zijn wettelijk verplicht een vermoeden van een seksueel misdrijf jegens een minderjarige leerling in de schoolsituatie te melden aan het bestuur van de school. Het bestuur is verplicht een dergelijk vermoeden te melden aan de vertrouwensinspecteur.