Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De groepsindeling wordt ieder jaar opnieuw gemaakt op basis van onze daltonvisie en het aantal leerlingen per leerjaar. Dit is een taak van de directie en het team. Naast jaargroepen kunnen er ook combinatiegroepen gevormd worden. Gestreefd wordt naar een continuïteit in groepssamenstelling en kleinere groepen in de onderbouw en grotere groepen in de bovenbouw.
De groepssamenstelling voor het schooljaar 2020-2021 is als volgt:
Groep 1/2a
Groep 1/2b
Groep 3/4
Groep 4/5
Groep 5/6
Groep 7/8
Alle leerkrachten van De Kleine en Grote Beer hebben een lesbevoegdheid. Alle leerkrachten zijn gecertificeerd daltonleerkracht of in opleiding en werken volgens dezelfde visie en werkwijze. Daarnaast zijn er verschillende leerkrachten met extra specialisatie, bijvoorbeeld op het gebied van daltononderwijs, leerlingenzorg of ICT. Tevens is aan onze school een logopedist verbonden voor een aantal uur per week, worden de lessen HVO voor groep 6 t/m 8 gegeven door een vakleerkracht en werken we samen met Heerhugowaard Sport waardoor alle groepen tweemaal per week gymles krijgen van een vakleerkracht gym.
Jonge kinderen leren al doende, tijdens werk- en spelmomenten. Wij spelen daarop in door ervoor te zorgen dat er een rijke leeromgeving is waarvan kleuters kunnen leren. Spelend en werkend rondom aansprekende thema's creëren we zoveel mogelijk situaties waarin kleuters worden uitgenodigd te luisteren, verwoorden en beleven. Tijdens de speelwerktijd biedt de leerkracht in kleine kringen (in kleine groepjes) taal-, reken- en spelactiviteiten aan.
Elke groep heeft een rooster, waarin het aantal uren per vakgebied wordt aangegeven. Door ons daltononderwijs kan dit in de praktijk verschillen per kind. Een kind voor wie taal moeilijk is zal daarvoor meer uren ingepland krijgen, dan een kind bij wie het vanzelf gaat. Daardoor is ons onderwijs daadwerkelijk passend onderwijs. Doordat we werken met taken en keuzetaken kunnen kinderen zelf hun tijd, maar uiteindelijk ook de inhoud van hun onderwijs vorm geven binnen de kaders die de leerkracht stelt.
Basisondersteuning
Elke school heeft een zorgplicht voor haar leerlingen. Deze zogenaamde basisondersteuning is een samenwerking tussen de eigen leerkracht, de intern begeleider en de ouders. Onder de basisondersteuning vallen de volgende taken:
- het geven van verlengde instructie als kinderen moeite hebben met de klassikale instructie
- het geven van extra instructie aan kinderen die een eigen (plus)programma volgen
- het begeleiden van kinderen met dyslexie en/of dyscalculie
- het begeleiden van kinderen met lichte gedragsproblemen
- het beantwoorden van vragen op het gebied van opvoeding en onderwijs
- het zorgdragen voor een veilig leerklimaat.
Kinderen die meer begeleiding nodig hebben, kunnen gebruik maken van de mogelijkheden van het passend onderwijs.
Passend onderwijs
In Nederland geldt de Wet Passend Onderwijs. Het doel van deze wet is om alle leerlingen een plekje te geven op een school die past bij hun kwaliteiten en hun mogelijkheden, zodat geen enkel kind buiten de boot valt. Scholen, schoolbesturen en samenwerkingsverbanden zijn samen verantwoordelijk om alle leerlingen passend onderwijs te bieden. U kunt dan denken aan ondersteuning bij leerachterstand of gedragsproblemen.
Samenwerkingsverband
Onze scholen werken samen met het Samenwerkingsverband PPO Noord-Kennemerland. Vanuit dit samenwerkingsverband is er per school een vaste consulent, die de intern begeleider en de leerkracht ondersteunt. Eventueel wordt contact gelegd met externe partijen, zoals de gemeente, de jeugd- en gezinscoach of bijvoorbeeld een logopediste of gedragstherapeut. Samen met ouders zoeken zij naar een goede, duurzame oplossing. Meer informatie hierover vindt u op www.ppo-nk.nl en www.passendonderwijs.nl.
Het volledige ondersteuningsprofiel kunt u bij de directie opvragen. Het Samenwerkingsverband PPO-NK heeft een Oudersteunpunt. Hier kunnen ouders terecht met vragen over passend onderwijs en worden zij ondersteund bij hun zoektocht. Het steunpunt kent een laagdrempelige toegang voor ouders: online en telefonisch. Ook gesprekken op school en huisbezoeken behoren tot de mogelijkheden. Voor meer informatie: www.oudersteunpunt.nl
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Om leerlingen met een specifieke leerbehoefte passende ondersteuning te bieden, zijn we altijd op zoek naar mogelijkheden. In de meeste gevallen gaat het om het ontwikkelen van specifieke expertise bij teamleden zodat ze daarmee leerlingen gepaste hulp kunnen bieden.
Binnen het team worden in schooljaar 2023-2024 de volgende individuele verdiepende cursussen, trainingen en opleidingen gevolgd:
- Onderwijsassistent
- IB IKC-opleiding
- Formatief handelen
- Wegwijs in gedrag