Kinddomein de Zeppelin

Anna Polaktuin 27 1705 JS Heerhugowaard

  • Schoolfoto van Kinddomein de Zeppelin
  • Schoolfoto van Kinddomein de Zeppelin
  • Schoolfoto van Kinddomein de Zeppelin
  • Schoolfoto van Kinddomein de Zeppelin
  • Schoolfoto van Kinddomein de Zeppelin

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Leerlingvolgsysteem
Op onze school wordt in alle groepen gebruik gemaakt van een leerlingvolgsysteem. Spelling, Rekenen en Begrijpend lezen voor de kinderen vanaf groep 3 tot en met 8. 

Op basis van observaties en controle van het gemaakte werk beoordeelt de leerkracht of een kind zich goed ontwikkelt, de leerstof begrepen heeft, dan wel extra hulp nodig heeft. Opvallende zaken legt de leerkracht schriftelijk vast. Ook resultaten van toetsen die bij de methoden horen worden vastgelegd. Daarnaast worden de kinderen een paar keer per jaar getoetst met toetsen uit ons leerlingvolgsysteem, de IEP-toetsen. Van de kinderen uit de onderbouw wordt een observatielijst ingevuld. De kinderen uit de groepen 3 t/m 8 worden getoetst op de volgende gebieden: rekenen, technisch-en begrijpend lezen, woordenschat en spelling. Tevens worden het gedrag en de werkhouding bekeken aan de hand van invullijsten. De resultaten van de toetsen en de lijsten worden opgeslagen in de computer. Hiermee kunnen we in kaart brengen hoe de ontwikkeling van de kinderen verloopt. Per groep wordt dan bekeken hoe het met de kinderen gaat, welke kinderen uitvallen (naar boven of naar beneden) en hoe ze het beste geholpen kunnen worden.
Op verzoek van ouders/verzorgers mag het leerlingvolgsysteem van hun kind(eren) ingezien worden.  


Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De adviezen voor het Voortgezet Onderwijs zijn passend bij de verwachting die hoort bij onze leerlingpopulatie. De Zeppelin heeft een laag verwijzingspercentage naar het SO en SBO. Ons uitgangspunt is dat we voor onze leerlingen een zo passend onderwijsaanbod creëren, binnen de mogelijkheden van onze school.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De school moet een plek zijn waar rust heerst, waar leerlingen, personeel en ouders/verzorgers zich thuis voelen en zich veilig weten en waar alle betrokkenen respectvol, prettig en vriendelijk met elkaar omgaan. Elkaar waarderen en complimenteren behoort bij ons in de dagelijkse praktijk. 

We vinden het belangrijk dat iedereen, zowel de leerkrachten als kinderen, elkaar stimuleren om het beste uit zichzelf te halen. Eigenheid en eigenaarschap zijn daarbij de kernwaarden. Iedereen kan en mag een waardevolle bijdrage leveren aan dit proces.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Betrokkenheid
  • Respectvol

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven