De Zonnewijzer

Middenweg 30 A 1703 RC Heerhugowaard

Schoolfoto van De Zonnewijzer

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Ambities

In de coronaperiode zijn onze verwachtingen niet uitgekomen. Inmiddels hebben wij er gelukkig weer een "normaal" jaar op zitten. En dat zien wij dan ook terug in onze opbrengsten. Het kan nog beter maar er is een duidelijk herstel zichtbaar.

Scorebordjournalistiek

Op De Zonnewijzer zijn wij niet tegen eindopbrengsten/toetsen, maar het verhaal achter de opbrengsten/toetsen wordt soms wel erg ingewikkeld en daarmee de kwalificatie diffuus:

·       Worden er kinderen meegerekend die een jaar hebben overgeslagen? Is dat positief of negatief voor de uitslag?

·       Wordt bij elk kind rekening gehouden met hun capaciteiten (intelligentie)?

·       Hoeveel kinderen doen langer over de basisschool? Heeft dat invloed?

·       Hoeveel kinderen met extra zorg kan de school van goed onderwijs voorzien (passend onderwijs)? En hoe verhoudt zich dat dan met de eindopbrengsten?

·       Zijn er veel zij-instromers?

·       Wordt er gericht ‘teaching to the test’ gedaan?" Bijvoorbeeld het oefenen van examen/citovragen. En wat zegt dat dan over de kwaliteit van het eindresultaat?

·       Zijn er veel vluchtelingen of anderstaligen?

·       Zijn er veel kinderen die na schooltijd bijvoorbeeld bijles krijgen? En wat zegt dat schaduwonderwijs weer over de resultaten van de school?

En zo kunnen wij nog wel even doorgaan… Onze boodschap is eigenlijk: de kwaliteit van onderwijs meten is complex. De eindtoetsresultaten hebben daarin, in onze visie, een te grote rol gekregen met zogenaamde topscorelijstjes als gevolg. Een typisch geval van scorebordjournalistiek. Neemt niet weg dat opbrengsten in heel Nederland al heel lang dalende zijn. En daarin hebben wij natuurlijk wel verantwoordelijkheid te nemen.


Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op de Zonnewijzer maken wij gebruik van het leerlingvolgsysteem IEP. Kinderen maken deze methode onafhankelijke toetsen grofweg 2x per jaar voor alle gebieden (zowel cognitief als sociaal emotioneel). Daar maken wij telkens analyses van. Eén op schoolniveau, één op groepsniveau en op kindniveau. Deze worden natuurlijk ook besproken met het team en met de verschillende bouwen (o.a. in de leerling-/groepsbesprekingen, zie het zorgrooster).  De school- en groepsanalyses worden gemaakt tijdens de twee hiervoor jaarlijks gereserveerde studiedagen. N.a.v. deze analyses wordt er opnieuw gekeken welke kinderen verlengde instructie krijgen (op verschillende gebieden) en in mindere mate naar begeleid werkuur gaan (vaak zijn dat arrangementen en verloopt deze hulp via een andere (SWV) route). Er wordt op deze dagen ook gekeken of de eerder gemaakte afspraken n.a.v. de vorige analyses. Heeft dat effect gehad? Terugkijken en vooruitkijken wordt dus op hetzelfde moment gedaan.

De resultaten/analyse worden wel met de kinderen besproken tijdens een kindgesprek (vooral t.o.v. zichzelf en niet t.o.v. de groepsgemiddelden). Er worden samen nieuwe doelen gesteld en er wordt teruggekeken naar de afgelopen periode. Zowel het kind als de leerkracht hebben hierbij hun inbreng.

Uiteraard geeft het dagelijks werk het meeste en actuele inzicht. Daar wordt telkens het lesaanbod mee gefinetuned.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Komend schooljaar is de procedure rondom de eindtoets en de VO advisering (weer) veranderd. Door op de onderstaande link te klikken ziet u de afspraken op de Zonnewijzer:

Hoe komt het VO advies tot stand?

Werkt deze link niet? Klik/Zoek dan achtereenvolgens op:

www.kindcentrumdezonnewijzer.nl

(kopje) De Zonnewijzer

(kopje) Beleid en protocollen

Hoe komt het VO advies tot stand?

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De Zonnewijzer is een jenaplanschool, een school waar je leert samenleven. Niet alleen de eigen ontwikkeling is belangrijk, nadrukkelijk ook de gemeenschappelijke ontwikkeling. Behalve dat kinderen met verschillende leeftijden in een driejarige stamgroep zitten, is er ook uitwisseling met andere stamgroepen. Het fundament van het stamgroepwerk is samenwerken dat zowel goed is voor de kwaliteit (passender aanbod) als past in onze visie (leren samenleven).

Het doorlopen en doorleven van de jongste, middelste en oudste rollen in een stamgroep geeft de kinderen inzicht in hun "eigen zijn" als wel dat er meer inzicht kan zijn in anderen. Je leert jezelf kennen mede door de omgang met anderen.

Er wordt er dus veel geïnvesteerd in het pedagogisch klimaat en in het burgerschap.

Naast de gangbare Zonnewijzer-omgangsnormen maken wij gebruik van de Kanjertraining. De Kanjertraining is geïntegreerd in het dagelijkse programma en samen met de jenaplangedachten gecombineerd in het gedrag- en pestprotocol.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Leren samenleven
  • Bewustwording eigenheid
  • Sociale veiligheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven