De Zonnewijzer

Middenweg 30 A 1703 RC Heerhugowaard

Schoolfoto van De Zonnewijzer

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Personeel

Onderwijsgevend personeel

Alle aangestelde groepsleerkrachten werkzaam bij de stichting Blosse, zijn minstens in het bezit van een pabodiploma. Vervangingsprotocol bij ziekte of langdurige afwezigheid van een leerkracht hanteren we op de scholen stapsgewijs de volgende procedure:

1.       De eerste afwezige leerkracht vangen wij zelf op. Beschikbare leerkrachten vallen in of de stamgroep wordt verdeeld over de overige stamgroepen. Wij proberen eerst de flexpool en aansluitend in het team.

2.      Als er geen vervanger beschikbaar is, bij de tweede zieke leerkracht, dan wordt een beroep gedaan op de mensen die een deeltijdaanstelling hebben of de directie probeert uit eigen bestand een vervanger te regelen.

3.       In principe vervangen leden van het managementteam, de onderwijsassistenten en de interne begeleiding niet, ook niet voor de eerste dag.

4.      Indien het mogelijk is om tijdig (een dag vooraf) een bericht te sturen, krijgen de kinderen de eerste dag vrij. De berichtgeving vindt plaats via de Kwieb, ons communicatiesysteem.   

5.      Er is een verdeelrooster in de groepen aanwezig, waarin beschreven staat hoe te handelen bij ziekte.

6.      Wanneer de ziekte langer duurt, kunnen andere leerkrachten doorgeschoven worden naar de betreffende groep. De eigen groep van de leerkracht krijgt die dag vrij. De onderwijsinspectie wordt hiervan altijd over geïnformeerd.

Verlof bij calamiteiten

Er kunnen zich onvoorspelbare voorvallen voordoen waardoor verantwoord onderwijs geven niet mogelijk is, zoals bijvoorbeeld het stukgaan van de centrale verwarming in een koude periode. Indien er zich een calamiteit voordoet, worden de ouders hiervan via ons communicatiemiddel Kwieb op de hoogte gesteld. Er wordt dan ook melding gedaan bij de onderwijsinspectie. Als er in het schooljaar door calamiteiten te weinig lesuren zijn gemaakt, worden de laatste twee studiedagen omgezet in reguliere schooldagen.

Verlof

Leerkrachten hebben soms verlof, zoals ouderschaps-/zwangerschapsverlof. Aan het begin van het schooljaar maken wij het verlof waar mogelijk bekend. De vakantiedagen worden in het jaarrooster vastgesteld. Het kan in de schoolorganisatie voorkomen dat het noodzakelijk is om de bezetting van het verlof te veranderen.

Studieverlof

Elk schooljaar worden er een aantal studiedagen vastgesteld. Het team werkt dan aan een onderwijskundig project. De dagen of dagdelen waarop dit plaatsvindt, worden afgestemd met de medezeggenschapsraad. De studiedagen en het vakantierooster worden aan het begin van het schooljaar bekend gemaakt en op de website vermeld.

Scholing van de leerkrachten

Scholing van medewerkers van De Zonnewijzer kan tijdens of na schooltijd plaatsvinden. Voor de herbezetting van de leerkracht bij diens studieafwezigheid geldt dezelfde regeling en uitgangspunten als bij ziekte. Meer informatie over de ontwikkeling van ons onderwijs en de scholing van leerkrachten is te lezen in het schoolontwikkelingsplan.

Stagiaires

In sommige groepen lopen pabostudenten stage om het vak van leerkracht te leren. Onder begeleiding van de groepsleerkracht geven de stagiaires les. LIO-stagiaires zijn in de eindfase van hun opleiding. Een LIO-stagiaire mag zelfstandig lesgeven en krijgt zelf de verantwoording voor een groep. In beide vormen van stage blijft de groepsleerkracht eindverantwoordelijk. We bieden ook stageplaatsen voor studenten van het Horizoncollege van de opleiding van onderwijsassistent(e). Leerlingen van het vmbo en andere mbo’s geven we mogelijkheden voor een maatschappelijke stage.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Stamgroepen

In het jenaplanonderwijs zitten kinderen van verschillende leeftijden bij elkaar in een groep. Dat is de stamgroep. Wij kiezen in ons onderwijs op De Zonnewijzer voor driejarige stamgroepen:

Groep 0/1/2 kleuterbouw

Groep 3/4/5 middenbouw 

Groep 6/7/8 bovenbouw 

Een stamgroep biedt de mogelijkheid om te ervaren hoe het is om jongste, middelste en oudste kind te zijn.

In een stamgroep zijn de leerlingen bewust samen bezig met een leerdoel, zodat kinderen van elkaar leren. Ze zijn op verschillende niveaus in ontwikkeling en maken gebruik van elkaars talenten; los van leeftijdsgrenzen.

Klasindeling

  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

zijnsluik

Deze indeling van onderwijstijd is per vakgebied. In de praktijk 'doe' je natuurlijk ook bijvoorbeeld aan spelling en lezen bij bijvoorbeeld wereldoriëntatie. 

Plusklas voor Atlasgroep

In de Atlasgroepen komen enkele kinderen uit verschillende stamgroepen twee keer per week bij elkaar. Een van de doelen van deze groep is het samenkomen met ontwikkelingsgelijken. Het ontmoeten van peers/ontwikkelingsgelijken is belangrijk om te kunnen spiegelen, levelen en sterken op zijns-gebied. (zie ook: Zijnsluik )

Nadruk wordt gelegd op het ontwikkelen van vaardigheden. Hierin is het proces belangrijker dan het resultaat.   

We werken aan onder andere aan het herkennen van de eigen mindset (fixed- en growth-), de werking van de hersenen, het ontdekken van de eigen kwaliteiten en talenten, het stimuleren van kritisch, creatief en oplossingsgericht denken en de executieve vaardigheden. 

We doen dit door te werken aan allerlei verschillende projecten, het aangaan van challenges en het spelen van spelletjes: smartgames en gezelschapsspellen. Hierin prikkelen we kinderen door het geven van complexe en uitdagende opdrachten waarin ook weer het proces centraal staat.  

En ook het gesprek is belangrijk in de Atlasgroep. Veel verschillende onderwerpen komen langs, vaak ingegeven door de kinderen, soms ook door het lezen van een prentenboek, een vragenkaartje of een lastig moment tijdens het werken. Omgaan met frustraties, angsten en fouten maken, maar juist ook de fijne momenten bijvoorbeeld als iets lukt nadat je hebt doorgezet. 

Zo staan de Jenaplan pijlers ook in de Atlasgroep centraal.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Kindcentrum De Zonnewijzer geeft jenaplanonderwijs. Dat betekent dat wij leren om samen te leven. Bij samenleven horen verschillen en dat omarmen wij. Wij zouden in ons onderwijs het liefst plek hebben voor iedereen. In de praktijk is dat nooit helemaal mogelijk.

Bij de aanmelding van een nieuwe leerling worden de behoeften van het kind in kaart gebracht. Dan kan soms duidelijk worden dat het antwoord op sommige ondersteuningsvragen buiten het bereik van onze school reikt. Deze grens in ondersteuning is niet altijd scherp. Het aangeven van grenzen is maatwerk. Analyse, eerlijkheid en helderheid zijn belangrijk om de grens van het kunnen te bepalen. Uitgaand van wat het kind nodig heeft, zoeken we samen met de ouders en het samenwerkingsverband een passende plek voor het kind. We kijken samen naar wat het beste is voor het kind. Het belangrijkste is dat het kind zich optimaal kan ontwikkelen en krijgt wat daarvoor nodig is.

Wij kunnen niet aan de onderwijsbehoefte voldoen van kinderen:

·       die niet aanspreekbaar en aanstuurbaar zijn door meerdere personen en die sterk externaliserend gedrag vertonen tijdens het onderwijsleerproces en het groepsproces.

·       die een sterk individueel gerichte orthopedagogische- of orthodidactische begeleidingsvraag/- behoefte hebben.

·       waarbij de cognitieve ontwikkeling stagneert en het welbevinden van het kind en het didactisch aanbod niet in balans is.

·       waarbij niet aan de (fysieke) zorgbehoefte kan worden voldaan.

·       waarbij de lichamelijke beperking meer inhoudt dan eenvoudige aanpassingen/voorzieningen in de omgeving en/of leermaterialen.

.       waarbij de fysieke en psychische veiligheid van anderen in gevaar komt. Die gedrag vertonen waarbij het onderwijsleerproces van andere kinderen in het gedrang komt.

Bij kinderen met specifieke onderwijsbehoeften moet er voorafgaand aan de start van het schoolproces beschreven worden welke onderwijsbehoeften de leerling heeft, van de start tot het moment dat de leerling de school verlaat. Plaatsing op De Zonnewijzer hangt mede af van het aantal leerlingen met specifieke ondersteuningsbehoeften in een groep. Er zal te allen tijde ruimte zijn voor een gesprek waarin de mogelijkheden op een rij worden gezet. De school behoudt het recht om op basis van bovenstaande te besluiten een kind al dan niet te plaatsen. Indien dit besluit negatief uitvalt, draagt De Zonnewijzer wel de verantwoordelijkheid om een passende plek voor de leerling te vinden.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Het team richt zich op de basisvaardigheden, maar wel kijkend door onze Jenaplanbril. Zo gaan wij ons "Close reading" (o.l.v. close readingdeskundige) eigen maken en dat willen wij toepassen in ons "stamgroepwerk" (dat is dan weer een onderdeel van onze Jenaplan nascholing dit schooljaar)

Daarnaast scholen wij ons verder in "expliciete directe instructie". Het rekenonderwijs is als eerst aan de beurt. Maar uiteindelijk moet er een olievlekontwikkeling ontstaan in alle vakken.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven