Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Stamgroepen
In het jenaplanonderwijs zitten kinderen van verschillende leeftijden bij elkaar in een groep. Dat is de stamgroep. Wij kiezen in ons onderwijs op De Zonnewijzer voor driejarige stamgroepen:
Groep 0/1/2 kleuterbouw
Groep 3/4/5 middenbouw
Groep 6/7/8 bovenbouw
Een stamgroep biedt de mogelijkheid om te ervaren hoe het is om jongste, middelste en oudste kind te zijn.
In een stamgroep zijn de leerlingen bewust samen bezig met een leerdoel, zodat kinderen van elkaar leren. Ze zijn op verschillende niveaus in ontwikkeling en maken gebruik van elkaars talenten; los van leeftijdsgrenzen.
zijnsluikDeze indeling van onderwijstijd is per vakgebied. In de praktijk 'doe' je natuurlijk ook bijvoorbeeld aan spelling en lezen bij bijvoorbeeld wereldoriëntatie.
Plusklas voor Atlasgroep
In de Atlasgroepen komen enkele kinderen uit verschillende stamgroepen twee keer per week bij elkaar. Een van de doelen van deze groep is het samenkomen met ontwikkelingsgelijken. Het ontmoeten van peers/ontwikkelingsgelijken is belangrijk om te kunnen spiegelen, levelen en sterken op zijns-gebied. (zie ook: Zijnsluik )
Nadruk wordt gelegd op het ontwikkelen van vaardigheden. Hierin is het proces belangrijker dan het resultaat.
We werken aan onder andere aan het herkennen van de eigen mindset (fixed- en growth-), de werking van de hersenen, het ontdekken van de eigen kwaliteiten en talenten, het stimuleren van kritisch, creatief en oplossingsgericht denken en de executieve vaardigheden.
We doen dit door te werken aan allerlei verschillende projecten, het aangaan van challenges en het spelen van spelletjes: smartgames en gezelschapsspellen. Hierin prikkelen we kinderen door het geven van complexe en uitdagende opdrachten waarin ook weer het proces centraal staat.
En ook het gesprek is belangrijk in de Atlasgroep. Veel verschillende onderwerpen komen langs, vaak ingegeven door de kinderen, soms ook door het lezen van een prentenboek, een vragenkaartje of een lastig moment tijdens het werken. Omgaan met frustraties, angsten en fouten maken, maar juist ook de fijne momenten bijvoorbeeld als iets lukt nadat je hebt doorgezet.
Zo staan de Jenaplan pijlers ook in de Atlasgroep centraal.
Kindcentrum De Zonnewijzer geeft jenaplanonderwijs. Dat betekent dat wij leren om samen te leven. Bij samenleven horen verschillen en dat omarmen wij. Wij zouden in ons onderwijs het liefst plek hebben voor iedereen. In de praktijk is dat nooit helemaal mogelijk.
Bij de aanmelding van een nieuwe leerling worden de behoeften van het kind in kaart gebracht. Dan kan soms duidelijk worden dat het antwoord op sommige ondersteuningsvragen buiten het bereik van onze school reikt. Deze grens in ondersteuning is niet altijd scherp. Het aangeven van grenzen is maatwerk. Analyse, eerlijkheid en helderheid zijn belangrijk om de grens van het kunnen te bepalen. Uitgaand van wat het kind nodig heeft, zoeken we samen met de ouders en het samenwerkingsverband een passende plek voor het kind. We kijken samen naar wat het beste is voor het kind. Het belangrijkste is dat het kind zich optimaal kan ontwikkelen en krijgt wat daarvoor nodig is.
Wij kunnen niet aan de onderwijsbehoefte voldoen van kinderen:
· die niet aanspreekbaar en aanstuurbaar zijn door meerdere personen en die sterk externaliserend gedrag vertonen tijdens het onderwijsleerproces en het groepsproces.
· die een sterk individueel gerichte orthopedagogische- of orthodidactische begeleidingsvraag/- behoefte hebben.
· waarbij de cognitieve ontwikkeling stagneert en het welbevinden van het kind en het didactisch aanbod niet in balans is.
· waarbij niet aan de (fysieke) zorgbehoefte kan worden voldaan.
· waarbij de lichamelijke beperking meer inhoudt dan eenvoudige aanpassingen/voorzieningen in de omgeving en/of leermaterialen.
. waarbij de fysieke en psychische veiligheid van anderen in gevaar komt. Die gedrag vertonen waarbij het onderwijsleerproces van andere kinderen in het gedrang komt.
Bij kinderen met specifieke onderwijsbehoeften moet er voorafgaand aan de start van het schoolproces beschreven worden welke onderwijsbehoeften de leerling heeft, van de start tot het moment dat de leerling de school verlaat. Plaatsing op De Zonnewijzer hangt mede af van het aantal leerlingen met specifieke ondersteuningsbehoeften in een groep. Er zal te allen tijde ruimte zijn voor een gesprek waarin de mogelijkheden op een rij worden gezet. De school behoudt het recht om op basis van bovenstaande te besluiten een kind al dan niet te plaatsen. Indien dit besluit negatief uitvalt, draagt De Zonnewijzer wel de verantwoordelijkheid om een passende plek voor de leerling te vinden.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Het team richt zich op de basisvaardigheden, maar wel kijkend door onze Jenaplanbril. Zo gaan wij ons "Close reading" (o.l.v. close readingdeskundige) eigen maken en dat willen wij toepassen in ons "stamgroepwerk" (dat is dan weer een onderdeel van onze Jenaplan nascholing dit schooljaar)
Daarnaast scholen wij ons verder in "expliciete directe instructie". Het rekenonderwijs is als eerst aan de beurt. Maar uiteindelijk moet er een olievlekontwikkeling ontstaan in alle vakken.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.