Daltonschool Columbus

Weegbree 2 1705 RA Heerhugowaard

Schoolfoto van Daltonschool Columbus

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op Campus Columbus reflecteren kinderen doorlopend op hun ontwikkeling. Het leerproces staat hierbij voorop. Is er samen geleerd? Heb je iets nieuws ontdekt? Wat heb je gedaan toen de taak (te) makkelijk of moeilijk leek? Deze procesgerichte vragen staan dagelijks centraal.

Teamleden zijn, met kinderen, steeds op zoek hoe ze het best de ontwikkeling van het kind inzichtelijk kunnen maken. Doel hierbij is dat het kind weet waar het staat en wat het nog te leren en te ontdekken heeft.

Twee keer per jaar reflecteert het kind, met de leerkracht, op de afgelopen periode. Dit gebeurt middels een reflectiegesprek. In het portfoliogesprek dat hier op volgt, viert het kind, de ouders en de leerkracht de ontwikkeling van het kind. Samen stellen ze doelen voor de volgende periode/fase.

Twee keer per jaar worden resultaten op het gebied van technisch lezen, rekenen, spelling en begrijpend lezen getoetst middels methodeonafhankelijke toetsen (IEP). Deze worden door kind en leerkracht geanalyseerd. Hieruit volgt een plan voor aanbod en aanpak voor de volgende periode.

Tussentijds wordt de taal en rekenontwikkeling gemonitord middels gemaakt werkt, ontwikkelgesprekken, observaties en lees- en rekentoetsen. 


Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Zo komt ons schooladvies tot stand

Kinderen uit fase 14 en 15 krijgen in unit E aan het einde van het onderwijsjaar een niveau-indicatie. Dit is een brief aan kind en ouders/verzorgers, waarin aangegeven staat aan welk niveau het team denkt. Deze niveau-indicatie wordt opgesteld door het team van unit E, in overleg met directie en pedagogisch coach. Zo nodig wordt advies ingewonnen bij unit D of unit F. Voor dit advies wordt gekeken naar de daltonvaardigheden en een aantal andere vaardigheden, zoals inzet, tempo, concentratie en huiswerkattitude. Daarnaast wordt uiteraard gekeken naar de cognitieve ontwikkeling.

In november gaan het kind, mentor en ouders/verzorgers om de tafel voor een zogenaamd ‘opkoersgesprek’. In dit gesprek kijken we samen of een kind nog op koers zit voor de niveau-indicatie.   

In schooljaar 2023-2024 stopt de centrale eindtoets. Deze wordt vervangen door de doorstroomtoets, die afgenomen wordt in de eerste of tweede volle week van februari. Uiterlijk 15 maart ontvangen de scholen de uitslag van de doorstroomtoets.  Vervolgens krijgen de kinderen hun definitieve schooladvies uiterlijk 24 maart. Met dit advies kunnen ouders hun kind vervolgens inschrijven op de school van hun keuze.    In het najaar is er steeds een informatiemoment voor ouders van kinderen die naar het VO gaan. Dat wordt georganiseerd vanuit de campus. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Een veilige sfeer op Campus Columbus wordt bepaald door een veilige omgeving en door ons gedrag. Vriendelijkheid, openheid, behulpzaamheid en vertrouwen zijn waarden die in ons gedrag merkbaar zijn. Door gemeenschappelijke waarden, taal en aanpak te creëren én te oefenen is er preventief al veel gewonnen. We gaan uit van verschillen en stemmen onze aanpak hier op af. 

Op de campus werken we met maatjes en in teams. Zo leert iedereen van en met elkaar. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • We gaan uit van verschillen.
  • We hebben oog voor ieder kind.
  • We reflecteren, ook op gedrag

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven