Daltonschool Columbus

Weegbree 2 1705 RA Heerhugowaard

Schoolfoto van Daltonschool Columbus

Het team

Toelichting van de school

Op Campus Columbus zoeken we altijd naar échte Columbianen. Een type mens dat zichzelf durft te zijn, lef heeft, er van houdt om eigen onderwijs te ontwerpen, een sterke pedagoog is en iemand die graag samenwerkt. Bij werving van teamleden spelen teamleden én kinderen een belangrijke rol. 

Campus Columbus heeft ongeveer 25 teamleden onderwijs. De meeste daarvan zijn leerkrachten. Daarnaast hebben we drie leerkrachtondersteuners en een vakdocent bewegingsonderwijs. Vier leerkrachten zijn coach: Daltoncoach, pedagogisch coach op het gebied van leerlingondersteuning, pedagogisch coach op het gebied van groepsdynamiek en Kanjertraining, coach meer- en hoogbegaafdheid.

Het team en de directie worden ondersteund door een conciërge en een administratief medewerker.

De directie bestaat uit twee personen. 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Net als bij de andere afdelingen van Campus Columbus, vinden we het ook in het onderwijs belangrijk dat mensen, net als kinderen, met elkaar samenwerken. Elke unit bestaat uit twee stamkringen. Elke stamkring heeft een of twee mentoren en soms een leerkrachtondersteuner. Elk kind heeft een eigen mentor. De mentor is de eerste contactpersoon voor de ouders. De mentor volgt het kind nauwgezet en bouwt met het kind aan het portfolio. Naast de mentor zijn er gedurende de week meerdere professionals betrokken bij de kinderen. Dit heeft grote meerwaarde, ook als een collega een keer afwezig is. 

Afwezigheid van een collega

Indien een collega afwezig is, lukt het veelal om dit intern op te lossen. Daarnaast heeft Blosse onderwijs & opvang, ons bestuur, een flexpool ingericht. Bij ziekte of verlof van teamleden, is dit eveneens een manier om voor vervanging te zorgen. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op Campus Columbus verdelen we kinderen over 'fasen' van een halfjaar, twintig onderwijsweken.  Elk halfjaar kent een doorstroommoment naar een nieuwe fase. Het faseonderwijs komt voort uit de wens om de organisatie flexibeler te maken en daarmee kinderen makkelijker de juiste plaats te geven.

Overal op de campus zijn teamleden samen verantwoordelijk voor het welzijn en de ontwikkeling van kinderen. Er wordt met meerdere teamleden gewerkt binnen een unit. Units zijn 'eenheden' van minimaal 2 fasen. Er wordt gewerkt met zes units, 'A' tot en met 'F'. Fase 1 en 2 zijn dus altijd onderdeel van unit A. De laatste twee fasen zijn altijd onderdeel van unit F. 

Columbus kent 16 (17) fasen. De fases zijn gegroepeerd in units. Een unit kun je zien als twee klaslokalen naast elkaar met een schuifdeur ertussen. Hierdoor is het eenvoudig samen te werken met twee of drie groepen. Wij noemen deze groepen 'kringen'. 

Klasindeling

  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Leren en ontwikkelen van fase 0 - 4 vindt plaats middels spel. Er wordt gewerkt met aansprekende thema's die een relatie hebben met de wereld om ons heen. Binnen de thema's wordt gewerkt met doelen vanuit het SLO, verdeeld over beeldende activiteiten, spreek- en luisteractiviteiten, constructieve en ruimtelijke activiteiten.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Op Campus Columbus bieden we de kennisgebieden Nederlands en rekenen cursorisch aan. Alle overige vakken én eerder genoemde kennisgebieden vinden ook plaats in thematisch werken. We werken met vijf thema's per onderwijsjaar. Hierin worden doelen voor Nederlands, rekenen, wereldoriëntatie, creatieve vorming, levenshouding, Dalton, meer- en hoogbegaafdheid verwerkt. In de laatste week van het thema reflecteren we op de gestelde doelen. 

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Campus Columbus is een dalton kindcentrum. Wij gaan uit van verschillen. Dat betekent dat we bij het leren uitgaan van een diversiteit in behoeften en talenten. Immers, het ene kind leert het liefst alleen, de ander het liefst samen, de een heeft behoefte aan herhaling en weer een ander is op zoek naar verdieping. Omdat we werken met meerdere teamleden, ieder met een eigen deskundigheid, lukt het goed om tegemoet te komen aan veel verschillende leerstijlen en ontwikkelbehoeften. 

In het schoolondersteuningsprofiel omschrijven we hoe kinderen met een extra ondersteuningsvraag begeleid worden en welke middelen het kindcentrum hiervoor ter beschikking heeft. Ons streven is dat ieder kind zich goed kan ontwikkelen op de campus. Het betekent dat wij het liefst plek hebben voor iedereen. Echter is dat nooit helemaal mogelijk. 

In ons ondersteuningsprofiel hebben we omschreven wat de grenzen van onze mogelijkheden zijn. Mocht de campus voor een kind niet die optimale ontwikkelplek zijn, zullen we samen met ouders en samenwerkingsverband op zoek gaan naar een passende plek waar het kind zich succesvol kan ontplooien. 


Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

test

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Op Campus Columbus ontwikkelen zich kinderen van 0 tot 12 jaar. Van Nieuwe Wereld (babygroep) tot unit F (eindgroep) groeien kinderen op die samen de toekomst ontdekken en bouwen aan de hand van de Daltonkernwaarden.

Voor de allerjongsten kennen we de volgende opvangvormen:

De Nieuwe Wereld. Op deze baby- en dreumesgroep worden maximaal 11 kinderen opgevangen in de leeftijd van 0 tot 2 jaar.

De twee peutergroepen van de dagopvang heten La Pinta. Hier kunnen maximaal 16 kinderen terecht in de leeftijd van 2 en 3 jaar. 

Vier ochtenden per week is peuterspeelzaal La Pinta 1 geopend. Hier kunnen maximaal 16 peuters in een veilige omgeving op ontdekkingstocht gaan. 

Teamleden stimuleren de kinderen spelenderwijs, met behulp van thema’s, in hun ontwikkeling. Vrij spel, leren omgaan met leeftijdsgenootjes, en oefenen in zelfstandigheid staan voorop. 

De teamleden van  peuterdagopvang en de peuterspeelzaal werken nauw samen met de teamleden van Unit A, de kleuterbouw. Meerdere keren per jaar hebben zij overleg. Samen zorgen zij voor een ondoorbroken ontwikkellijn voor jonge kinderen, voor een warme overdracht van opvang naar onderwijs en een fijne relatie met ouders en verzorgers. 

Enkele keren per week spelen de peuters en de kleuters samen. Dit doen zij samen met teamleden opvang en onderwijs. 


Terug naar boven