Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op Campus Columbus verdelen we kinderen over 'fasen' van een halfjaar, twintig onderwijsweken. Elk halfjaar kent een doorstroommoment naar een nieuwe fase. Het faseonderwijs komt voort uit de wens om de organisatie flexibeler te maken en daarmee kinderen makkelijker de juiste plaats te geven.
Overal op de campus zijn teamleden samen verantwoordelijk voor het welzijn en de ontwikkeling van kinderen. Er wordt met meerdere teamleden gewerkt binnen een unit. Units zijn 'eenheden' van minimaal 2 fasen. Er wordt gewerkt met zes units, 'A' tot en met 'F'. Fase 1 en 2 zijn dus altijd onderdeel van unit A. De laatste twee fasen zijn altijd onderdeel van unit F.
Columbus kent 16 (17) fasen. De fases zijn gegroepeerd in units. Een unit kun je zien als twee klaslokalen naast elkaar met een schuifdeur ertussen. Hierdoor is het eenvoudig samen te werken met twee of drie groepen. Wij noemen deze groepen 'kringen'.
Leren en ontwikkelen van fase 0 - 4 vindt plaats middels spel. Er wordt gewerkt met aansprekende thema's die een relatie hebben met de wereld om ons heen. Binnen de thema's wordt gewerkt met doelen vanuit het SLO, verdeeld over beeldende activiteiten, spreek- en luisteractiviteiten, constructieve en ruimtelijke activiteiten.
Op Campus Columbus bieden we de kennisgebieden Nederlands en rekenen cursorisch aan. Alle overige vakken én eerder genoemde kennisgebieden vinden ook plaats in thematisch werken. We werken met vijf thema's per onderwijsjaar. Hierin worden doelen voor Nederlands, rekenen, wereldoriëntatie, creatieve vorming, levenshouding, Dalton, meer- en hoogbegaafdheid verwerkt. In de laatste week van het thema reflecteren we op de gestelde doelen.
Campus Columbus is een dalton kindcentrum. Wij gaan uit van verschillen. Dat betekent dat we bij het leren uitgaan van een diversiteit in behoeften en talenten. Immers, het ene kind leert het liefst alleen, de ander het liefst samen, de een heeft behoefte aan herhaling en weer een ander is op zoek naar verdieping. Omdat we werken met meerdere teamleden, ieder met een eigen deskundigheid, lukt het goed om tegemoet te komen aan veel verschillende leerstijlen en ontwikkelbehoeften.
In het schoolondersteuningsprofiel omschrijven we hoe kinderen met een extra ondersteuningsvraag begeleid worden en welke middelen het kindcentrum hiervoor ter beschikking heeft. Ons streven is dat ieder kind zich goed kan ontwikkelen op de campus. Het betekent dat wij het liefst plek hebben voor iedereen. Echter is dat nooit helemaal mogelijk.
In ons ondersteuningsprofiel hebben we omschreven wat de grenzen van onze mogelijkheden zijn. Mocht de campus voor een kind niet die optimale ontwikkelplek zijn, zullen we samen met ouders en samenwerkingsverband op zoek gaan naar een passende plek waar het kind zich succesvol kan ontplooien.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
test
Op Campus Columbus ontwikkelen zich kinderen van 0 tot 12 jaar. Van Nieuwe Wereld (babygroep) tot unit F (eindgroep) groeien kinderen op die samen de toekomst ontdekken en bouwen aan de hand van de Daltonkernwaarden.
Voor de allerjongsten kennen we de volgende opvangvormen:
De Nieuwe Wereld. Op deze baby- en dreumesgroep worden maximaal 11 kinderen opgevangen in de leeftijd van 0 tot 2 jaar.
De twee peutergroepen van de dagopvang heten La Pinta. Hier kunnen maximaal 16 kinderen terecht in de leeftijd van 2 en 3 jaar.
Vier ochtenden per week is peuterspeelzaal La Pinta 1 geopend. Hier kunnen maximaal 16 peuters in een veilige omgeving op ontdekkingstocht gaan.
Teamleden stimuleren de kinderen spelenderwijs, met behulp van thema’s, in hun ontwikkeling. Vrij spel, leren omgaan met leeftijdsgenootjes, en oefenen in zelfstandigheid staan voorop.
De teamleden van peuterdagopvang en de peuterspeelzaal werken nauw samen met de teamleden van Unit A, de kleuterbouw. Meerdere keren per jaar hebben zij overleg. Samen zorgen zij voor een ondoorbroken ontwikkellijn voor jonge kinderen, voor een warme overdracht van opvang naar onderwijs en een fijne relatie met ouders en verzorgers.
Enkele keren per week spelen de peuters en de kleuters samen. Dit doen zij samen met teamleden opvang en onderwijs.