IKC Sint Joseph

Rozenhoutstraat 3 1704 CD Heerhugowaard

  • Schoolfoto van IKC Sint Joseph
  • Schoolfoto van IKC Sint Joseph
  • Schoolfoto van IKC Sint Joseph
  • Schoolfoto van IKC Sint Joseph
  • Schoolfoto van IKC Sint Joseph

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De schoolscore van de Centrale Eindtoets is gebaseerd op de gemiddelde score van alle leerlingen die aan deze toets hebben deelgenomen. Onze school heeft afgelopen schooljaar onder de ondergrens van de inspectie gescoord. Wij hebben de resultaten van de eindtoets geanalyseerd. Uit deze analyse zijn gegevens gekomen die wij meteen als verbeterpunten in ons school/beleidsplan hebben opgenomen.

De school communiceert deze trajecten uitvoerig met de medezeggenschapsraad. Wilt u meer weten over onze de resultaten van de Centrale Eindtoets en/of over ons beleidsplan, kom dan gerust langs, zodat wij u vragen kunnen beantwoorden.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Om een beeld te krijgen van de behaalde onderwijsresultaten, maken wij gebruik van toetsen. Wij zien het toetsen als een hulpmiddel om te kijken of de leerstof is begrepen, het onderwijs van onze school op niveau is en of er zich problemen voordoen in de ontwikkeling van uw kind, die speciale aandacht vragen. Er zijn toetsen die bij de methodes horen (methode-gebonden toetsen) en methode-onafhankelijke toetsen (IEP LVS). De methode-gebonden toetsen worden afgenomen op momenten, die de methode aangeeft. Meestal is dat om de paar weken en het hele schooljaar door. Het behaalde resultaat geeft de leerkracht informatie over hoe hij of zij het vervolg op de leerstof moet aanbieden (verdiepen of verrijken). In de groepen 1 tot en met 8 worden twee keer per jaar methode-onafhankelijke toetsen afgenomen van IEP LVS. Deze toetsen zijn landelijk genormeerd en dat wil zeggen, dat deze toetsen een objectief beeld geven over hoe uw kind zich in vergelijking met het landelijk gemiddelde van alle leerlingen uit zijn of haar leeftijdscategorie ontwikkelt

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De leerlingen krijgen in november een voorlopig advies voor het voortgezet onderwijs.

Het definitieve advies krijgen zij in februari voorafgaand aan de Centrale Eindtoets.

Scholen uit het voorgezet onderwijs koppelen ons terug dat we juist hebben verwezen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Voor de sociaal emotionele ontwikkeling maken we gebruik van speciale programma's  waarin thema's zoals pesten, samenwerken en omgaan met verlies expliciet aan de orde komen. Deze onderwerpen willen we integreren en bekrachtigen in alles wat we doen zodat al onze lessen bijdragen aan de groei van een positief zelfbeeld.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Democratie
  • Participatie
  • Identiteit

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven