Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op onze school zijn de kinderen ingedeeld in jaargroepen.
In groep 1 en 2, de kleuterbouw van de school, zitten kinderen van 4 t/m 6 jaar. In deze kleutergroepen zitten kinderen van verschillende leeftijden door elkaar. Zo kunnen de kinderen beter leren elkaar te helpen. Kinderen worden hier zelfstandiger door en leren van, met en door elkaar. Of een kleuter in groep 1 of 2 zit wordt door de groepsleerkrachten bepaald. Soms hebben kleuters minder dan 2 jaar nodig om naar groep 3 te kunnen, soms ook 3 schooljaren. Sommige jonge kleuters uit groep 1 krijgen de mogelijkheid aangeboden om alvast een aantal activiteiten mee te doen met groep 2. Dit is echter geheel afhankelijk van de individuele ontwikkeling van een kind.
De groepen 3 en 4 noemen we de onderbouw van de school. In groep 3 zijn de leerlingen ongeveer 7 jaar oud, in groep 4 zijn ze ongeveer 8 jaar oud. In de onderbouw worden de basisvaardigheden aangeleerd.
De groepen 5 en 6 vormen samen de middenbouw van onze school. De leerlingen zijn in groep 5 ongeveer 9 jaar en in groep 6 ongeveer 10 jaar. In de middenbouw van de school wordt relatief veel aandacht besteed aan rekenen, taal en lezen.
De groepen 7 en 8 noemen we de bovenbouw van de school. In groep 7 zijn de leerlingen ongeveer 11 jaar oud en in groep 8 ongeveer 12 jaar. In de bovenbouw ligt het accent naast rekenen, taal en lezen ook op de overige kennisgebieden.
Aan het einde van het schooljaar maakt de directie de groepsindeling voor het nieuwe schooljaar bekend. Bij de groepsindeling wordt gelet op een zo veel mogelijk evenwichtige samenstelling van de groepen. De school bepaalt in welke groep een leerling geplaatst wordt. Voor de zomervakantie wordt een ‘doordraaidag’ gehouden. Alle leerlingen krijgen dan les van de meester of juf die na de vakantie hun groepsleerkracht wordt.
Ons onderwijs wordt zodanig ingericht dat de leerlingen deze binnen 8 schooljaren kunnen doorlopen.
Spelend leren is de manier waarop het kleuteronderwijs is georganiseerd. Hierboven is de onderwijstijd uitgesplitst in ontwikkelingsgebieden. In de praktijk gaan deze gebieden hand in hand en komen de verschillende ontwikkelingsgebieden samen in de activiteiten die worden geboden. Daarbij worden er keuzes gemaakt voor de invulling van de onderwijstijd om optimaal tegemoet te komen aan de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van een groep. Dit kan dus per groep of per leerjaar verschillen. De invulling van de onderwijstijd is slechts een indicatie.
Om optimaal tegemoet te komen aan de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van een groep worden er keuzes gemaakt voor de invulling van de onderwijstijd. Dit kan dus per groep of leerjaar verschillen. Bovenstaande tijdsbesteding is slechts een indicatie.
Op de Familieschool zetten we bewust en consequent in op het verbeteren van de basiszorg (zwaarteniveau 1) binnen de groep. We geloven in de kracht van een goed pedagogisch klimaat, rust, structuur, veiligheid en de kracht van doelgerichte instructie op verschillende niveaus. De focus ligt op leerkrachtgedrag; 'de leerkracht doet er toe'. Vanuit die gedachte kiezen wij er op school voor om alle leerlingen op te vangen binnen de eigen groep door de eigen groepsleerkracht. Op deze manier willen we toewerken naar een school waarbij de basiszorg van een dusdanig hoog niveau is dat wij 85% van onze leerlingen, uit ons primaire voedingsgebied, kunnen opvangen. Voor 10% van de leerlingen zal breedtezorg nodig zijn en voor 5 % zal intensieve zorg en expertise nodig zijn.
Om bovenstaande doelstellingen te kunnen behalen hebben wij middelen en expertise nodig. Deze middelen en expertise zijn nodig om leerkrachten te kunnen coachen, begeleiden, collegiale consultatie in te zetten, leerkrachten uit te roosteren, om individuele leerlijnen uit te zoeken enz.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Samen werken we aan de ontwikkeling van ons onderwijs in ontwikkelteams. Hierin willen we zoveel mogelijk leerlingen op een zo goed mogelijke manier kunnen begeleiden in hun ontwikkeling. Collega's helpen en ondersteunen elkaar om zo van elkaars expertise gebruik te maken en leerlingen daardoor zo goed mogelijk te kunnen helpen.
De ontwikkeling van de leerlingen wordt continu gevolgd met KIJK. Zo hebben we goed in beeld waar de leerlingen in hun ontwikkeling zitten. De leerkrachten bereiden iedere periode een thema voor. In dit thema komen alle ontwikkelgebieden en leerlijnen aan bod en zit ook het aanbod op maat in. Leerlingen die extra moeten oefenen met bepaalde doelen of leerlingen die uitgedaagd moeten worden krijgen via het thema-aanbod activiteiten aangeboden. Dit wordt georganiseerd in kleine groepjes leerlingen die daarbij ondersteund worden door de leerkracht.