Familieschool

Jan Glijnisweg 61 1702 PA Heerhugowaard

  • Schoolfoto van Familieschool
  • Schoolfoto van Familieschool
  • Schoolfoto van Familieschool

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Iedere leerkracht heeft soms recht op verlof, volgt scholing, gaat bij een collega lessen bekijken of is afwezig door ziekte. Op die dagen proberen we het zo goed mogelijk te organiseren zodat het onderwijs aan de kinderen doorgaat. Helaas lukt het, door het tekort aan leerkrachten, lang niet altijd om een invaller te vinden. Als er geen invaller is, worden de leerlingen verdeeld over de andere groepen. Als er geen vervanging mogelijk is en verdeling is ook niet mogelijk doordat er bijvoorbeeld meerdere groepen verdeeld moeten worden, blijft de groep thuis en staat er werk klaar om thuis mee aan de slag te gaan. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op onze school zijn de kinderen ingedeeld in jaargroepen.

In groep 1 en 2, de kleuterbouw van de school, zitten kinderen van 4 t/m 6 jaar. In deze kleutergroepen zitten kinderen van verschillende leeftijden door elkaar. Zo kunnen de kinderen beter leren elkaar te helpen. Kinderen worden hier zelfstandiger door en leren van, met en door elkaar. Of een kleuter in groep 1 of 2 zit wordt door de groepsleerkrachten bepaald. Soms hebben kleuters minder dan 2 jaar nodig om naar groep 3 te kunnen, soms ook 3 schooljaren. Sommige jonge kleuters uit groep 1 krijgen de mogelijkheid aangeboden om alvast een aantal activiteiten mee te doen met groep 2. Dit is echter geheel afhankelijk van de individuele ontwikkeling van een kind.

De groepen 3 en 4 noemen we de onderbouw van de school. In groep 3 zijn de leerlingen ongeveer 7 jaar oud, in groep 4 zijn ze ongeveer 8 jaar oud. In de onderbouw worden de basisvaardigheden aangeleerd.

De groepen 5 en 6 vormen samen de middenbouw van onze school. De leerlingen zijn in groep 5 ongeveer 9 jaar en in groep 6 ongeveer 10 jaar. In de middenbouw van de school wordt relatief veel aandacht besteed aan rekenen, taal en lezen.

De groepen 7 en 8 noemen we de bovenbouw van de school. In groep 7 zijn de leerlingen ongeveer 11 jaar oud en in groep 8 ongeveer 12 jaar. In de bovenbouw ligt het accent naast rekenen, taal en lezen ook op de overige kennisgebieden.

Aan het einde van het schooljaar maakt de directie de groepsindeling voor het nieuwe schooljaar bekend. Bij de groepsindeling wordt gelet op een zo veel mogelijk evenwichtige samenstelling van de groepen. De school bepaalt in welke groep een leerling geplaatst wordt. Voor de zomervakantie wordt een ‘doordraaidag’ gehouden. Alle leerlingen krijgen dan les van de meester of juf die na de vakantie hun groepsleerkracht wordt.  

Ons onderwijs wordt zodanig ingericht dat de leerlingen deze binnen 8 schooljaren kunnen doorlopen. 

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Spelend leren is de manier waarop het kleuteronderwijs is georganiseerd. Hierboven is de onderwijstijd uitgesplitst in ontwikkelingsgebieden. In de praktijk gaan deze gebieden hand in hand en komen de verschillende ontwikkelingsgebieden samen in de activiteiten die worden geboden. Daarbij worden er keuzes gemaakt voor de invulling van de onderwijstijd om optimaal tegemoet te komen aan de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van een groep. Dit kan dus per groep of per leerjaar verschillen. De invulling van de onderwijstijd is slechts een indicatie.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Om optimaal tegemoet te komen aan de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van een groep worden er keuzes gemaakt voor de invulling van de onderwijstijd. Dit kan dus per groep of leerjaar verschillen. Bovenstaande tijdsbesteding is slechts een indicatie.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Op de Familieschool zetten we bewust en consequent in op het verbeteren van de basiszorg (zwaarteniveau 1) binnen de groep. We geloven in de kracht van een goed pedagogisch klimaat, rust, structuur, veiligheid en de kracht van doelgerichte instructie op verschillende niveaus.  De focus ligt op leerkrachtgedrag; 'de leerkracht doet er toe'. Vanuit die gedachte kiezen wij er op school voor om alle leerlingen op te vangen binnen de eigen groep door de eigen groepsleerkracht. Op deze manier willen we toewerken naar een school waarbij de basiszorg van een dusdanig hoog niveau is dat wij 85% van onze leerlingen, uit ons primaire voedingsgebied, kunnen opvangen. Voor 10% van de leerlingen zal breedtezorg nodig zijn. 

Om bovenstaande doelstellingen te kunnen behalen hebben wij middelen en expertise nodig. Deze middelen en expertise zijn nodig om leerkrachten te kunnen coachen, begeleiden, collegiale consultatie in te zetten, leerkrachten uit te roosteren, om individuele leerlijnen uit te zoeken enz.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Samen werken we aan de ontwikkeling van ons onderwijs in ontwikkelteams. Hierin willen we zoveel mogelijk leerlingen op een zo goed mogelijke manier kunnen begeleiden in hun ontwikkeling. Collega's helpen en ondersteunen elkaar om zo van elkaars expertise gebruik te maken en leerlingen daardoor zo goed mogelijk te kunnen helpen. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven