Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het speciaal basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Een groot deel van onze leerkrachten heeft naast zijn of haar pabo-opleiding een masteropleiding of specialisme gevolgd. Onze vakleerkracht bewegingsonderwijs is ook trainer 'rots en water' en mag fysieke sociale competentie training geven. De leerlingen krijgen wekelijks muziekonderwijs van een vakdocent muziek. Door onze samenwerking met Atelier Majeur zijn er gedurende het jaar vakleerkrachten creatief in de school om voor een korte periode met onze leerlingen aan een (keuze) project te werken.
Ons aanbod op sport is breed. In samenwerking met Special Heroes bieden wij uiteenlopende sporten aan.
Wij werken vanaf leerjaar 1 volgens het vijf gelijke dagen model. De leerlingen gaan alle dagen van half negen tot twee uur naar school. Van de vijf en een half uur dat de leerlingen op school zijn, is er elke dag een half uur pauze. Een kwartier in de ochtend en een kwartier in de middag. Wij besteden verhoudingsgewijs veel onderwijstijd aan de voorbereiding van de taal- en rekenvaardigheden.
Daarnaast is er veel aandacht voor de sociaal-emotionele ontwikkeling, bewegingsonderwijs, creatieve en culturele vorming.
Veel van onze leerlingen hebben hun onderwijstijd hard nodig, dat maakt dat wij verhoudingsgewijs veel tijd en aandacht besteden aan de basisvakken. In de onderbouw wordt hier aandacht aan besteed middels voorbereidende activiteiten, vanaf leerjaar drie worden de de basisvaardigheden lezen, taal en rekenen aangeboden volgens een vaste structuur. Daarnaast is er tijd voor wereldoriëntatie, sociaal-emotionele ontwikkeling, bewegingsonderwijs, creatieve en culturele vorming. In de bovenbouw bieden wij ook Engels aan.
Fries
Net als onderwijs in Nederlands heeft onderwijs in Fries een maatschappelijke functie. Taal (gesproken en geschreven) is van belang bij het verwerven en uitwisselen van informatie. Onderwijs in het Fries heeft ook een sociale en culturele functie. Kinderen worden vertrouwd met het leren zich uit te drukken in de taal die in de provincie, de regio, de plaats, de buurt en het gezin in informele en formele situaties gebruikt wordt. Daarmee nemen zij ook deel aan de cultuur van de eigen streek, voor zover die samenhangt met het gebruik van het Fries. Uiterlijk in het jaar 2030 moet het (vak) Fries op alle scholen voor primair en voortgezet onderwijs op voldoende niveau worden aangeboden. Om het niveau van iedere school te bepalen zijn er voor het basisonderwijs zeven profielen opgesteld, van A tot en met G. Een school met profiel A voldoet aan alle eisen voor het Fries onderwijs. Een school met profiel G staat nog aan het begin. Onze school heeft profiel C dit betekent dat we een aanbod hebben voor attitude, luisteren en spreken. We bieden geen onderwijs aan om de Friese taal te leren lezen of schrijven. Samen met een skoalstiper werken we aan het aanbod Frysk voor onze leerlingen. Momenteel bieden we in leerjaar 7 en 8 Tsjek (SkoalTV-programma), Tsjil Magazine aan.
Het Schoolondersteuningsprofiel staat op de website van onze school bij “Onze school” => “Documenten”.
Alle middelen voor zware ondersteuning die de school vanuit het Samenwerkingsverband ontvangt, worden hiervoor ingezet. Bij het verdelen van het aantal beschikbare uren wordt afgewogen in welke groep de ondersteuning het meest noodzakelijk is en hoeveel uren er voor een leerling moeten worden ingezet. In de kleutergroep is de zorg om welbevinden en sociaal-emotionele vorming groot. Wanneer een kind zich veilig en prettig voelt in de groep, kan het zich ontplooien. Met behulp van de observatie wordt de ontwikkeling van de leerlingen op de diverse ontwikkelingsgebieden in de gaten gehouden. De leerkracht bepaalt op basis van deze observaties welke ontwikkelingsdoelen de komende periode centraal zullen staan.
Intern begeleider
Op onze school is Gertrude Piersma aangesteld als intern begeleider. Zij is verantwoordelijk voor de coördinatie van de leerlingenzorg. Zij houdt zich onder andere bezig met:
- Het informeren, begeleiden en ondersteunen van collega’s en ouders;
- Het organiseren en voorzitten van leerlingen- en groepsbesprekingen;
- Het in samenspraak met de directeur vormgeven van het beleid ten aanzien van de zorg
Zijn er problemen ten aanzien van de extra begeleiding van uw kind, dan kunt u in eerste instantie contact opnemen met de groepsleerkracht. Voor sommige leerlingen is het basisaanbod niet toereikend. De leerkracht, de intern begeleider, ouders en/of de leerling zelf signaleren stagnatie in het onderwijsleerproces. Dit kan zijn op cognitief, sociaal-emotioneel en/of lichamelijk gebied. Indien nodig sluiten specialisten uit ons netwerk aan zoals de orthopedagoog van de Bovenschools Ondersteunings Unit (BOU). Orthopedagoog Annet vos is voor één dag per week verbonden aan It Oerset.
Logopedist
Op onze school is Reny Rollema werkzaam als logopedist, dyslexie- en geef me de 5 specialist.Dit houdt in dat de logopedist leerlingen onderzoekt en indien nodig behandelt op het gebied van spraak-taalontwikkeling en fonologische problemen, om het onderwijs zo goed mogelijk te kunnen volgen. Het doel is de gesproken taal te kunnen begrijpen en zelf gebruik te kunnen maken van taal om gedachten en gevoelens op een adequate manier te verwoorden. De logopedist werkt onderwijsondersteunend. De nieuwe leerlingen van de onderbouw worden gescreend door de logopedist. Ook begeleidt ze leerlingen met leesproblemen en coördineert zij de leesinterventies.
Dyslexieprotocol
Het doel van het protocol dyslexie & leesproblemen is om leerlingen met dyslexie vroegtijdig te signaleren om hen vervolgens een adequaat begeleidingstraject te kunnen geven. Voor kinderen met ernstige dyslexie wordt het onderzoek, de dyslexieverklaring en zestien maanden intensieve begeleiding vergoed door de gemeente. De school heeft de plicht om te signaleren, vroegtijdige interventies te plegen en een goed dossier te verzorgen. Vervolgens nemen de ouders het dossier mee naar een bureau dat een dyslexieonderzoek mag uitvoeren. De leerlingen die bij ons op school starten krijgen een extra aanbod, afhankelijk van de ondersteuningsvragen van de leerlingen. Wij hebben een intensieve samenwerking met Timpaan.
Samenwerkingsverband
Onze school is aangesloten bij het Samenwerkingsverband Passend Onderwijs PO Friesland. Het samenwerkingsverband heeft een aantal wettelijke taken:
- Het maken van een ondersteuningsplan waarin wordt vastgelegd hoe kinderen die extra ondersteuning nodig hebben passende begeleiding kunnen krijgen.
- Omschrijving van welk niveau van basisondersteuning alle scholen in het samenwerkingsverband ten minste moeten bieden.
- Hoe middelen voor extra ondersteuning worden verdeeld over de scholen in het samenwerkingsverband.
Meer informatie over het samenwerkingsverband is te vinden op de website Samenwerkingsverband passend onderwijs Friesland.
De brochure “Passend onderwijs” is te vinden via: https://www.ambion.nl/nl/actueel/documenten/brochuren-passend-onderwijs.html.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Door ons aanbod en de aanpak verder te ontwikkelen op het gebied van lezen en gedrag willen wij ons aanbod nog sterker maken.
Wij werken regelmatig samen met het Speciaal Onderwijs BEC Sneek en Drachten omdat een deel van onze leerlingen daar eerst heen gaat, voordat zij de stap richting primair onderwijs maken.