Obs Het Vogelnest

Tureluurstraat 20 8446 HM Heerenveen

  • Wij geven onze kinderen de ruimte om te ontdekken wat hun passies en talenten zijn en hoe deze te ontwikkelen.
  • Ieder kind wordt gezien en gewaardeerd op school. Dit leidt tot groei in kennis, vaardigheden en talenten.
  • Vanaf de peuterspeelzaal t/m groep 8 loopt samenwerken als een rode draad door onze school. De kinderen en het team leren mét en van elkaar.
  • Kinderen worden voorbereid op de toekomst: een tijd waarnaast kennis ook vaardigheden centraal staan.

Het team

Toelichting van de school

De overheid zorgt voor de bekostiging van leraren, directeuren en ondersteunend personeel in het onderwijs. Hiervoor ontvangt de school een bedrag per leerling. Binnen Ambion geldt dat de individuele scholen het grootste deel van de financiële middelen ontvangen die de minister toekent. Een klein deel van het budget wordt over de scholen herverdeeld op basis van specifieke kenmerken van een school.

Het bestuur van Ambion bepaalt de omvang van de directieformatie voor een school. De scholen maken vervolgens zelf keuzes hoe zij de overige middelen inzetten voor leraren, onderwijsassistenten, conciërges en administratieve ondersteuning. Tot de leraren rekenen wij ook de intern begeleiders en leraren met andere taken (zoals coördinatie). De verhouding leraarsformatie en het aantal leerlingen zegt niet alles over de grootte van de groepen. Komt u daarvoor vooral eens bij ons kijken.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Ook op onze school en binnen onze onderwijsorganisatie merken wij de gevolgen van het lerarentekort. Het vinden van een vervangende leerkracht wordt steeds moeilijker. 

Ambion, de bovenschoolse organisatie waar onze school aan verbonden is, heeft een eigen vervangingspool met leerkrachten die ingezet kunnen worden bij ziekte of afwezigheid. De leerkrachten in deze vervangingspool worden als eerste benaderd voor vervangingen op één van de scholen van Ambion. Daarnaast heeft Ambion nog de beschikking over een database met vervangers die voor meerdere schoolbesturen worden ingezet. 

Wij verwachten dat wij steeds vaker in de situatie komen dat er geen vervanger beschikbaar is voor een afwezige leerkracht. Als er geen vervanger beschikbaar is, zullen we altijd kijken of er een collega is die een dag extra kan/wil werken. Is dit niet mogelijk, dan wordt de betreffende groep leerlingen de eerste dag van afwezigheid over andere groepen verdeeld. Is er voor de tweede dag van afwezigheid nog steeds geen vervanging, dan zijn wij genoodzaakt de kinderen vrij te geven.  

Uiteraard informeren wij u hier zo spoedig mogelijk over, zodat u eventuele opvang kunt regelen. Wij begrijpen dat het voor u vervelend kan zijn als uw kind(eren) onverwachts thuis moet(en) blijven. Ook wij willen dit te allen tijde voorkomen. Wij vragen uw begrip in situaties waarin dit echter niet mogelijk is.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Groepen
De kinderen zijn ingedeeld in enkele groepen en combinatiegroepen:

  • Groep 1/2
  • Groep 3
  • Groep 4
  • Groep 5/6
  • Groep 7/8

We willen graag dat kinderen door de hele school met elkaar samen werken en samen leren. Elke groep heeft maximaal twee leerkrachten. De leerkrachten worden ondersteund door de intern begeleider (IB'er) die de leerlingenzorg coördineert en de leerkracht ondersteunt. Meerdere dagen in de week is er een leerkrachtondersteuner/onderwijsassistent die leerlingen extra begeleiding kan geven. Er is een vakleerkracht gymnastiek; de sportcoach van Bv Sport geeft elke groep één keer per week bewegingsonderwijs. Ook hebben we gedurende het schooljaar cultuurlessen ingeroosterd via Atelier Majeur. 

Dit jaar is de groepsbezetting

  • Groep 1/2: Ingrid Strijker (ma,di) Joke Postma (wo, do, vr)
  • Groep 3: Eke Tuinstra (ma, di) Wendy Gaemers (wo, do, vrij)
  • Groep 4: Marit Oosterhoff (ma, din, vrij) Linda Jonkers (din, woe, don)
  • Groep 5/6: Ina Bottema (ma, di), Joke van Alteren (wo, do, vrij)
  • Groep 7/8: Sietske Flobbe (ma, di, do, vr) en Ina Bottema (wo)
  • Leraarondersteuner: Metha Hogeterp (ma,di, wo, do)
  • Onderwijsassistent: Maaike Feenstra (ma, di)
  • Brugfunctionaris: Nada Alhasani (di, wo, don, vrij)
  • Meer-hoogbegaafdencoördinator: Julia de Wit
  • Conciërge: Rommert Talen (dagelijks tot 12 uur)
  • Intern begeleider: Mariëtte de Wit (di, wo ochtend en do)
  • Gymdocent Docent: Niels den Braven (di)
  • Administratief medewerker: Yvonne Ferwerda (do ochtend)
  • Directeur: Timothy Kok (ma, di, wo, do)

Start van de dag
Tien minuten voor aanvang van de les, dus om 8.20 uur, mogen de kinderen naar binnen gaan. Om 8.25 uur gaat de bel, zodat de lessen kunnen beginnen om 8.30 uur. De ouders dienen dan de lokalen te hebben verlaten. Het is storend voor kinderen en leerkrachten als er mensen te laat komen. We vragen iedereen dan ook hier rekening mee te houden en op tijd te zijn.

Afspraken van de hele school
We houden rekening met elkaar
We zijn zuinig op onze spullen en onze omgeving
We zorgen voor elkaar en helpen elkaar

Op het plein gelden de volgende regels:

  • We spelen op het plein
  • We plaatsen de fietsen in het fietsenhok
  • We blijven binnen de afrastering
  • Afval doen we in de afvalbakken
  • We zijn zuinig op het speelmateriaal
  • We gebruiken het materiaal waarvoor het is bedoeld
  • Klimmen mag op de speeltoestellen
  • We lopen met onze fiets aan de hand

We zouden het fijn vinden als de ouders de kinderen ook op deze regels blijven wijzen. 

Overige afspraken:

Kleding kleuters
We adviseren de kinderen in gemakkelijk zittende kleding naar school te laten gaan die eventueel ook vuil mag worden. Bij het verven en bij de watertafel wordt zoveel mogelijk gebruik gemaakt van plastic schorten. Wilt u de laarzen van een naam voorzien en de jassen van een lus, dit voorkomt zoekpartijen. Tijdens de kleutergymnastiek en de spellessen dragen de kinderen gymschoenen en gymkleren. We hebben voorkeur voor gymschoenen met klittenband. Voorzien van naam, in een gymtas. Haren vast en geen sieraden graag.

Traktaties en pauzehap
Veel kinderen nemen brood, koek, drinken of fruit mee. Bij voorkeur drinken in een beker in plaats van pakjes drinken in verband met afval. De pauzehap, fruit of brood, is belangrijk want het levert uw kind energie op voor de rest van de ochtend. Op verjaardagen mag worden getrakteerd, bij voorkeur met een gezonde traktatie. Wilt u met traktaties er rekening mee houden dat er kinderen met allergieën kunnen zijn? Vraag het vooraf even aan de leerkrachten, zij weten dit. 

Rookverbod
Een gezonde leeromgeving vinden wij belangrijk. Daarom heeft onze school vanaf augustus 2020 een rookvrij schoolterrein. Er mag dan nergens meer op en rond het schoolplein gerookt worden. Dit geldt voor iedereen: leerkrachten, ondersteunend personeel, ouders en bezoekers. Ook tijdens ouderavonden en andere activiteiten buiten schooltijd geldt dit. 

Waarom een rookvrij schoolterrein?

Onze school wil leerlingen een gezonde en rookvrije leeromgeving bieden. Uit onderzoek blijkt dat ‘zien roken, doet roken’. Kinderen en jongeren beginnen gemakkelijker en eerder met roken als ze roken in hun omgeving zien. Een rookvrij schoolterrein helpt leerlingen niet te starten met roken en voorkomt ongewenst meeroken. Wij vragen u ook om zelf niet te roken buiten het schoolplein, bij de ingang van het plein en bij het hek, in het zicht van de leerlingen. Bijvoorbeeld bij het brengen en ophalen van leerlingen.

Meer informatie vindt u op: Rookvrij schoolterrein

Hoofdluis
Iedereen kan hoofdluis krijgen. Ze kunnen veel last veroorzaken, omdat het echte “overlopers” zijn. Via een hoofd of jas lopen ze zo naar iemand anders. Na iedere vakantie controleren een paar ouders de kinderen om luizenvrij te blijven. Mochten er luizen in de groep van uw kind zijn geconstateerd, dan wordt u daarover zo snel mogelijk geïnformeerd.

Schoolarts/GGD 
De kinderen van groep 2 (de 5-jarigen) en groep 7 krijgen een oproep om bij de schoolarts van de GGD te verschijnen met één van de ouders /verzorgers. De ouders ontvangen voorafgaand aan het onderzoek een vragenlijst. Bij de 5-jarigen bestaat het onderzoek uit een uitgebreid lichamelijk onderzoek en een gesprek over opvoeding, gedrag en gezondheid, zoals groei, motoriek, spraak en taal. In groep 7 is dit een onderzoek van de lichamelijke groei en een gesprek over opvoeding, gedrag, sociale ontwikkeling. Een extra onderzoek kan plaatsvinden op verzoek van de ouders of groepsleerkracht.

Bij vragen of zorgen kunt u contact opnemen met de jeugdarts of – verpleegkundige van GGD Fryslân jeugdgezondheidszorg:

Poster GGD Fryslan of GGD Fryslan of via telefoonnummer: 088 22 99 444.

Bereikbaar?
Zorgt u dat de leerkrachten van uw kind het goede telefoonnummer en e-mailadres in de groepsmap heeft? Soms blijkt dat ouders een ander nummer in gebruik hebben dan in onze administratie staat vermeld. Geeft u wijzigingen op tijd aan ons door. Dit voorkomt problemen.

Gevonden voorwerpen
Voor iedere vakantie ruimen we de gevonden voorwerpen op. Onze conciërge heeft een “mand” waarin wij de gevonden voorwerpen bewaren. Als u iets kwijt bent, kunt u dit het beste even aan de conciërge vragen.

Mobieltjes
Tijdens schooltijd mogen de kinderen hun mobiel/smartwatch o.i.d. niet gebruiken tenzij dit nadrukkelijk wordt toegestaan voor onderwijsdoeleinden. Wij raden aan deze dan ook thuis te laten. De school is niet aansprakelijk voor schade aan of diefstal van meegebrachte mobiele telefoons. Als u vindt dat uw kind toch een telefoon nodig heeft dan moet deze 's ochtends voor aanvang van de les worden ingeleverd bij de groepsleerkracht.

Schoolreisje
Het schoolreisje maakt onderdeel uit van ons onderwijsprogramma. Wij achten het dan ook van wezenlijk belang dat kinderen meegaan op schoolreis. Alleen in zeer bijzondere situaties kan daarvan worden afgeweken. Ouders/verzorgers dienen daartoe contact op te nemen met de directie van de school. Mocht na onderling overleg worden besloten dat uw kind niet meegaat, dan zorgt de school voor een passend onderwijsaanbod binnen een andere groep.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In de onderbouw starten wij, na de binnenkomst, in de kring. Daarna werken de kinderen in hoeken. Activiteiten zijn bijvoorbeeld bouwen, schilderen, werken met ontwikkelingsmateriaal, vieringen voorbereiden, werken met de iPad, watertafel, zandtafel, werken in het winkeltje, lezen, schrijven en spelen. Daarnaast gaan de groepen meerdere keren per dag naar buiten. Ook hebben we een aantal keer per week bewegingsonderwijs; een per week in de grote gymzaal, regelmatig in het speellokaal of buiten op het plein. We werken graag samen met de kinderen van de peuteropvang "De Berenboot" en natuurlijk ook met leerlingen uit andere groepen van Het Vogelnest.

Met instemming van de MR wordt de lunchtijd als onderwijstijd gerekend.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Met instemming van de MR wordt de lunchtijd als onderwijstijd gerekend.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Het Schoolondersteuningsprofiel staat op de website van onze school.

Intern begeleider
Heeft u vragen ten aanzien van de extra begeleiding van uw kind, dan kunt u in eerste instantie contact opnemen met de groepsleerkracht. Deze werkt nauw samen met de intern begeleider. Zij is verantwoordelijk voor de coördinatie van de leerlingenzorg. Zij houdt zich onder andere bezig met het informeren, begeleiden en ondersteunen van collega’s en ouders en het in samenspraak met de directeur vormgeven van beleid ten aanzien van de zorg.

Basisondersteuning
Daarnaast werkt de intern begeleider samen aan de basisondersteuning. Dit wordt verzorgd door systematisch te bekijken welke ondersteuning de leerlingen nodig hebben en hoe dat geboden kan worden. Wij noemen dit de handelingsgerichte werkwijze. De intern begeleider heeft hierbij een ondersteunende rol.

BOU
Indien wenselijk of noodzakelijk kan de school via de intern begeleider een beroep doen op de Bovenschoolse Ondersteuningsunit (BOU) van Ambion. In de BOU zijn diverse onderwijskundige expertises ondergebracht zoals orthopedagogen, een dyslexiespecialist en een logopedist. Daarnaast kan de intern begeleider een beroep doen op de ‘flexibele schil van de BOU’. Dit zijn reken-, taal-, gedrag- en hoogbegaafdheidspecialisten werkzaam op verschillende scholen van Ambion. De specialisten doen onderzoek en bieden gedurende een bepaalde periode extra ondersteuning aan leerlingen en nemen leerkrachten hier in mee.

Extra ondersteuning
Voor sommige leerlingen is de basisondersteuning niet toereikend. De leerkracht, de intern begeleider, ouders en/of de leerling zelf signaleren stagnatie in het onderwijsleerproces. Dit kan zijn op cognitief, sociaal-emotioneel en/of lichamelijk gebied. Samen met u als ouders gaan we dan op zoek naar oplossingen en naar de best passende extra ondersteuning. Dit is altijd maatwerk en vereist een goede samenwerking tussen de leerkracht, intern begeleider, ouders en andere specialistische begeleiding.
In het gesprek met u, de leerkracht en de intern begeleider betrekken wij de orthopedagoog van de BOU. Dit noemen wij het HGPD-gesprek (handelingsgerichte proces diagnostiek). Het uitgangspunt in dit gesprek is het verkennen van de onderwijsbehoeften om te komen tot een passend onderwijsaanbod.

Soms is tijdelijk extra specialistische zorg nodig, die voorwaardelijk is om onderwijs te kunnen volgen en de beoogde ontwikkeling te realiseren. De gemeente is verantwoordelijk voor het bieden van deze zorgondersteuning. Wij dragen met elkaar zorg voor een optimale ontwikkeling van uw kind.

Leerlingen die specifieke onderwijsbehoeften hebben, worden op onze school zoveel mogelijk in de eigen groep ondersteund. Deze leerlingen kunnen extra instructie en begeleiding krijgen en een aparte leerlijn volgen. Als het niet mogelijk is om deze begeleiding door de eigen leerkracht te laten uitvoeren, worden hiervoor vanuit de extra ondersteuningsmiddelen van de school onderwijsassistenten ingezet. Alle middelen voor ondersteuning die de school vanuit het Samenwerkingsverband ontvangt, worden hiervoor ingezet.

Ondersteuning van het jonge kind
Voor kinderen die de peuterspeelzaal hebben bezocht, wordt een warme overdracht geregeld, zodat zij een goede start kunnen maken op de basisschool. Zes weken voordat het kind vier jaar wordt, wordt er contact opgenomen om een aantal momenten in te plannen waarop het kind langzamerhand aan de basisschool kan wennen.Wanneer het kind zich veilig en prettig voelt in de groep, kan het zich ontplooien. Met behulp van een observatiemethode wordt de ontwikkeling van de kinderen op de diverse ontwikkelingsgebieden nauwlettend in de gaten gehouden. De leerkracht bepaalt op basis van deze observaties welke ontwikkelingsdoelen de komende periode centraal zullen staan.

Steeds wordt het kind op een speelse manier uitgedaagd om iets nieuws te leren. In groep 1 en 2 wordt onder andere gewerkt aan getalbegrip en fonemisch bewustzijn, zodat er een goede aansluiting op groep 3 bewerkstelligd wordt.

Voor de overgang naar groep 3 wordt de ontwikkeling van het kind in de loop van groep 2 nauwkeurig in kaart gebracht en wordt door de leerkrachten geobserveerd of het kind op weg is naar het beheersen van de einddoelen van groep 2 voor de verschillende ontwikkelingsgebieden. Daar waar het kind hier nog extra aanbod, ondersteuning of oefening in nodig heeft, wordt dit geboden. In samenspraak met de ouders wordt in de loop van groep 2 besproken of het kind toe is aan de overgang naar groep 3. Hierbij wordt gekeken naar de cognitieve ontwikkeling, maar ook de sociaal-emotionele ontwikkeling is van groot belang. Wordt er besloten tot een extra kleuterjaar, dan wordt er gezorgd voor een passend aanbod waarmee het kind een jaar later alsnog goed voorbereid kan starten in groep 3.

Jonge kinderen met specifieke onderwijsbehoeften krijgen uiteraard ook de ondersteuning die staat beschreven bij de ondersteuning van leerlingen met een specifieke onderwijsbehoefte.

Dyslexieprotocol
Het doel van het protocol dyslexie & leesproblemen is om leerlingen met dyslexie vroegtijdig te signaleren om hen vervolgens een adequaat begeleidingstraject te kunnen geven. Voor kinderen met ernstige dyslexie wordt het onderzoek, de dyslexieverklaring en intensieve begeleiding vergoed door de gemeente. Op school signaleren wij, zetten vroegtijdige interventies in en verzorgen een goed dossier. 

Samenwerkingsverband
Onze school is aangesloten bij het Samenwerkingsverband Passend Onderwijs PO Friesland. Het samenwerkingsverband heeft een aantal wettelijke taken:

  • Het maken van een ondersteuningsplan waarin wordt vastgelegd hoe kinderen die extra ondersteuning nodig hebben passende begeleiding kunnen krijgen
  • Omschrijving van welk niveau van basisondersteuning alle scholen in het samenwerkingsverband ten minste moeten bieden
  • Hoe middelen voor extra ondersteuning worden verdeeld over de scholen in het samenwerkingsverband

Meer informatie over het samenwerkingsverband is te vinden op de website Samenwerkingsverband passend onderwijs Friesland. 

De brochure “Passend onderwijs” is te vinden via: Brochure Passend Onderwijs

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning De scholen van Ambion hebben een aantal gemeenschappelijke thema’s geformuleerd die het kader vormen voor de doorontwikkeling van passend onderwijs op de scholen.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De scholen van Ambion hebben een aantal gemeenschappelijke thema’s geformuleerd die het kader vormen voor de doorontwikkeling van passend onderwijs op de scholen.

Op Het Vogelnest hechten we veel waarde aan de sociaal emotionele ontwikkeling van onze kinderen en de basisvaardigheden. Middels teamtrainingen, individuele scholing en goede methodieken werken wij structureel aan onze expertise. Wij geloven in de kracht van samen ondersteuning bieden. Kind - ouders - team

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

De school werkt samen met kinderopvangorganisaties die voorschoolse educatie aanbieden. Met de gemeenten zijn prestatieafspraken vastgelegd om de doorgaande ontwikkeling voor kinderen van 0 tot 6 jaar te versterken. Er vindt een “warme overdracht” van de peuteropvang naar de basisschool plaats. Door samenwerking en uitwisseling wordt de doorgaande lijn steeds beter op elkaar afgestemd en doorontwikkeld. 

Terug naar boven