De Optimist

Barten 11 8447 BS Heerenveen

  • Schoolfoto van De Optimist
  • Schoolfoto van De Optimist
  • Schoolfoto van De Optimist
  • Schoolfoto van De Optimist

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Alle leerlingen doen mee aan de eindtoets. Uitzondering hierop zijn kinderen die korter dan vier jaar in Nederland wonen en zeer moeilijk lerende kinderen. Mede hierdoor kunnen de gemiddelde scores per schooljaar verschillen.

In 2021 is de landelijke eindtoets afgenomen, maar deze resultaten worden door de onderwijsinspectie niet beoordeeld i.v.m. de uitbraak van COVID-19.

Wij hebben hoge, realistische verwachtingen van onze leerlingen. En wij vinden het belangrijk dat al onze leerlingen presteren naar hun mogelijkheden. Dat betekent dat de resultaten van taal, rekenen, burgerschap en sociale vaardigheden van onze leerlingen aan het einde van de basisschoolperiode minimaal op het niveau liggen dat we op grond van de kenmerken van de leerling populatie mogen verwacht.

De gemiddelde eindopbrengsten op het fundamentele niveau (1F) van de laatste drie meetmomenten ligt boven de signaleringswaarde van de onderwijsinspectie en boven het gemiddelde van scholen met een vergelijkbare leerling populatie. De gemiddelde eindopbrengsten van het streefniveau (2F/1S) van de laatste drie meetmomenten ligt boven de signaleringswaarde van de onderwijsinspectie en boven het gemiddelde van scholen met een vergelijkbare leerling populatie.

De resultaten voldoen aan onze ambities. We constateren dat alle leerlingen de afgelopen drie schooljaren op of boven verwachting presteren. Naast alles wat er goed gaat willen we ons onderwijs en opbrengsten ook verder versterken. Het rekenonderwijs willen we versterken door het verder implementeren van de nieuwe rekenmethode, waarbij extra wordt ingezet op het behalen van 1S doelen rekenen. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De school werkt planmatig aan de verbetering van de kwaliteit van het onderwijs. De vorderingen van de leerlingen worden systematisch gevolgd met behulp van observatiegegevens (dagelijks) en methodegebonden en methodeonafhankelijke (Cito-) toetsen. Ook de sociaal-emotionele ontwikkeling wordt geobserveerd en geregistreerd. De toetsgegevens worden gebruikt voor analyse op leerling-, groeps- en schoolniveau.
We kunnen op deze wijze nagaan of het onderwijs voldoet aan zijn doelen en het behaalde niveau toetsen aan het landelijk gemiddelde.
Na een toets worden op basis van de analyse ambitieuze - maar ook realistische - doelen voor de komende periode vastgesteld.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Schoolkeuzegids

In het najaar ontvangen alle ouders/verzorgers en leerlingen van groep 8 de Schoolkeuzegids. Hierin staat algemene informatie over de eerste jaren van het voortgezet onderwijs. Verder stellen scholen uit de regio zich voor en zijn de data van open dagen en adresgegevens in deze gids opgenomen.

De Plaatsingswijzer voor voortgezet onderwijs

Voor het bepalen van het advies voor het voortgezet onderwijs maakt de school gebruik van de Plaatsingswijzer. De Plaatingswijzer geeft op basis van de resultaten uit het Cito Leerlingvolgsysteem van groep 6, 7 en 8 een indicatie van het niveau dat een leerling in het voortgezet onderwijs zou kunnen volgen. Gecombineerd met de gegevens over methodegebonden toetsen, de sociaal-emotionele ontwikkeling en de werkhouding van de leerling, bepalen de groepsleerkracht, intern begeleider en directeur het advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies wordt uiterlijk 31 januari door de groepsleerkracht met leerling en ouders besproken. Tijdens dit gesprek ontvangen leerlingen hun voorlopige schooladvies.

Eindtoets wordt doorstroomtoets
Vanaf schooljaar 2023-2024 verandert de naam van de toets. De eindtoets wordt dan doorstroomtoets. Met de nieuwe naam wordt duidelijk dat de leerling zich ook na het afnemen van de toets in groep 8 blijft ontwikkelen. Ook in het vervolgonderwijs kan een leerling nog wisselen van onderwijstype en zo de best passende plek vinden. Leerlingen uit groep 8 maken in februari de doorstroomtoets. De school bepaalt op basis van het voorlopig advies en het resultaat van de doorstroomtoets het definitieve schooladvies. Het advies van de school mag niet lager zijn dan het advies op basis van de resultaten van de doorstroomtoets. Alleen als het in het belang is van de leerling, kan de school besluiten om een lager schooladvies te geven. In dat geval zullen wij zorgen voor een duidelijke onderbouwing. Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart het definitieve schooladvies van de school. Leerlingen melden zich tussen 25 maart en 31 maart aan op een voortgezet onderwijs school.

Op basis van het voorlopig  advies kunnen leerling en ouders op zoek naar een school voor voortgezet onderwijs. Om dit zo goed mogelijk te begeleiden, organiseert de school een informatieavond over het voortgezet onderwijs, wordt er informatie over voorlichtingsbijeenkomsten verspreid en wordt de leerlingen de mogelijkheid geboden om scholen voor voortgezet onderwijs te bezoeken. 

De ouders zijn uiteindelijk verantwoordelijk voor het inschrijven van hun kind bij een school voor voortgezet onderwijs. De leerkracht van groep 8 zorgt voor een “warme overdracht” naar het voortgezet onderwijs en er wordt een digitaal dossier naar de school voor voortgezet onderwijs gestuurd. 

Om te monitoren of de adviezen die door school gegeven worden passend zijn bij de ontwikkeling van leerlingen, worden de doorstroomgegevens over de eerste drie jaar van het voortgezet onderwijs bekeken en vindt er regelmatig overleg met de scholen voor voortgezet onderwijs plaats.

Tijdpad
Herfst/winterperiode
In de herfst en winterperiode organiseren de scholen voor voortgezet onderwijs in de regio diverse open dagen, voorlichtingsbijeenkomsten en doe-dagen voor ouders en leerlingen. De school informeert de ouders tijdig hierover.

Januari
In januari vindt het adviesgesprek plaats tussen de leerkracht, de leerling en zijn/haar ouders. De mogelijkheden worden dan besproken. Bijna altijd komt het advies van de school overeen met de verwachtingen van de ouders en de leerling zelf; het is immers ook niet de eerste keer dat we met de ouders en kinderen de vorderingen en mogelijkheden bespreken.

Februari
Leerlingen maken de doorstroomtoets in de eerste of tweede volle week van februari. Uiterlijk 15 maart ontvangen de scholen de uitslag van de doorstroomtoets.

Maart
Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart van hun school het definitieve schooladvies. Tussen 25 maart en 31 maart melden leerlingen zich, met hun definitieve advies, aan op de school voor voortgezet onderwijs.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op de Optimist werken we vanuit de Daltonprincipes. 

Zelfstandigheid
Wij vinden het belangrijk dat we de kinderen leren zichzelf te redden in een steeds veranderende maatschappij, waarin een grote mate van zelfstandigheid nodig is. Wij geloven dat elk kind deze zelfstandigheid kan ontwikkelen. Niet voor niets is dit één van de vijf pijlers van Dalton. Door de zelfstandigheid van de kinderen te ontwikkelen, stimuleren we probleemoplossend denken. Ook proberen we kinderen in te laten zien wat de gevolgen zijn van gemaakte keuzes en dat ze hier verantwoording voor nemen. Daarnaast willen we de kinderen vaardigheden leren om voor zichzelf op te komen en hun grenzen aan te geven. Door leerlingen te leren kiezen en taken te plannen, willen we de zelfstandigheid bevorderen. 

Vrijheid en verantwoordelijkheid
Wij willen bij kinderen de verantwoordelijkheid ontwikkelen voor hun eigen talenten, motivatie en leerproces. Ook in ons team leren we met en van elkaar. We vinden het belangrijk dat onze leerlingen betrokken worden bij hun eigen leerproces, meegenomen worden bij het leerproces van de groep en dat zij zich verantwoordelijk voelen bij het welzijn van medeleerlingen en zich daarvoor ook actief willen inzetten. Kinderen leren bij ons op school kritisch te kijken naar eigen handelen en het gemaakte werk.

Samenwerking
Wij zijn een Daltonschool waar verbondenheid hoog in het vaandel staat. Hieronder verstaan wij samenwerken, maar ook oog hebben voor elkaar, een luisterend oor te hebben, mee te voelen met de ander, samen te werken, elkaar te helpen en verbonden te zijn. Hierdoor ontstaat betrokkenheid.“Heb oog en oor voor elkaar” is ook een thema vanuit de Vreedzame School. Dat past goed bij onze visie. Vanuit een goed pedagogisch klimaat willen we met elkaar leren, werken en spelen. Hierbij zetten wij regelmatig coöperatieve werkvormen in.Samenwerkend leren verhoogt de motivatie van leerlingen om te leren. Het geeft plezier door het sociale aspect ervan en er wordt doelgericht gewerkt. 

Effectiviteit, doelmatigheid en groei 
Groei ontstaat door aan te sluiten op het welbevinden van iedereen binnen onze school en door leerlingen ruimte en vertrouwen geven te kunnen groeien op het eigen niveau. Wij willen eigenaarschap ontwikkelen bij ieder individu. Wij vinden het belangrijk dat onze leerlingen het plezier in leren ervaren; het plezier om samen te leren, met en van elkaar. We kijken niet alleen naar de producten die de leerlingen produceren, maar vinden het proces ernaar toe ook belangrijk. Wij bieden de kinderen ambitieus taal- en rekenonderwijs en besteden aandacht aan de 21e eeuwse vaardigheden. Niet alleen de kinderen, maar ook de school en de mensen die bij ons op school werken, blijven zich continu ontwikkelen.

Evalueren en reflecteren
Wij zijn een openbare school waar ieder kind, ouder en leerkracht welkom is, ongeacht zijn of haar sociale, culturele of levensbeschouwelijke achtergrond. We vinden het belangrijk dat een kind open kan en mag zijn. Dat het zijn mening durft te geven, zijn emoties durft te laten zien, zichzelf durft te zijn en respect heeft voor een ander. Ons team probeert uit te stralen dat het belangrijk is om respect voor elkaar te hebben, oprecht naar elkaar te luisteren en begrip voor elkaar op te brengen. De Vreedzame School sluit aan bij die visie. Wij vinden het belangrijk dat de kinderen op de Optimist durven en leren te reflecteren en vervolgens vanuit daar te leren. Reflectie is voor ons een zeer belangrijke kernwaarde. Wij zien dat kinderen, door te reflecteren, leren te kijken naar zichzelf, naar de ander en naar de omgeving. Door te reflecteren ontwikkelen ze zelfregulatie, nemen ze hun eigen handelen ‘onder de loep’ en maken vervolgens passende keuzes. Deze keuzes zijn belangrijk om te groeien. Het levert nieuwe kennis op en hoort bij de persoonsontwikkeling van het kind.

Taalklas 
Op de Optimist is een taalklas gevestigd. In de taalklas zitten leerlingen van vluchtelingen, statushouders en expats. Waar mogelijk wordt de taalklas geïntegreerd en betrokken in de dagelijkse praktijk van de Optimist. Om leerlingen sociale vaardigheden aan te leren wordt gebruik gemaakt van de SOEMO-kaarten. Ook wordt Rots en Water wekelijks ingezet. Om de leerlingen te volgen, maken we gebruik van de vragenlijsten van cito leerling in beeld. Aangezien de leerlingen van de taalklas nog te weinig taalbeheersing hebben, worden er aangepaste leerlingenvragenlijsten gehanteerd. Wanneer de leerlingen net op school zijn, wordt veel aandacht besteed aan het aanleren van schoolse vaardigheden zoals zelfstandig werken, beurtverdeling, werken in werkboekjes, hulp vragen bij maatjes en leerkracht (aan de hand van blokje zelfstandig werken).

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • samenwerken
  • zelfstandigheid
  • reflectie

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De school heeft een basisarrangement. De kwaliteit van het onderwijs is op orde.

Terug naar boven