De Optimist

Barten 11 8447 BS Heerenveen

  • Schoolfoto van De Optimist
  • Schoolfoto van De Optimist
  • Schoolfoto van De Optimist
  • Schoolfoto van De Optimist

Het team

Toelichting van de school

De overheid zorgt voor de bekostiging van leraren, directeuren en ondersteunend personeel in het onderwijs. Hiervoor ontvangt de school een bedrag per leerling. Binnen Ambion geldt dat de individuele scholen het grootste deel van de financiële middelen ontvangen die de minister toekent. Een klein deel van het budget wordt over de scholen herverdeeld op basis van specifieke kenmerken van een school.

Het bestuur van Ambion bepaalt de omvang van de directieformatie voor een school. De scholen maken vervolgens zelf keuzes hoe zij de overige middelen inzetten voor leraren, onderwijsassistenten, conciërges en administratieve ondersteuning. Tot de leraren rekenen wij ook de intern begeleiders en leraren met andere taken (zoals coördinatie). De verhouding leraarsformatie en het aantal leerlingen zegt niet alles over de grootte van de groepen. Komt u daarvoor vooral eens bij ons kijken!

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Ook op onze school en binnen onze onderwijsorganisatie merken wij de gevolgen van het lerarentekort. Het vinden van een vervangende leerkracht wordt steeds moeilijker. Ambion, de bovenschoolse organisatie waar onze school aan verbonden is, heeft een eigen vervangingspool met leerkrachten die ingezet kunnen worden bij ziekte of afwezigheid. De leerkrachten in deze vervangingspool worden als eerste benaderd voor vervangingen op één van de scholen van Ambion. Daarnaast heeft Ambion nog de beschikking over een database met vervangers die voor meerdere schoolbesturen resultaten worden ingezet. Wij verwachten dat wij steeds vaker in de situatie komen dat er geen vervanger beschikbaar is voor een afwezige leerkracht. Als er geen vervanger beschikbaar is, zullen we altijd kijken of er een collega is die een dag extra kan/wil werken. Is dit niet mogelijk, dan wordt de betreffende groep leerlingen de eerste dag van afwezigheid over andere groepen verdeeld. Is er voor de tweede dag van afwezigheid nog steeds geen vervanging, dan zijn wij genoodzaakt de kinderen vrij te geven. Uiteraard informeren wij u hier zo spoedig mogelijk over, zodat u eventuele opvang kunt regelen. Wij begrijpen dat het voor u vervelend kan zijn als uw kind(eren) onverwachts thuis moet(en) blijven. Ook wij willen dit te allen tijde voorkomen. Wij vragen uw begrip in situaties waarin dit echter niet mogelijk is.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Deze groep krijgt een specifieke onderwijsaanpak.
De kleuterklas is een veilige, stimulerende omgeving met veel aandacht voor spelend leren. De uitdagende omgeving, waarin de kleuters spelen en allerlei ervaringen opdoen, is zo ingericht dat er zoveel mogelijk voorwaarden worden geschapen voor een optimale ontwikkeling.  
Eigen inbreng van kleuters, zoals ervaringen, vragen en ideeën, vormen vaak het uitgangspunt voor het onderwijs.

Wij maken op onze school ook gebruik van de methoden ‘Kleuterplein’ en ‘Rekenplein’.
Deze methoden ondersteunen en motiveren het onderzoekend en ontdekkend leren. Ook halen we input uit de kleuteruniversiteit.  
Wij bieden onze kleuters:

  • taal-lezen,
  • rekenen,
  • sociaal-emotionele ontwikkeling,
  • wereldoriëntatie/burgerschap,
  • bewegingsonderwijs,
  • drama,
  • muziek,
  • beeldende vorming,
  • voorbereidend schrijven,
  • Engels en 
  • Frysk. 

Kleuters blijven kleuters. Zij willen spelen en dingen ontdekken. Daarom bieden wij veel thematische activiteiten in hoeken met wisselende materialen. Door deze rijke speel- en leeromgeving worden kleuters uitgedaagd om hun omgeving en mogelijkheden te onderzoeken. Dit leidt tot betrokkenheid en groei. 

In het schooljaar 2021-2022 is het leerplein bij de kleuters ingericht met nieuwe materialen en meubels en volledig betrokken bij het leerproces van de kleuters. Ook hierbij staan de Dalton uitgangspunten centraal. Kleuters leren, door middel van een (Dalton) planbord, al een klein beetje vooruit plannen van hun speel- en leeractiviteiten. Dit gaat uiteraard stap voor stap. De ene kleuter is er eerder aan toe dan de andere en daarnaast kunnen ze elkaar helpen!   

Spelen en leren zijn niet te scheiden. Het actief leren is ingebed in het spontane spel van de kinderen. Actief leren houdt onder meer in dat kinderen de kans krijgen in veel verschillende situaties boeiende materialen te betasten, te vervormen, te onderzoeken, te vergelijken en te ordenen. Actief leren betekent ook dat ze kunnen verwoorden wat ze doen, dat ze vorm kunnen geven aan wat ze waarnemen, meemaken en dat ze uiteenlopende problemen leren oplossen. ? 
De leerkracht observeert om te zien of het onderwijs resultaat heeft. Door middel van observaties krijgt de leerkracht een beeld van het ontwikkelingsniveau van het kind.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Op de Optimist worden de meeste lessen aangeboden via methoden. Methoden geven aan welke lessen er gegeven kunnen worden om ervoor te zorgen dat alle doelen gehaald worden. De methoden vormen de leidraad. De leerkrachten zorgen ervoor dat de methoden ingezet worden op een manier die aansluit bij de onderwijsbehoeften van de leerlingen. 

Groepen 1 en 2
Kleuter- en Rekenplein 

Groep 3
Lezen: Veilig leren lezen Kim versie
Rekenen: Wereld in getallen 5
Schrijven: Pennenstreken 

Groep 4 t/m 8
Lezen: Karakter
Rekenen: Wereld in getallen 5
Schrijven: Pennenstreken
Spelling/Taal:Taal in Beeld 2
Technisch lezen: Karakter
Begrijpend lezen: Nieuwsbegrip
Wereldoriëntatie: Blink
Engels: Take it Easy
Studievaardigheden: Blits

Vanaf groep 4 verwerken de kinderen hun lessen via de Snappet software op een tablet. 

Voor onze meer begaafde kinderen bieden wij Levelwerk. Daarnaast zijn er ook kinderen die nog meer aankunnen dan alleen het Levelwerk. Deze kinderen (vanaf groep 6 t/m 8) bieden wij extra ondersteuning door middel van specifieke begeleiding en ondersteuning van een leerkracht.

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Het Schoolondersteuningsprofiel staat op de website van onze school bij “Onze school” => “Documenten”.

Intern begeleider
Heeft u vragen ten aanzien van de extra begeleiding van uw kind, dan kunt u in eerste instantie contact opnemen met de groepsleerkracht. Deze werkt nauw samen met de intern begeleider. Zij is verantwoordelijk voor de coördinatie van de leerlingenzorg. Zij houdt zich onder andere bezig met het informeren, begeleiden en ondersteunen van collega’s en ouders en het in samenspraak met de directeur vormgeven van beleid ten aanzien van de zorg. 

Basisondersteuning
Daarnaast werkt de intern begeleider samen aan de basisondersteuning. Dit wordt verzorgd door systematisch te bekijken welke ondersteuning de leerlingen nodig hebben en hoe dat geboden kan worden. Wij noemen dit de handelingsgerichte werkwijze. De intern begeleider heeft hierbij een ondersteunende rol.

BOU
Indien wenselijk of noodzakelijk kan de school via de intern begeleider een beroep doen op de Bovenschoolse Ondersteuningsunit (BOU) van Ambion. In de BOU zijn diverse onderwijskundige expertises ondergebracht zoals orthopedagogen, een dyslexiespecialist en een logopedist. Daarnaast kan de intern begeleider een beroep doen op de ‘flexibele schil van de BOU’. Dit zijn reken-, taal-, gedrag- en hoogbegaafdheidspecialisten werkzaam op verschillende scholen van Ambion. De specialisten doen onderzoek en bieden gedurende een bepaalde periode extra ondersteuning aan leerlingen en nemen leerkrachten hier in mee. 

Extra ondersteuning
Voor sommige leerlingen is de basisondersteuning niet toereikend. De leerkracht, de intern begeleider, ouders en/of de leerling zelf signaleren stagnatie in het onderwijsleerproces. Dit kan zijn op cognitief, sociaal-emotioneel en/of lichamelijk gebied. Samen met u als ouders gaan we dan op zoek naar oplossingen en naar de best passende extra ondersteuning. Dit is altijd maatwerk en vereist een goede samenwerking tussen de leerkracht, intern begeleider, ouders en andere specialistische begeleiding.
In het gesprek met u, de leerkracht en de intern begeleider betrekken wij de orthopedagoog van de BOU. Dit noemen wij het HGPD-gesprek (handelingsgerichte proces diagnostiek). Het uitgangspunt in dit gesprek is het verkennen van de onderwijsbehoeften om te komen tot een passend onderwijsaanbod.

Soms is tijdelijk extra specialistische zorg nodig, die voorwaardelijk is om onderwijs te kunnen volgen en de beoogde ontwikkeling te realiseren. De gemeente is verantwoordelijk voor het bieden van deze zorgondersteuning. Wij dragen met elkaar zorg voor een optimale ontwikkeling van uw kind.

Leerlingen die specifieke onderwijsbehoeften hebben, worden op onze school zoveel mogelijk in de eigen groep ondersteund. Deze leerlingen kunnen extra instructie en begeleiding krijgen en een aparte leerlijn volgen. Als het niet mogelijk is om deze begeleiding door de eigen leerkracht te laten uitvoeren, worden hiervoor vanuit de extra ondersteuningsmiddelen van de school onderwijsassistenten ingezet. Alle middelen voor ondersteuning die de school vanuit het Samenwerkingsverband ontvangt, worden hiervoor ingezet.

Ondersteuning van het jonge kind
Voor kinderen die de peuterspeelzaal hebben bezocht, wordt een warme overdracht geregeld, zodat zij een goede start kunnen maken op de basisschool. Zes weken voordat het kind vier jaar wordt, wordt er contact opgenomen om een aantal momenten in te plannen waarop het kind langzamerhand aan de basisschool kan wennen.
Wanneer het kind zich veilig en prettig voelt in de groep, kan het zich ontplooien. Met behulp van een observatiemethode wordt de ontwikkeling van de kinderen op de diverse ontwikkelingsgebieden nauwlettend in de gaten gehouden. De leerkracht bepaalt op basis van deze observaties welke ontwikkelingsdoelen de komende periode centraal zullen staan.

Steeds wordt het kind op een speelse manier uitgedaagd om iets nieuws te leren. In groep 1 en 2 wordt onder andere gewerkt aan getalbegrip en fonemisch bewustzijn, zodat er een goede aansluiting op groep 3 bewerkstelligd wordt.

Voor de overgang naar groep 3 wordt de ontwikkeling van het kind in de loop van groep 2 nauwkeurig in kaart gebracht en wordt door de leerkrachten geobserveerd of het kind op weg is naar het beheersen van de einddoelen van groep 2 voor de verschillende ontwikkelingsgebieden. Daar waar het kind hier nog extra aanbod, ondersteuning of oefening in nodig heeft, wordt dit geboden. In samenspraak met de ouders wordt in de loop van groep 2 besproken of het kind toe is aan de overgang naar groep 3. Hierbij wordt gekeken naar de cognitieve ontwikkeling, maar ook de sociaal-emotionele ontwikkeling is van groot belang. Wordt er besloten tot een extra kleuterjaar, dan wordt er gezorgd voor een passend aanbod waarmee het kind een jaar later alsnog goed voorbereid kan starten in groep 3.
Jonge kinderen met specifieke onderwijsbehoeften krijgen uiteraard ook de ondersteuning die staat beschreven bij de ondersteuning van leerlingen met een specifieke onderwijsbehoefte.

Dyslexieprotocol
Het doel van het protocol dyslexie & leesproblemen is om leerlingen met dyslexie vroegtijdig te signaleren om hen vervolgens een adequaat begeleidingstraject te kunnen geven. Voor kinderen met ernstige dyslexie wordt het onderzoek, de dyslexieverklaring en intensieve begeleiding vergoed door de gemeente. Op school signaleren wij, zetten vroegtijdige interventies in en verzorgen een goed dossier. 

Samenwerkingsverband
Onze school is aangesloten bij het Samenwerkingsverband Passend Onderwijs PO Friesland.
Het samenwerkingsverband heeft een aantal wettelijke taken:

  • Het maken van een ondersteuningsplan waarin wordt vastgelegd hoe kinderen die extra ondersteuning nodig hebben passende begeleiding kunnen krijgen.
  • Omschrijving van welk niveau van basisondersteuning alle scholen in het samenwerkingsverband ten minste moeten bieden.
  • Hoe middelen voor extra ondersteuning worden verdeeld over de scholen in het samenwerkingsverband.

Meer informatie over het samenwerkingsverband is te vinden op de website Samenwerkingsverband passend onderwijs Friesland.

De brochure “Passend onderwijs” is te vinden via: https://www.ambion.nl/nl/actueel/documenten/brochuren-passend-onderwijs.html

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De scholen van Ambion hebben een aantal gemeenschappelijke thema’s geformuleerd die het kader vormen voor de doorontwikkeling van passend onderwijs op de scholen.

De expertise van het team
De Optimist heeft drie jaar geleden besloten om voor het concept “Dalton” school te gaan. Om dat te realiseren hebben de directeur, intern begeleider en leerkrachten een opleiding gevolgd om dit proces vorm te geven.
Om leerlingen een gericht aanbod en specifieke hulp te geven zijn er leerkrachten die zich de afgelopen jaren op verschillende vakgebieden hebben gespecialiseerd. Zo hebben we de beschikking over een taal- en rekenspecialist.
Ook volgen de leerkrachten gerichte opleidingen om de nieuwe kennis binnen de school vorm te geven. Zo hebben de onderbouwleerkrachten een cursus gevolgd om de leerlingen een goede rekenbasis mee te geven vanaf groep 1 en hebben leerkrachten uit de midden- en bovenbouw een cursus gevolgd hoe ze het rekenniveau van de leerlingen het beste kunnen laten aansluiten op het voortgezet onderwijs.

Naast het cognitieve aanbod willen we dat onze leerlingen zich ook op andere gebieden ontwikkelen. Zo hebben we de beschikking over een vakleerkracht gymnastiek en muziek. Qua kunstzinnige ontwikkeling bestaat er een samenwerking met Atelier Majeur.

Extra ondersteuning leerlingen
Door de expertise op verschillende vakgebieden te vergroten, willen we dreigende achterstanden zo snel mogelijk signaleren en hier tijdig op anticiperen. Zo starten we komend schooljaar met een nieuwe rekenmethode die ontwikkeld is op basis van de nieuwste rekeninzichten. Deze methode biedt de leerkrachten veel ondersteuning in het begeleiden van de leerlingen die specifieke ondersteuning nodig hebben om zich rekenvaardigheden eigen te maken. Ook is er een uitdagend aanbod voor leerlingen die meer aankunnen.

Wat betreft het leesonderwijs richten we ons ook op een vroegtijdige signalering van leerlingen die mogelijk een leesachterstand ontwikkelen. We hebben als school de beschikking over een onderwijsassistent die gespecialiseerd is in “Sleeplezen”, een methode die wordt gehanteerd om het leestempo van de leerlingen te verhogen. Ook zetten we zo snel mogelijk leesinterventies in om het lezen in de groep optimaliseren. Ook hebben we oog voor de leerlingen die meer uitdaging nodig hebben. Komend schooljaar maken we gebruik van een leerkracht die gespecialiseerd is in het begeleiden van deze leerlingen. Deze leerkracht zal verschillende groepjes gaan begeleiden en van een passend aanbod voorzien.

Professionele partners
Als school kunnen we gebruik maken van de orthopedagogen binnen Ambion. Zij komen gemiddeld acht keer per jaar op school en voeren gesprekken met leerkrachten, ouders en de intern begeleider. Deze gesprekken zijn gericht op concrete handelingen in de groep om het aanbod voor deze leerlingen te verstevigen.
Daarnaast heeft de school intensief contact met de jeugdverpleegkundige van de GGD. Zij organiseert één keer per maand een inloopspreekuur op school.Ook heeft de school regelmatig contact met een logopediepraktijk in de buurt. Zij kan desgewenst behandelingen op school uitvoeren.

Het schoolgebouw
De afgelopen schooljaren is ingezet op een Dalton leeromgeving. In de middenruimte zijn werkplekken gerealiseerd waar leerlingen kunnen samenwerken. We streven ernaar het schoolgebouw als een leerrijke schoolomgeving in te richten. Rustig, ordelijk maar ook aantrekkelijk om in te werken voor zowel leerlingen als leerkrachten. Het komende jaar zullen we het schoolplein willen vergroenen en vernieuwen.

Technologische innovaties
Alle leerlingen hebben de beschikking over een iPad. Uiteraard om het dagelijks werk op te maken d.m.v. Snappet en Bingel (rekenen). Daarnaast leren we de leerlingen om op verschillende manieren gebruik te maken van de iPad.
Een gespecialiseerde Apple i-coach ondersteunt de leerkrachten.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Het blijft een spannend moment, zowel voor het kind als voor de ouders. Uw kind mag naar school!
Speciaal voor nieuwe ouders hebben we een extra informatieboekje gemaakt. Hierin staan veel dingen uitgelegd, die u moet weten voordat uw kind in de kleutergroep komt. Dit informatieboekje ontvangt u van de directeur/leerkracht. 

De groepen 1 en 2 vormen samen de kleutergroep en krijgen een specifieke onderwijsaanpak. De kleuterklas is een veilige, stimulerende omgeving met veel aandacht voor spelend leren. De uitdagende omgeving, waarin de kleuters spelen en allerlei ervaringen opdoen, is zo ingericht dat er zoveel mogelijk voorwaarden worden geschapen voor een optimale ontwikkeling.  

Eigen inbreng van kleuters zoals: ervaringen, vragen en ideeën vormen vaak het uitgangspunt voor het onderwijs met projecten en thema’s. Door een rijke speel- en leeromgeving worden kleuters uitgedaagd om hun omgeving en mogelijkheden te onderzoeken. Dit leidt tot betrokkenheid en groei. 

Terug naar boven