Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Onze school heeft veel ervaring met kinderen met een TOS en meertaligheid. Er is een goede, jarenlange samenwerking met de ambulante begeleiding van Kentalis.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Het team van IKC Sint Jozefschool werkt mee aan de pilot 'Naar inclusiever onderwijs' om toekomsgerichte ambities binnen de mogelijkheden van de school te ontwikkelen.
Doorgaande lijn van 2 tot 6 jaar
Op IKC Sint Jozefschool is een doorgaande lijn voor kinderen vanaf 2 jaar. Er is een intensieve samenwerking tussen opvang en onderwijs waarbij er regelmatig overleg en samenwerking plaatsvindt, veelal op het niveau van gezamenlijke thema's. Pedagogisch medewerkers en leerkrachten vormen samen een team en er worden waar mogelijk gezamenlijk studiedagen gevolgd. Dit maakt dat peuters - die op vierjarige leeftijd doorstromen naar groep 1 van de Sint Jozefschool - een ononderbroken ontwikkeling kunnen doormaken.
Het Leesplan 'Samen één verhaal in elke taal' is een waardevol voorbeeld van de samenwerking in voor- en vroegschoolse educatie, waarbij ouders laagdrempelig betrokken worden bij de (taal-)ontwikkeling van hun kind.
Veel kinderen groeien tegenwoordig meertalig op. Het Leesplan stimuleert het voorlezen van kinderen in de eigen thuistaal door ouders, waarbij het belang van voorlezen voor kinderen centraal staat. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat kinderen die een extra taal leren, de eigen thuistaal nodig hebben om daar nieuwe talen aan te koppelen.
Ons IKC heeft taalverwerving en woordenschatontwikkeling hoog in het vaandel staan. De samenwerking tussen ouders-kind-pedagogisch medewerker/leerkrachten is daarbij het uitgangspunt. Ouders worden van begin af aan meegenomen in de ontwikkeling van het kind.
Een ander voorbeeld van de samenwerking in de ontwikkeling van het jonge kind zijn de oudercafé's die samen met Kinderwoud op het IKC worden georganiseerd. Ouders van 2-6-jarigen worden regelmatig uitgenodigd voor een inhoudelijk thema gericht op de voor-en vroegschoolse ontwikkeling van kinderen of voor een meer pedagogisch thema, zoals opvoeding en gezondheid. Het zijn waardevolle, verbindende bijeenkomsten.