Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
De kinderen van de Buitenkans groeien en ontwikkelen zich in hun specifieke volgorde en tempo. Het ene moment worden veel leerdoelen behaald en soms ook even niet. Alle leerdoelen primair onderwijs komen in de acht jaar langs en (kunnen) worden behaald. Er wordt gewerkt vanuit onderzoekend leren waarin leerdoelen op een natuurlijke manier behaald worden (dus niet vanuit een methodische volgorde). Vanuit observatie wordt vastgelegd of een leerdoel behaald is. Door de goede observaties denken wij dat we heel goed zicht hebben op de ontwikkeling van de kinderen en waartoe ze in staat zijn. Op basis hiervan geven we een advies af aangaande de uitstroom richting het voortgezet onderwijs. Aan de wettelijke verplichting om jaarlijks toetsen voor taal en rekenen af te nemen wordt voldaan door de middentoets van Dia. Dat de Buitenkans gemiddeld lager scoort op de eindtoets is een logisch gevolg van het feit dat kinderen veel minder getraind worden in het maken van toetsen dan op andere scholen gebeurd. Hierin gaan wij niet mee.
Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.
Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.
Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Continue en in ieder geval elke 10-weken worden de behaalde leerdoelen van elk individueel kind afgevinkt door de begeleiders op basis van observaties. Zo is er op ieder moment inzicht in waar een kind staat in zijn behaalde resultaten. Hierbij wordt gebruik gemaakt van het leerlingvolgsysteem Spectrovita.
Daarnaast heeft elk kind een portfolio waarin tussenresultaten kunnen worden vastgelegd.
De kinderen van de Buitenkans die naar het VO zijn uitgestroomd betreft kleine aantallen. In schooljaar 2016/2017 twee leerlingen, in 2019/2020 vier, in 2020/2021 negen en in 2021/2022 twaalf leerlingen.
Gezien dat basisschool de Buitenkans in 2016 is gestart, hebben deze kinderen één, vier, vijf of zes jaar onderwijs genoten op de Buitenkans. Uitstroom van kinderen die in groep 1 zijn gestart bij De Buitenkans zal in 2024/2025 zijn.
De schooladviezen van deze in totaal 27 leerlingen, die in een periode van zes jaar zijn uitgestroomd, liggen ruim boven het landelijk gemiddelde en ook boven de streef percentages zoals aangegeven door de onderwijsinspectie. Gezien de kleine aantallen kunnen we niet per jaar rapporteren omdat dit dan te herleiden is naar de kinderen. Over deze jaren heen kunnen we wel totalen delen:
VMBO KL: 2
VMBO GL: 1
VMBO TL/HAVO: 3
Havo: 4
Havo/VWO: 4
VWO: 13We volgen de kinderen na uitstroom in het VO waar de kinderen het goed doen op het geadviseerde niveau.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.