Basisschool De Buitenkans

Fluessen 8 8446 MD Heerenveen

  • Schoolfoto van Basisschool De Buitenkans
  • Schoolfoto van Basisschool De Buitenkans
  • Schoolfoto van Basisschool De Buitenkans
  • Schoolfoto van Basisschool De Buitenkans
  • Schoolfoto van Basisschool De Buitenkans

Het team

Toelichting van de school

Basisschool De Buitenkans werkt met groepen per geboortejaar (bijvoorbeeld groep2012). Onze ambitie is met groepen te werken die niet groter zijn dan 25 kinderen. Een groep heeft niet één maar twee begeleiders bij De Buitenkans: een leerkracht en een mentor (pedagogisch medewerker en/of onderwijs assistent). De begeleiders werken maximaal vier dagen omdat wij de overtuiging hebben dat dit ons onderwijs en daarmee de kinderen ten goede komt. De begeleidende leerkracht heeft een specialisatie voor een leeftijdsgroep. De mentor blijft acht jaar lang bij zijn/haar mentorkinderen. Het onderwijs is afgestemd op de interesses en de behoeften van de kinderen. Uitgangspunt is daarbij de begeleiding van de kinderen vanuit een onderzoekende houding: het observeren, aanbod, en het behalen van leerdoelen primair onderwijs. De school beschikt ook over een pedagoog en een kunstenaar passend bij onze pedagogiek op basis van Reggio Emilia. Alle teamleden hebben naast de rol van leerkracht of mentor ook een specialisatie welke zij groepsoverstijgend in kunnen zetten.

Het team bestaat bij start van het derde schooljaar (2018/2019) uit 9 leerkrachten, 2 inval-leerkrachten, 4 mentoren, een pedagoog die tevens IB'er is, een kunstenaar, een voedingsdeskundige en pedagogische, organisatorische en educatieve leiders. Het team bestaat uit drie mannelijke medewerkers naast de vrouwelijke medewerkers.

In ons gebouw is naast school ook peuteropvang en buitenschoolse opvang. Het pedagogische beleid en de medewerkers zijn volledig op elkaar afgestemd binnen ons integraal kindcentrum. 

Ouders hebben ook een belangrijke rol. De school is echt van kinderen, team en ouders. Ook ouders kunnen workshops geven en er zijn diverse ouderwerkgroepen voor de moestuin, het schoolplein, het lezen, de voeding, de dieren, het klussen en communicatie & marketing. Van ouders wordt verwacht dat ze het schoolconcept, dat uitgaat van het competente kind, volledig ondersteunen en het kind de ruimte geven om zijn talenten, interesses en ontwikkelpunten te ontdekken. 

Overzicht begeleiders op 1 oktober 2019:

  • Groep2015: 17 kinderen, mentor Gé-An, leerkracht Eppie
  • Groep2014: 16 kinderen, mentor Sandra, leerkrachten Marjolein/Esther
  • Groep2013: 22 kinderen, mentor Martienke, leerkrachten Sietske/Carina
  • Groep2012: 15 kinderen, mentor Irene, leerkrachten Wiepkje/Carina
  • Groep2011: 12 kinderen, mentor Irene, leerkrachten Betsy/Albert
  • Groep2010+: 23 kinderen, mentor Charmaine, leerkrachten Anita/Albert
  • Begeleiden instroom 4-jarige kinderen: Mirjam. Pedagoog/IB'er: Yvonne. Directeur en ondersteunend personeel.
  • Totaal 105 kinderen met 15 begeleiders in de groepen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Eerst wordt gekeken naar de vaste invallers, als deze niet beschikbaar zijn wordt gekeken naar de beste oplossing voor deze specifieke situatie en dit kan zijn het inzetten van de mentor, groepen samenvoegen of wisselen van werkdagen van een andere begeleider (die deze dag vrij zou zijn).

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De leerlingen hebben een stamgroep van hun geboortejaar (bijvoorbeeld groep 2012) en hebben elk jaar een ander lokaal met daarin twee leerkrachten (deeltijd) met specialisatie voor deze leeftijd en een andere specialisatie (kunst, techniek, muziek, sport, Fries).

Gedurende de gehele schooltijd hebben de kinderen in de groep met hun geboortejaar ook een mentor, deze mentor schuift acht jaar met de kinderen mee door de school. De mentor is gespecialiseerd in de pedagogiek en de leerlijn "Mens en Samenleving".

Het geboortejaar van een kind verandert niet en een kind blijft dus altijd bij dezelfde kinderen en de mentor in de groep. Een klas overslaan of een klas overdoen kan dan ook niet. In elke groep wordt elk kind op zijn eigen niveau begeleid in de ontwikkeling op een manier die aansluit bij de leerstijl van het kind. Er kan wel worden besloten om eerder of later naar groep 8 te gaan en daarmee de uitstroom naar het voortgezet onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Elk jaar, gedurende de 8 jaren op de Buitenkans, heeft dezelfde tijden (van 9:00 tot 14:30 uur) en vind het leren plaats vanuit de individuele leerdoelen en de onderzoeken. In de eerste jaren is het vooral spelend leren en in de loop van de tijd wordt dit steeds meer onderzoekend leren waarbij het leren zoveel mogelijk betekenisvol is.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Vanuit de onderzoeken en de gekozen leerdoelen (elke 10-weken) komen alle leerlijnen primair onderwijs aan bod. Het bewegingsonderwijs is voor leerjaar 2, 3 en 4 gedeeltelijk in de gymzaal en gedeeltelijk in het zwembad en er veel beweging buiten. Engels komt aan bod op de dinsdag. 

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

De Buitenkans is een school die werkt vanuit een pedagogische visie (Reggio Emilia, Loriz Malaguzzi) en levert onderwijs op maat. De Buitenkans heeft kinderen veel te bieden met twee begeleiders (leerkracht en mentor) voor een groep. We streven naar groepen niet groter dan 25 kinderen.

Er is aandacht voor elk kind vanuit de onderzoekende houding van de begeleiders. De leerkracht richt zich voornamelijk op de educatieve ontwikkeling (leerdoelen primair onderwijs); de mentor op het welbevinden en de betrokkenheid van de mentorkinderen gedurende de gehele schoolloopbaan.

Vanzelfsprekend is De Buitenkans aangesloten bij het samenwerkingsverband Friesland (passend onderwijs) en maakt deel uit van het gebiedsteam (GGD, gemeente, wijkagent, onderwijs). Waar relevant werken we samen met andere scholen / schoolbesturen.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Begeleiders bij de Buitenkans hebben diverse specialisaties waardoor er brede ondersteuning voor de kinderen beschikbaar is. Door groei van de school zal het aanbod aan specialisaties nog verder toenemen.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Terug naar boven