Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Persoonlijk leerplan
De kinderen krijgen gepersonaliseerd onderwijs. Dat betekent dat we aansluiten bij het niveau en de onderwijsbehoeften van het kind. Ouders worden hierin betrokken om zo optimaal mogelijk bij het kind te kunnen aansluiten. Elk kind werkt daarom met een Persoonlijk Leerplan voor een bepaalde periode.
Combinatiegroepen
De kinderen zitten in combinatiegroepen waarbij veel aandacht is voor de groepsvorming en de sociale ontwikkeling. Dit doen we door middel de methode Kanjertraining, maar ook door in te haken op dagelijkse gebeurtenissen.
Professionalisering
Het blijven ontwikkelen van de leerkrachten vinden we erg belangrijk. Er is een leerkracht die zich verder verdiept in Hoogbegaafdheid, er zijn leerkrachten die zich verdiepen in het rekenonderwijs, een leerkracht die zich verdiept heeft in het vak Engels. Het komende jaar willen we ons op het didactisch vlak verbeteren. En een leerkracht zal de cursus NT2-coördinator volgen. We willen zo het onderwijs naar een beter en hoger plan brengen, zodat kinderen hier optimaal gebruik van kunnen maken.
In de onderbouw worden de vakken minder los aangeboden, maar zit het verweven in het onderwijsaanbod. In de onderbouw wordt aan de hand van thema's gewerkt waarin het grootste deel van de doelen wordt verwerkt. De uren hierboven zijn een globale weergave.
Op Futura vinden we de basis van lezen, taal en rekenen belangrijk. We volgen het onderwijs op basis van een leerlingvolgsysteem. Afhankelijk van die uitkomsten stellen we meerdere malen per jaar ons onderwijs bij.
Naast die vakken, vinden we de brede ontwikkeling ook belangrijk. We streven naar een breed aanbod van wereldoriëntatie en creatieve vakken, dit geven we vorm door thematisch te werken op de middag. Maar ook techniek en 21e eeuwse vaardigheden nemen een centrale plek in, in ons onderwijs.
Onze school wil het onderwijsaanbod graag afstemmen op de leerling. Dat betekent dat het ene kind meer tijd nodig heeft voor rekenen, terwijl de andere meer tijd nodig heeft voor taal. Door meer gepersonaliseerd te werken, proberen we hier ruimte voor onderscheid in te bieden. Dat betekent dan ook dat bovenstaande urenverdeling een globale tijdsverdeling is.
Basisschool Futura biedt onderwijs aan aan leerlingen van 4 t/m 12 jaar. We hebben dit jaar drie combinatiegroepen.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
We starten het komend seizoen met een interne plusklas.
We zetten in op meer ondersteuning in de klassen door extra handen zodat we elk kind alles kunnen bieden wat het nodig heeft.
We werken planmatig aan de doelen en onderwijsbehoeften van kinderen die extra ondersteuning nodig hebben.
We willen een start maken met het opzetten van een digitaal portfolio.
We willen het thematisch werken verder uitwerken.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.