Christelijke Basisschool de Roerganger

Vogelwijk 21 8446 KC Heerenveen

Slecht weer bestaat niet, vandaar dat alle kleuters laarzen op school hebben. Met elkaar in de zandbak is natuurlijk ook fijn!

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

In januari en juni maken de kinderen van groep 3 t/m 8 de DIA toetsen. De ontwikkeling van de kinderen van groep 1 en 2 worden goed in kaart gebracht door ons observatiesysteem van de methode Onderbouwd. Na elke DIAtoets bespreken de leerkracht en de intern begeleider de resultaten van de kinderen. De leerkracht maakt indien nodig een handelingsplan voor de kinderen. De resultaten en eventuele handelingspannen worden natuurlijk gedeeld met de ouders en kinderen. Ouders kunnen de scores thuis ook bekijken in het ouderportaal.

In het team (leerkrachten, intern begeleider en directie) worden de resultaten bekeken en wordt er een analyse gemaakt. We maken een analyse n.a.v. de toetsgegevens en beschrijven doelen en acties

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Schooladvies voor het vervolgonderwijs.

Wij maken gebruik van de Friese plaatsingswijzer, http://frieseplaatsingswijzer.nl/

De basisschool verzamelt door de jaren heen veel gegevens over de leerlingen om de ontwikkeling van het kind zo goed mogelijk te kunnen volgen. Deze gegevens legt de school vast in het Leerlingvolgsysteem. Bij de Plaatsingswijzer gebruiken de scholen bij de advisering en plaatsing de gegevens vanaf groep 6. Omdat de ontwikkeling van een kind veel beter laat zien welke school bij hem of haar past dan één toetsmoment wordt de uitslag van de Route 8 toets alleen gebruikt als hulpmiddel bij het opstellen van het advies. Bijvoorbeeld bij twijfel tussen twee niveaus. Dan kijkt de school naar het leerlingvolgsysteem én de uitslag van de toets.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De sociale emotionele ontwikkeling is iets wat onze aandacht heeft gedurende de hele schoolloopbaan van het kind. Om de kinderen bij deze ontwikkeling zo goed mogelijk te begeleiden maken we gebruik van de methode Kanjertraining. 


Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • zelfvertrouwen
  • samenwerken
  • samen spelen

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In april 2012 hebben we bezoek gekregen van de inspectie. De inspecteur had aan het einde van het bezoek een positief beeld van onze school. Na de klassenbezoeken gaf ze aan dat de kinderen taakgericht aan het werk waren en dat er een prettige sfeer was in alle groepen. Verder heeft ze gekeken naar onze opbrengsten (toetsresultaten van de leerlingen) en de documenten (klassenmappen, kwaliteitszorg). Al onze opbrengsten zijn boven het landelijk gemiddelde. Hierbij hoort ook de Citoeindtoets, waarop we de afgelopen jaren een prima score hebben behaald. In het documentenonderzoek werden de documenten voor kwaliteitszorg, het onderwijsleerproces en de borging voldoende beoordeeld. Er waren slechts een paar kleine aanpassingen nodig in de schoolgids. Deze hebben we uiteraard meteen verwerkt. De inspecteur heeft ook gekeken naar onze zorgstructuur. We toetsen nu met DIA toetsen en niet meer Cito

Een thema onderzoek is in 2021 geweest. Op de site van de inspectie is dit in te zien.

Terug naar boven