Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Op onze school wordt handelingsgericht (HGW) gewerkt op leerlingniveau, groepsniveau, schoolniveau en bestuursniveau. Het doel van HGW is om het onderwijs goed af te stemmen op alle kinderen.
Op schoolniveau betekent dit dat de leerkracht door middel van HGW het onderwijsaanbod afgestemd op de (onderwijs)behoeften van de leerlingen. Het gaat daarbij altijd om de vraag: “Wat heeft dit kind extra nodig om zijn doelen te bereiken?”. Er vinden op school leerlingenbesprekingen plaats waarbij de leerkracht en de intern begeleider de onderwijsbehoeften van de leerlingen samen in kaart brengen.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Na elke les vult de leerkracht in welke leerdoelen nog niet behaald zijn, zodat deze de volgende les weer herhaald worden.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.