De Horsthoek

Oenerweg 7 8181 RE Heerde

  • Schoolfoto van De Horsthoek
  • Schoolfoto van De Horsthoek
  • Schoolfoto van De Horsthoek
  • Schoolfoto van De Horsthoek
  • Schoolfoto van De Horsthoek

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Informatie over de DIA-doorstroomtoets & referentieniveaus

Wij nemen de doorstroomtoets van DIA af. De uitslag van de doorstroomtoets geeft informatie over het referentieniveau dat de leerling beheerst én een advies voor het VO. De score op lezen, rekenen & wiskunde en taalverzorging als totaal en per vakgebied wordt voor een optimaal advies gewogen. De rapportage van doorstroomtoets bestaat uit: leerlingenrapporten, een groeps- en schooloverzicht.

Het percentage behaalde referentieniveaus ligt voor alle onderdelen boven de ondergrens, m.u.v. taalverzorging en lezen. De conclusie is dat wij tevreden mogen zijn met onze scores.Om de scores te verhogen kan er met name meer aandacht besteed worden aan:Taalverzorging- leestekens, iets onder het landelijk gemiddeldeLezen - techniek en woordenschat, iets onder het landelijk gemiddelde.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Om een beeld te krijgen van de ontwikkeling van kinderen in groep 1&2 gebruiken wij het handelingsgericht observatiemodel van HOREB. Dit sluit naadloos aan bij de werkwijze van Ontwikkelingsgericht Onderwijs.

Om de ontwikkeling van de kinderen in de groepen 3 t/m 8 te kunnen volgen nemen wij toetsen af. Dit zijn toetsen die bij de methoden horen en de methode onafhankelijke toetsen. De methode onafhankelijke toetsen zijn de DIA leerlingvolgsysteem-toetsen. Deze toetsen worden 2 x per jaar afgenomen voor rekenen, begrijpend lezen, technisch lezen, onveranderlijke spelling en werkwoordspelling. De toets uitslagen geven een indicatie van het niveau van het kind, groep en school ten opzichte van het landelijk gemiddelde. De leerkracht zal in samenspraak met de internbegeleider en ouders het niveau van een vak aanpassen als daar aanleiding voor is.

De gegevens van de groep en van de individuele leerling worden in een dossier bijgehouden door de leerkracht en doorgegeven en besproken met de volgende leerkracht. De coördinatie is in handen van de intern begeleider.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Proces schooladviezen groep 8

In groep 8 krijgen de leerlingen van school een advies voor het voortgezet onderwijs. Dit advies wordt gegeven aan de hand van een aantal elementen en wordt zorgvuldig opgesteld door de leerkracht(en) van groep 8 (en ev. groep 7) in overleg met de interne begeleiding en de directeur. Bij het advies is onder andere de schoolloopbaan van uw kind (met name de laatste jaren) van belang evenals de verschillende resultaten van bijvoorbeeld observaties, methodetoetsen, halfjaarlijkse toetsen DIA en gedrag en werkhouding.
Het voorlopige advies wordt in een gesprek (uiterlijk eind januari) met leerling en ouder(s)verzorger(s) gedeeld voorafgaand aan de afname van de DIA doorstroomtoets (afname is in de 1e 2 weken van februari). Op deze manier wordt er gelegenheid gegeven aan leerling en ouder(s)verzorger(s) om met de leerkracht van gedachten te wisselen, bijvoorbeeld over hoe het advies tot stand is gekomen en hoe de verdere aanmelding bij het voortgezet onderwijs verloopt. Als school vinden we het belangrijk hier aandacht voor te hebben.
Na de uitslag van de doorstroomtoets (uiterlijk 15 maart) volgt uiterlijk 24 maart het definitieve schooladvies. Krijgt de leerling een hoger toetsadvies dan het voorlopig schooladvies? Dan geeft de school een hoger definitief schooladvies. Alleen als het in het belang van de leerling is, kan de school besluiten het advies niet te verhogen. De school moet motiveren.
Als ouder(s)verzorger(s) het niet eens zijn met het advies, is er gelegenheid om in gesprek te gaan met de leerkracht, eventueel samen met de intern begeleider en/of de directeur. In het uiterste geval kan daarbij verwezen worden naar de klachtenregeling van de school.

De gemiddelde prognoses van verwijzen voor 2022 / 2023 is iets gestegen ten opzichte van het schooljaar 2021 2022. Gezien deze uitkomst verwachten wij dit schooljaar een stabilisering van verwijzing naar het Voortgezet Onderwijs.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij vinden het van belang dat er in eerste instantie wordt uitgegaan van de groep als sociale werk -en leerplek. Daarbij moet ieder kind zich veilig voelen in de groep en op school. Zonder veiligheid kan er geen positieve ontwikkeling plaatsvinden. Vanuit deze basis werken wij met het aangaan en onderhouden van relaties waar iedereen zich goed bij voelt. Vanuit deze relaties willen we de kinderen succes ervaringen laten opdoen en zich vertrouwd laten voelen. Daarnaast richten we ons ook op het individuele kind. Je mag autonoom zijn en laten zien wat je talenten zijn.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respect
  • Vertrouwen
  • Samenwerken

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Toelichting is niet noodzakelijk

Terug naar boven