Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De school is in 2022 geheel gerenoveerd. Het is de oudste school van Nederland waar nog fysiek les in wordt gegeven met het nieuwste interieur een Moestuin en een groen speelplein.
Spelactiviteiten: het spel is hét middel. Het is hun manier om de wereld te leren kennen. Daarom halen wij zoveel mogelijk de échte wereld in school.
Gespreksactiviteiten: Er zijn tal van taalactiviteiten die in de kring worden aangeboden, zoals: woordenschatuitbreiding, juiste zinsbouw, fonetisch bewustzijn, prentenboeken, voorlezen, versjes, liedjes en taalspelletjes
Constructieve- en beeldende activiteiten: experimenteren kan leiden tot toevallige producten waar kinderen iets in herkennen. De kinderen vertellen over hun product waarbij de ontwikkeling van taal wordt uitgelokt. Er hangen in de klas unieke werkstukken, niet ieder kind maakt namelijk hetzelfde. Het bouwen krijgt steeds meer inhoud. Technieken zoals bouwen over de voeg worden aangeboden. Een bouwtekening lezen is de volgende stap en zo wordt het spel steeds meer een activiteit die verder gaat dan alleen plezier hebben. Er wordt heel wat geleerd op het gebied van rekenen en wiskunde. Zo gaan de kinderen langzamerhand van een spelactiviteit naar een echte leeractiviteit.
Reken- en wiskundeactiviteiten: Alledaagse dingen worden nagebootst. Vanuit het thema leren de kinderen vergelijken, sorteren, schatten, getalbegrip, cijfersymbolen, tellen en meten.
Lees- en schrijfactiviteiten: kinderen willen graag deel van de wereld zijn. Het spreken van een taal is daarbij behulpzaam. Op vele manieren worden geschreven teksten aangeboden. Eerst krabbelt een kind een boodschap. Daarna wil het echt opschrijven wat het heeft gezegd. Zo ontstaan de lees- schrijfactiviteiten. De stempeldoos en computer nemen een belangrijke rol in, in de lees- schrijfhoek. De ontdekking dat een ander kan lezen wat is geschreven, geprint of gestempeld, geeft verwondering bij de kinderen. Kinderen vertellen over hun tekening en de leerkracht schrijft dit erbij. In groep 2 worden de themaletter en het gebaar die bij die letter horen aangeboden. We “hakken en plakken” en in nauw overleg is er een doorgaande lijn met groep 3. Op de computer worden teksten verwerkt en hebben alle kinderen hun eigen map waar dit in wordt opgeslagen.
In midden- en bovenbouw worden de ochtend gebruikt voor taal, lezen, spellen, rekenen en schrijven en in de middag is er ruimte voor het toepassingsaspect. Er is samenhang tussen alle vakken. De werkwijze sluit aan bij de werkwijze van groep 1-2. De kinderen werken met een thema, de leerkracht kijkt wat er leeft in de groep. Betrokkenheid, motivatie, helpen om plannen te maken, samenwerken, oplossingen zoeken, bevorderen van zelfstandigheid en het nemen van initiatieven, maken dat kinderen willen toepassen wat ze in de ochtenden krijgen aangeboden.
Onze school is sinds 2019 een landelijk erkende twee sterren gecertificeerde Early Bird school. De kinderen krijgen vanaf groep 1 Engels en spelenderwijs beheersen zij door de jaren heen Engels steeds beter. Zij krijgen zo een betere start bij de doorstroom naar het voortgezet onderwijs. Daar is Engels een kernvak waar hogere eisen dan in het verleden aan worden gesteld.
Afhankelijk van de zorgzwaarte in een groep kunnen kinderen met de volgende kenmerken door ons opgevangen worden:
- Kinderen met een IQ rondom het gemiddelde: tussen 80 à 85 enerzijds en 135 à 140 anderzijds met een min of meer probleemloze ontwikkeling
- Kinderen met (beperkte) leerproblemen op één of meer vakgebieden van taal, lezen en rekenen met als ontwikkelingsperspectief begin groep 8
- Kinderen met (beperkte) leerproblemen op één of meer vakgebieden van taal, lezen en rekenen met als ontwikkelingsperspectief begin groep 7 en/of LWOO
- Kinderen met een vertraagde lees- taalontwikkeling Kinderen met enkelvoudige of meervoudige dyslexie Kinderen met een vertraagde rekenontwikkeling
- Kinderen met dyscalculie Kinderen met (beperkte) problemen in hun sociaal-emotioneel functioneren (hieronder vallen ook de kinderen met ADHD, lichte autistische stoornissen)
- Kinderen met faalangst
- Kinderen met zwak ontwikkelde sociale vaardigheden
Voor kinderen met de volgende kenmerken staan wij in principe ook open, tenzij uit aanvullend onderzoek blijkt dat deze kinderen onze zorgbreedte en/of zorgzwaarte te boven gaan:
- Kinderen met een IQ ondergrens van ongeveer 60
- Kinderen met een ernstig vertraagde taalontwikkeling en een ontwikkelingsperspectief van eind groep 6
- Kinderen met een ernstig vertraagde rekenontwikkeling en een ontwikkelingsperspectief van eind groep 6
- Kinderen met (ernstige) problemen in hun sociaal-emotioneel functioneren
- Kinderen met (ernstige) gedragsproblemen en/of werkhoudingproblemen
- Kinderen met behoefte aan specialistische didactische hulp op taal/rekengebied
- Kinderen met behoefte aan specialistische pedagogisch hulp, bijvoorbeeld voor kinderen met kenmerken of diagnoses als NLD, ODD, PDD-nos, hechtingsstoornissen, syndroom van Down, etc.
Aanmeldingen van deze kinderen worden uitgebreid door directie en ib-er besproken en ook het team wordt advies gevraagd, alvorens de directie een besluit neemt over toelating. Bij deze afwegingen speelt ook mee of een kind in aanmerking komt voor breedtezorg (= ondersteuning vanuit het samenwerkingsverband). Een belangrijk beslissingscriterium voor de breedtezorg is de vraag of de basisschool in staat is het kind gedurende een aantal dagdelen adequaat op te vangen en de mogelijkheid heeft de benodigde expertise te ontwikkelen.
Zie het School Ondersteunings Profiel (SOP) op onze website.
Passend onderwijs en het Samenwerkingsverband 2305 PO (Hanzeland)
Elk kind heeft recht op goed onderwijs. Ook kinderen die extra ondersteuning nodig hebben. De Wet op Passend Onderwijs bepaalt dat scholen binnen een bepaalde regio de ondersteuning die zij kunnen bieden op elkaar afstemmen, zodat er voor elk kind een passende plaats gevonden kan worden.
Onze school is aangesloten bij het SWV 2305 PO. Meer informatie vindt u op de website van SWV 2305 PO: www.2305po.nl .Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Instructie in kleine groepen
Interventies gericht op het welbevinden van leerlingen
Metacognitie en zelfregulerend leren
Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) is een programma dat erop gericht is om onderwijs- of ontwikkelingsachterstand bij jonge kinderen van circa 2 tot 6 jaar te verminderen. Vroegschoolse educatie gebeurt ook op onze school en is gericht op kleuters. Een VVE-programma richt zich op meerdere ontwikkelingsgebieden. Het nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling (SLO) biedt inhoudskaarten aan waarop de ontwikkelgebieden voor kinderen van 2 tot 7 jaar beschreven staan. Deze doelen geven een richting waarin kinderen onderwerpen verkennen en ermee leren omgaan. Onze kinderen krijgen een breed, betekenisvol aanbod met doorlopende leerlijnen.