Jenaplanschool Heerde

Beatrixweg 30 8181 LE Heerde

Méér dan een school

Het team

Toelichting van de school

Het team van Jenaplanschool Heerde is een stamgroep op zich.

Het team bestaat uit een vaste groep mensen die ieder vanuit eigen talent en passie vorm en inhoud geven aan ons Jenaplanonderwijs. Daarnaast maakt de school gebruik van vakleerkrachten die ons Jenaplanonderwijs vanuit hun expertise extra kleur geven.

Onze school is een erkende en gecertificeerde Jenaplanschool. Dit houdt o.a. in dat alle stamgroepleiders een erkende Jenaplanopleiding hebben genoten en/of een deelcertificaat hebben behaald.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij kort of lang verlof van personeel, bijvoorbeeld door ziekte of ouderschapsverlof zetten, wij ons optimaal in om vervanging te regelen. Daarbij staat in alle gevallen een goede doorgang van ons onderwijs voorop. Soms doen we een beroep op een stamgroepleider van onze school. Wij kunnen ook gebruik maken van een invalpool met daarin verschillende groepsleerkrachten die voor onze stichting werken. Invalleerkrachten die ingezet worden op onze school worden goed in hun werkzaamheden begeleid; daar hebben wij als stichting afspraken over gemaakt. Alleen als uiterste maatregel kunnen wij genoodzaakt zijn u te vragen uw kind thuis te houden. U wordt daar zo spoedig mogelijk van op de hoogte gebracht. Als u niet thuis voor opvang kunt zorgen, kunt u dit aangeven bij de schoolleiding om samen naar een oplossing te zoeken.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Onderwijs van NU maken we samen
In onze Jenaplanschool proberen wij een maatschappij in het klein zoveel mogelijk te benaderen. Wij zijn overtuigd van het feit dat kinderen zich op deze manier als totaal mens kunnen ontwikkelen op cognitief, creatief en sociaal emotioneel gebied. Er is een ritmisch weekplan waarin samen spreken, samen spelen, samen werken en samen vieren elkaar afwisselen. De kinderen leren volwaardig verantwoordelijk te zijn voor hun eigen leren en voor hun rol in de groep en in de school.

Samenleven in een stamgroep

Kinderen leren en werken met elkaar in stamgroepen. We hebben elkaar nodig: kinderen, stamgroepleiders en ouders/verzorgers. Met elkaar zorgen we voor een sfeer waar iedereen zich thuis voelt. In een stamgroep zitten kinderen van verschillende leeftijden bij elkaar. Zo is elk kind een keer de jongste, de middelste, maar ook een keer de oudste in een groep. Van minder wetende naar meer wetende; elkaar helpen en uitleggen aan de ander is een ultieme manier om te leren. De rol in de groep vraagt elk jaar wat anders van de kinderen. De stamgroepleider is er om te stimuleren en te begeleiden in dit proces.

De kinderen in de onderbouw (0/1/2) zijn ‘de Bevers’. Deze stamgroep heet de Bevers omdat een Bever vindingrijk, sociaal en trouw is. Ook zijn ze ijverig. Bevers zijn bezig met een plan en daar houden ze zich aan. Bevers bouwen samen hun burcht en dit biedt veiligheid. Kleuters herkennen de eigenschappen en leren ook vanuit basisveiligheid. De fundering wordt gelegd en ze gaan werken naar de volgende stap in hun schoolloopbaan.

De kinderen van onze middenbouw (3/4/5) zijn ‘de Giraffen en de Zebra’s’. Giraffen en Zebra’s leven in kleine groepen samen op de Savanne. Giraffen en Zebra's zijn dieren die goed kunnen samenwerken. Dit kunnen de Giraffen en Zebra’s bij ons op school ook. Iedere Giraf heeft een uniek vlekkenpatroon en iedere Zebra een eigen streepjescode. In onze stamgroepen mogen alle kinderen zijn eigen vlekkenpatroon of streepjescode laten zien... Je mag bij ons jezelf zijn!

De kinderen in de bovenbouw (6/7/8) zijn ‘de Paradijsvogels’. Een Paradijsvogel is kleurrijk. De verschillende kleuren staan voor diversiteit. Elke Paradijsvogel heeft zijn of haar eigen kleuren, ook wel karaktereigenschappen en talenten. Als de Paradijsvogel zijn eigen kleuren heeft ontdekt en gegeven zal deze klaar zijn om uit te vliegen. De Paradijsvogel vliegt uit naar het volgende nest, het voortgezet onderwijs. Voor elke Paradijsvogel zal het volgende nest anders zijn, het is namelijk een plek (middelbare school) die past bij jou als mens!

Alle stamgroepen vormen, in relatie met ouders/verzorgers en de stamgroepleiders, een mini-maatschappij en samen verkennen wij de wereld om ons heen.

Klasindeling

  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In de onderbouw wordt verwacht dat wij bepaalde vaardigheden en kennis aanbieden aan het jonge kind. Al deze kennis en vaardigheden zijn omschreven in de Parnassys leerlijnen. In deze leerlijnen staan doelstellingen van de domeinen taal, rekenen, motoriek, spel en sociaal emotionele ontwikkeling. De Parnassys leerlijnen verwerken wij in ons aanbod binnen de schoolbrede projecten en thema´s gericht op de belevingswereld van de stamgroep. Er is ruimte voor eigen initiatief en inbreng. Wij zorgen voor diversiteit in het aanbod zodat de brede ontwikkeling bij elk kind wordt gestimuleerd. Daarin staan onze vier basisactiviteiten samen spreken, samen werken, samen spelen en samen vieren centraal.

Wij volgen het jonge kind door in januari en juni de leerlijnen per kind in Parnassys in te vullen. Deze lijsten geven een overzicht van leerdoelen die het kind heeft behaald. Wij observeren de ontwikkeling van het kind iedere dag en registreren bijzonderheden. In groep 1 mogen de kinderen observeren, oriënteren, ontdekken en ervaren. De kinderen die eraan toe zijn, maken een taak op eigen niveau. In groep 2 krijgen de kinderen verantwoordelijkheden door het maken van taken. Geleidelijk aan wordt het aanbod opgebouwd door de taken die erbij komen. Het niveau in de doelen wordt verhoogd, voorbeelden zijn o.a. bouwen vanaf een bouwkaart, het aanleren van letters en getalbegrip.

Gedurende het proces in de onderbouw leren de kinderen denken en handelen in oplossingen. Een kind bouwt mee in de constructiehoek voor het verkrijgen van het ruimtelijk inzicht en speelt om het thematisch rollenspel te bevorderen in de huishoek. De kinderen leren zelfstandig te werken, samen te werken en elkaar te helpen. De fundering wordt gelegd en de kinderen gaan werken naar de volgende stap in hun schoolloopbaan.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Onderwijstijd
De kinderen krijgen voldoende tijd om zich de leerstof eigen te maken (minimaal 7520 lesuren per kind in de acht jaar dat zij onze school bezoeken). Een overzicht van de tijd die wordt besteed aan de verschillende leer- en vormingsgebieden is terug te vinden in het ritmisch weekplan van elke groep, dat onderdeel uitmaakt van de groepsmap. In de groepsmap zijn alle lijsten, overzichten en formulieren opgenomen die nodig zijn voor het plannen (wat, wanneer, waarmee en hoe), noteren (vorderingen en resultaten) en evalueren van de activiteiten en de leeropbrengsten hiervan. Ieder schooljaar hebben we maximaal zeven zogenaamde onderbroken weken (met vier lesdagen). Ook dit is één is van de eisen van het ministerie van onderwijs. De onderwijsinspectie let erop dat de scholen voldoende uren onderwijs geven.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Zorg en ondersteuning
Vanaf 1 augustus 2014 hebben alle basisscholen de wettelijke taak om passend onderwijs te geven. De organisatie van onze basiszorg en de speciale zorg die wij geven aan kinderen die dat nodig hebben, staat beschreven in het Schoolondersteuningsprofiel (SOP). Het SOP geeft tevens de criteria aan wanneer een kind voor hulp in aanmerking komt, geeft aan wie waar verantwoordelijk voor is, stelt grenzen aan de hulp die wij als basisschool kunnen bieden en geeft aan wat er moet gebeuren als de geboden hulp ontoereikend is. Dit SOP is bij de schoolleiding op te vragen en het document is ook te vinden bij scholen op de kaart.

Passend onderwijs en het Samenwerkingsverband 2305 PO (Hanzeland)
Elk kind heeft recht op goed onderwijs. Ook kinderen die extra ondersteuning nodig hebben. De Wet op Passend Onderwijs bepaalt dat scholen binnen een bepaalde regio de ondersteuning die zij kunnen bieden op elkaar afstemmen, zodat er voor elk kind een passende plaats gevonden kan worden. Onze school is aangesloten bij het SWV 2305 PO. Meer informatie vindt u op de website van SWV 2305 PO: http://2305po.nl

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Wij willen een nauwe en zichtbare samenwerking realiseren met de Taalgids. Het doel van deze samenwerking is om breder in te zetten op het leren van vloeiende lees- en spellingvaardigheden.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

BSO - VSO - Peutergroep
Op ons schoolterrein is een peutergroep, voorschoolse opvang en buitenschoolse opvang aanwezig. De organisatie en de uitvoering hiervan zijn in handen van Groene Kinderopvang 't Werkel. Wij werken nauw samen om de overgang naar het basisonderwijs soepel te laten verlopen.

Iedere dag, na schooltijd, is er opvang door een vaste pedagogisch medewerker (tot 18.00 uur).

Groene Kinderopvang 't Werkel biedt ook peuteropvang voor peuters van 2-4 jaar. Dit kan op maandag, dinsdag en donderdag van 7.00 uur tot 18.00 uur voor 52 weken per jaar.

Op maandag, dinsdag en donderdag wordt er voorschoolse opvang aangeboden van 7.00 tot 8.30 uur. Tijdens de voorschoolse opvang staat de ontbijttafel klaar. Wanneer u dit wenst kunnen uw kinderen gebruik maken van het ontbijt. Voor het ontbijt worden geen extra kosten in rekening gebracht.

Bent u nieuwsgierig naar onze BSO, de VSO of de peuteropvang? Stap gerust eens binnen om een kijkje te nemen. Liever telefonisch of via de mail contact? Bezoek de website www.twerkel.nl voor meer informatie.

Terug naar boven