CBS Het Talent

Rhijnsburglaan 7a 8181 XW Heerde

  • Een school met sterren. Elke 'ster' willen we laten schijnen.
  • Kinderen stellen met de leerkracht hun eigen bereikbare doelen
  • We zijn het jaar  gestart met een viering onder het thema; 
Wat zie jij?
  • We geven kanjerlessen, waardoor kinderen zich bewust worden van zichzelf en eraan werken om een kanjer te zijn.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Vanaf schooljaar 2014/2015 wordt de verplichte centrale eindtoets afgenomen. 

In 2015-2016 zijn we overgestapt op de IEP eindtoets, omdat de toets beter past bij talentontwikkeling en aansluit bij de belevingswereld van de kinderen We scoorden in dat jaar 78,1. Helaas was dit beneden de ondergrens van 79, maar wel conform de mogelijkheden van de groep. 
In 2016-2017 scoorden we 81.7, met een landelijke ondergrens van 79,4
In 2017-2018 scoorden we 80.6, bij een ondergrens van 80. 
Tijdes de coronacrises zijn er geen eindtoetsen gemaakt die meetellen voor de rapportage.

Op de eindtoets van 2021-2022 socren we 85,2. Het landelijk gemiddeelde ligt op 80,0

Op de eindtoets van 2022-2023 socren we 83. Het landelijk gemiddeelde ligt op 79,5.


Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

We werken op CBS Het Talent opbrengstgericht, we benutten beschikbare data voor het verbeteren van ons onderwijs. De basis voor de leeropbrengsten liggen o.i. in het welbevinden van het kind. Om dat te meten gebruiken we het KanVasvolgsysteem en houden we kindgesprekken. We meten de leerling resultaten t.a.v. de RTL vakken m.b.v. het IEP Leerlingvolgsysteem. De analyse van de resultaten worden besproken binnen het team- en op groepsniveau en kunnen leiden tot aanpassingen van ons onderwijs.
Hiervoor gebruiken we groepsplannen. De analyse van resultaten is een cyclisch proces. Cyclisch werken betekent dat we steeds opnieuw bepaald worden aan welke verbetering gewerkt moet worden en welke concrete resultaten we willen bereiken. Dit proces wordt ondersteund door gebruik te maken van de PDCA-cyclus (Plan Do, Check Act)

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Een kind moet zich op school vooral veilig voelen. Het moet met plezier naar school gaan. Wij stimuleren positief gedrag van alle leerlingen ten opzichte van elkaar. Vanuit onze christelijke levensovertuiging willen we de kinderen leren omzien naar elkaar. Ook zijn we als team altijd bezig om ons te richten op het proces groepsvorming. Concreet willen wij als team een goed klimaat bereiken door:
-    Afspraken te maken die gelden op het plein en in de school.
-    Toezicht te houden op het schoolplein voor schooltijd en in de pauze.
-    Regelmatig contact te hebben met de ouders om te weten wat er bij de kinderen leeft.
-    Na elkezomer vakantie aandacht te besteden aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van het kind door: aandacht te besteden aan 
     groepsvorming,   groepsregels te maken die worden ondertekend door leerkracht en leerlingen en een jaarthema centraal te stellen.
-   Handhaven anti-pestprotocol.
-   Kanjertraining.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • vertrouwen
  • veiligheid & rust
  • wederzijds respect

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven