Voorweg Basisschool

Voorweg 24 2103 ST Heemstede

Aangezicht

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Wij willen graag de ontwikkeling die leerlingen doormaken volgen, hiervoor neemt onze school regelmatig toetsen af. Naast de methodegebonden toetsen zijn er ook toetsen die onafhankelijk de kennis en vaardigheid van leerlingen in een betreffende vak in kaart brengen

De tussenresultaten worden gemeten middels IEP-toetsen. Daarnaast vinden er na een instructieblok methodegebonden toetsen plaats. Op basis van de resultaten wordt gekeken voor welke leerstof de leerling nog extra instructie en aandacht behoeft. Dit wordt verwerkt in de planning van de groep, waarbij de leerkracht weet wanneer welke leerling welke leerstof nodig heeft. Ook kan het zijn dat leerlingen bepaalde instructies niet hoeven te volgen vanwege de goede resultaten. Het betreft dan herhaalde instructie. Nieuwe instructie vinden wij voor alle leerlingen belangrijk. Ook voor de hoogbegaafde leerlingen.

IEP-toetsen worden tweemaal per jaar afgenomen. Deze toetsen laten zien wat het beheersingsniveau is. Door de resultaten te analyseren achterhaalt de school waar bepaalde hiaten zitten bij de groep of bij de leerling. Hier speelt de leerkracht op in. Deze resultaten worden besproken met alle leerkrachten, de interne begeleider en de directie. Resultaten kunnen aanleiding zijn tot nader onderzoek en extra inzet van specialisme. Ouders worden hierbij betrokken.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Procedure Schooladvies Voortgezet Onderwijs

Doel van de procedure

Ouders en leerlingen krijgen zorgvuldige informatie over het traject dat bij ons op school gevolgd wordt om tot een passend schooladvies voor het voortgezet onderwijs te komen. Daarnaast is helder welke rollen en verantwoordelijkheden er zijn in de totstandkoming van het advies.

Adviescommissie

Op de Voorwegschool werken wij met een adviescommissie. Deze commissie bepaalt het uiteindelijke schooladvies van de leerling. De commissie bestaat uit de volgende personen: afvaardiging van leerkrachten groep 7 en 8, de intern begeleider en de directeur. De basisschool kan een schooladvies voor 1 schooltype (enkelvoudig) of voor 2 schooltypes (meervoudig) geven.

De mogelijke schooladviezen zijn: Praktijkonderwijs (Pro); Pro/vmbo bb (basisberoeps); vmbo bb; vmbo bb/vmbo kb (kaderberoeps); vmbo kb; vmbo kb/vmbo-t; (theoretische leerweg) vmbo-t; vmbo-t/havo; havo; havo/vwo; vwo.

Een advies wordt soms aangevuld met een plaatsingsadvies. Dit betekent bijvoorbeeld een havo-advies in een havo-vwo klas of havo in een vmbo-t-havo klas, of een plaastingsadvies op een specifieke school. Daarmee werken we toe naar een best passende plek in het voortgezet onderwijs.

Hoe komt het schooladvies tot stand?

Om tot een advies voor het Voortgezet Onderwijs (VO) te komen, gebruiken we meerdere gegevens. Hierbij gaat het om toetsresultaten, taakaanpak, concentratie, motivatie, werkhouding en doorzettingsvermogen van een leerling. Daarnaast zijn bronnen eventuele bijzonderheden ten aanzien van diagnostiek (bijvoorbeeld IQ-onderzoek) en/of thuissituatie en informatie uit leerling- en/of groepsbesprekingen.

Richtinggevend advies

In groep 7 wordt aan het einde van het schooljaar (juni/juli) in een vergadering met de adviescommissie voor alle kinderen die het jaar daarop naar het Voortgezet Onderwijs gaan een richtinggevend advies vastgesteld. Het advies wordt daarna in een gesprek met de ouders gedeeld.

Voorlopig advies (groep 8)

Het voorlopig advies wordt bepaald door de adviescommissie. Daarna wordt dit besproken met de ouders. De NIO-toetsen zijn een aanvullende bron. Het voorlopig advies wordt tussen 10 januari en 31 januari met ouders en leerlingen gedeeld. Het voorlopig advies wordt niet bijgesteld. Informatie van ouders en de Doorstroomtoets kan in een vervolgprocedure meegenomen worden om tot een definitief advies te komen. Hiervoor kunnen ouders in gesprek gaan met de leerkracht(-en) van groep 8.

Doorstroomtoets

De leerlingen maken de IEP-doorstroomtoets in de eerste of tweede volle week van februari, afhankelijk van de Voorjaarsvakantie. Uiterlijk 15 maart ontvangen de scholen de uitslag van de Doorstroomtoets. 

Definitief advies (medio groep 8)

De adviescommissie bespreekt de resultaten van de IEP-doorstroomtoets en stellen het definitieve schooladvies vast. Hierbij wordt gebruik gemaakt van het landelijke afwegingskader. Uiterlijk 24 maart ontvangen de ouders en leerlingen het definitieve advies. Ouders ontvangen het definitieve advies op papier inclusief het aanmeldformulier voor het Voortgezet Onderwijs. In sommige gevallen zullen we de ouders uitnodigen voor een gesprek, bijvoorbeeld als we een advies willen bijstellen. Het voorlopig en definitief advies van een leerling wordt vastgelegd in de leerlingadministratie. 

Overdracht naar Voortgezet Onderwijs

Ouders ontvangen een formulier (regionaal vastgesteld) met daarop het gegeven schooladvies. Het schooladvies is voor zowel de leerling, ouders en de VO-school hetzelfde advies. Daarnaast schrijven de leerkrachten een onderwijskundig rapport. Hierin zijn alle verplichte gegevens voor een goede overstap naar het voortgezet onderwijs opgenomen. Ouders krijgen een kopie van het onderwijskundig rapport. Er worden geen complete dossiers naar VO-scholen gestuurd. Onderzoeksverslagen worden nooit verstuurd zonder toestemming van ouders. Er volgt eveneens een (telefonische) overdracht naar de mentor/coördinator van de school waar het kind naar toe gaat. Na enkele maanden onderwijs vindt er vaak een terugkoppeling plaats vanuit de nieuwe school (vaak ook door de leerling zelf). Onze school ontvangt jaarlijks een overzicht van of de leerlingen nog op hun geadviseerde niveau onderwijs volgen. Van de leerlingen die de afgelopen drie schooljaren van de Voorwegschool naar het Voortgezet Onderwijs is gegaan volgt 95% onderwijs op zijn/haar gegeven advies of hoger en 5% lager dan het gegeven advies (Ter vergelijking: Bij de CITO-eindtoetsen is de verdeling 55% op of boven gegeven advies en 45% onder).

Tijdspad

> Jun/jul groep 7. Adviescommissie stelt richtinggevend advies Voortgezet Onderwijs vast. Daarna worden ouders uitgenodigd voor een gesprek waarin het advies wordt gedeeld.

> Sep/okt groep 8. Informatie-avond over het Voortgezet Onderwijs en Adviesprocedure.

> Nov/dec groep 8. Afname NIO-toets. Adviescommissie stelt voorlopig advies vast.

> Jan groep 8. Ouders ontvangen voorlopig advies (tussen 10-31 januari).

> Feb groep 8. Doorstroomtoets VO (eerste 2 weken van februari).

> Maa groep 8. Uitslag Doorstroomtoets bekend. Adviescommissie stelt definitief advies vast en ouders worden geïnformeerd over het definitieve advies. De leerlingen melden zich aan bij één VO-school tussen 24-31 maart.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Sociale vaardigheden

Het woord ‘samen’ is een sleutelwoord. Welke les of welk moment van de dag het ook is, we hebben altijd oog voor hoe kinderen samen kunnen werken. Maar ook samen spelen vinden we belangrijk. Zonder sociale vaardigheden bereik je over het algemeen maar weinig, hoe geschoold je ook bent. We leren de kinderen over de wereld om hen heen, dichtbij en verder weg. We leren ze dat er verschillende culturen, religies en opvattingen zijn, dat die verscheidenheid ze kan verrijken.

Veiligheid

In het begrip ‘veiligheid’ zit veel verborgen. Allereerst bieden we de kinderen een veilige omgeving. We hebben het dan over de fysieke omgeving (de school, het schoolplein, de buurt), maar ook over de ‘mentale’ omgeving: de kinderen moeten zich veilig voelen, zichzelf kunnen zijn, zich durven te uiten, vertrouwen hebben in de mensen om hen heen. Dan gaat het al snel om de manier waarop we met elkaar omgaan. En om de structuur die we bieden: hoe we de lessen geven, hoe we de kinderen hun werk laten doen. Bovendien, moeten ze erop kunnen vertrouwen dat ze fouten mogen maken, dat ze zich daarvoor niet hoeven te schamen, en dat ze altijd de hulp krijgen die ze nodig hebben. Alleen in zo’n omgeving voelen kinderen zich gezien en gewaardeerd, wat de basis is voor verdere groei.

Zelfredzaam

Ieder kind in de klas zien we als een individu, met eigen talenten en bijzonderheden. Daar houden we in altijd rekening mee, of we nu klassikaal lesgeven of in groepjes werken. Alleen zo kan het kind zien dat iedereen zich anders kan en mag ontwikkelen. We benadrukken het belang van zelfredzaamheid: het kind dat nu misschien nog niet zijn veters kan strikken zal uiteindelijk een volwassene zijn die zelfstandig kan functioneren in de maatschappij.

Plezier

Het zal geen verrassing zijn: als kinderen plezier hebben op school, zijn we al een heel eind. Onze passie voor goed en boeiend onderwijs is daarvoor de sleutel. We doen er alles aan om bij de leerlingen een natuurlijk aandrang tot iets leren aan te wakkeren. Dat kan bijvoorbeeld spelenderwijs, maar ook door kinderen dingen te laten ervaren. Uiteraard gebruiken we ook schoolboeken. Ook werken we aan projecten die tot de verbeelding spreken.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Zelfredzaam
  • Plezier

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven