Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.
Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.
Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.
Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
De volgende toetsen en observatiesystemen worden gebruikt om de vorderingen van de leerlingen te meten:
Kleuters:
Groep 1,2 - Leerlijnen Parnassys jonge kind Observatie 2x per jaar
Sociaal-emotioneel:
Groep 1-8 Hart en Handen IEP LVS
Groep 6 t/m 8 - Veiligheidsmonitor Vensters PO
Technisch lezen:
Groep 3-8 - DMT bij risicoleerlingen
Groep 3 - methodegebonden toetsen VLL
Groep 3-8 - toetsen VNL
Groep 3-8 - IEP LVSSpelling:Groep 3-8 -Taalverzorging IEP LVS
Groep 7,8 - Werkwoordspelling IEP LVS
Methodegebonden toetsenBegrijpend lezen:
Groep 4-8 Begrijpend lezen IEP LVS
Methodegebonden toetsen
Rekenen en wiskunde:
3-8 Rekenen IEP LVS
Methodegebonden toetsen
Traject vervolgadvies groep 8:
IEP (doorstroomtoets)
Drempelonderzoek (bij OOP)
ADIT
Overig:
Jaarlijks quickscan hoogbegaafdheidDe resultaten van het IEP leerlingvolgsysteem worden tweejaarlijks geanalyseerd met het team. De resultaten van deze toetsen en de methodetoetsen worden steeds meegenomen in het opstellen van de interventieplannen waarbij de nadruk wordt gelegd op vaardigheidsgroei.
We volgen de landelijke richtlijnen voor het geven van het definitieve schooladvies.
Eind groep 7 wordt er een indicatie gegeven, in november groep 8 een voorlopig schooladvies en na de resultaten van de doorstroomtoets volgt in maart het definitieve advies.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Wij willen deze missie bereiken door onze drie kernwaarden uit te dragen.
Iedereen is Authentiek. Wie je ook bent, je moet je op school vrij kunnen voelen om jezelf te zijn. Ieder kind mag zijn wie hij is.
We voelen ons Betrokken. Om dit na te streven en te waarborgen, moet er vanzelfsprekend zorg, aandacht en liefde zijn voor elk kind.
Leerstof kan niet boven het welzijn van het kind worden gesteld, leerstof is ontwikkelingsgericht en niet primair prestatiegericht. Naast het willen leren is Creatief zijn een voorwaarde.
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.