Algemeen Bijzondere Basisschool Icarus

Kerklaan 90 -92 2101 HS Heemstede

Schoolfoto van Algemeen Bijzondere Basisschool Icarus

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Het verlof van leerkrachten wordt geregeld volgens de CAO PO.
Voor de vervanging van het verlof hebben we drie aan onze school gekoppelde vaste invallers. Ook werken we samen met invalbureau Lukida waarbij kunstdocenten een dag kunstonderwijs voor een klas verzorgen. Daarnaast staan onze zeer ervaren onderwijsassistenten ook af en toe voor de klas.

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Naast de muziekdocent hebben wij ook een vakdocent bewegingsonderwijs en een vakdocent yoga. Een vrijwilliger geeft wekelijks kunstlessen aan een groep kinderen. 

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Het kleuteronderwijs behandelt alles wat een kleuter tegenkomt: rekenen, lezen, (voorbereidend) schrijven, Engels, sociaal-emotionele ontwikkeling, wereldoriëntatie, burgerschap, drama, muziek en beeldende vorming

Ons kleuteronderwijs is speels, maar niet vrijblijvend. Daarom gebruiken we een volwaardige leerlijn en een duidelijk lesdoel per activiteit. De leerlijnen hebben een heldere opbouw: eerst herhaling, daarna uitbreiding. Zo kunnen kleuters zich stap voor stap ontwikkelen.

Kleuters blijven kleuters. Ze willen spelen en dingen ontdekken. Ons onderwijs geeft ze daar alle ruimte voor, met een themahoek, bouwhoek, ontdekhoek, lees- en schrijfhoek, rekenhoek, verfbord en zand-watertafel.Ook heeft Kleuterplein uitgewerkte activiteiten voor de voornaamste ontwikkelingsmaterialen. Denk aan constructiemateriaal, kralenplanken, mozaïek of vouwblaadjes. Het plezier van de kleuters staat hierbij centraal. Ze leren spelenderwijs. 

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Naast de gewone vakken wordt er aandacht besteed aan het vak muziek. Leren zingen, muziek maken en naar muziek luisteren dienen niet alleen een cultureel en artistiek belang, maar muziek maken en naar muziek luisteren heeft een positief effect op schoolprestaties. Het bespelen van een instrument draagt bij aan de motorische ontwikkeling van kinderen, en bevordert discipline en doorzettingsvermogen. Het draagt bij aan de ontwikkeling van het kinderbrein en aan sociale vaardigheden, nodig voor het samen spelen en samen werken. Samen muziek maken is een verrijking voor ons onderwijs. 

Door yogalessen brengen we hoofd en lichaam samen zodat ieder kind zichzelf kan en mag zijn. Een yogales bestaat uit verschillende delen; ademtechnieken, lichamelijke en ontspanningsoefeningen. Het maakt kinderen meer bewust van hoe hun lichaam functioneert, ze leren zich te concentreren. Deze oefeningen kunnen ze ook gebruiken tijdens de schooldag, bijvoorbeeld voorafgaand aan een toets. Visualisatie- oefeningen stimuleren kinderen hun fantasie aan te spreken, hierin leren ze het loslaten van hun omgeving. Aanraken is een eerste levensbehoefte en daarom is masseren een belangrijk onderdeel van de yogalessen. Op deze manier leren kinderen de ervaring van het aanraken. Kinderen leren te luisteren naar zichzelf, de ander en elkaars grenzen te respecteren. Het samenwerken met elkaar zorgt voor een goede sfeer onderling.

In alle groepen staat het vak kinderfilosofie op het lesprogramma. Filosoferen met kinderen is een van de pijlers van ons onderwijs. De leerkrachten worden in de klas gecoacht door Marja van Rossum van Groot Denkraam, professionele begeleider voor kinderfilosofie.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Wij vinden het belangrijk dat leerlingen zich zo optimaal mogelijk kunnen ontwikkelen.
Op onze school werken we met zeer ervaren onderwijsassistenten die kinderen extra instructie, inoefening of pre-teaching kunnen bieden. Zo geven we extra ondersteuning aan leerlingen met leermoeilijkheden zoals bijvoorbeeld dyslexie of dyscalculie. Verder geven we extra uitdaging en ondersteuning aan kinderen die meer- of hoogbegaafd zijn. Op dit moment werken we met een Plusklas en verdiepende opdrachten bij de verschillende vakken. Naast ondersteuning op leergebied werken we samen met verschillende organisaties die kunnen begeleiden bij groepsprocessen en sociaal-emotionele ontwikkeling.
De intern begeleider coördineert alle extra leerlingenzorg in de school.

Er zijn grenzen aan ons onderwijs. Bij aanmelding van een nieuwe leerling wordt er onderzocht of wij aan eventuele extra ondersteuningsbehoeften kunnen voldoen. Mocht dit niet het geval zijn, of mocht er tijdens de schoolcarrière van een kind twijfel ontstaan of een kind bij ons op de juiste plek zit, dan gaan we samen met ouders in overleg met het Samenwerkingsverband. 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Ons speerpunt dit jaar is het nog beter afstemmen van het leeraanbod op meer- en hoogbegaafde leerlingen. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Zorg voor het jonge kind 

Zes weken na de start worden ouders uitgenodigd voor een gesprek met de leerkracht van groep 1-2. Het intake-formulier en de observaties van leerkrachten en ouders vormen het uitgangspunt. Gedurende de kleuterperiode worden de kleuters geobserveerd middels de observatielijsten zoals deze worden aangeleverd door de methode Kleuterplein. In groep 2 worden deze observaties verwerkt in een groepsplan (rekenen en taal) waarbij gedifferentieerd kan worden op drie niveaus. Het aanbod wordt beschreven in de weekplanning per groep.

Naast het startgesprek vinden gedurende de kleuterperiode meerdere gesprekken met ouders plaats.  Om leesproblemen voortijdig aan te pakken worden ouders al tijdens de intake bevraagd of dyslexie in de familie voorkomt (om familiair risico uit te sluiten). Daarnaast volgen de leerkrachten het dyslexieprotocol om signalen tijdig op te pikken. Als er een vergroot risico is vastgesteld wordt het Bouw! programma (preventief dyslexie programma) opgestart. Dit programma loopt door tot halverwege groep vier, waarbij zowel op school m.b.v. een tutor als met ouders thuis het programma wordt doorgewerkt.

Icarus heeft bewust gekozen voor kleinere kleutergroepen. Bij de start van het schooljaar gaat het dan om ca. 18 leerlingen en gedurende het schooljaar komen daar dan nog leerlingen bij. Uiteindelijk vormen de oudste kleuters uit de drie groepen samen een groep 3. In het voorjaar worden die kleuters waarbij twijfel bestaat of zij door kunnen stromen naar groep 3 getoetst door de intern begeleider op schoolrijpheid. Daarna volgt een oudergesprek waarbij de uiteindelijke beslissing het liefst in goed overleg plaatsvindt, maar is het besluit van de school leidend. 

Terug naar boven