Wat is de klachtenregeling?
Samen op zoek naar oplossingen en antwoorden is onze motto en vragen staat vrij! Maar bij wie kan ik met welke vragen terecht en hoe kan ik rekenen op een efficiënte behandeling van de kwestie? Als ouders houden we graag een vinger aan de pols als het gaat om de ontwikkeling van onze kinderen op school en alles wat daarmee te maken heeft. Soms rijzen er vragen of zijn er zaken die om aandacht vragen of dat nou verbeterpunten of juist nieuwe ideeën zijn.
Om de communicatieflow op dit gebied goed te laten verlopen heeft Icarus in kaart gebracht hoe en waar ouders terecht kunnen met hun vraag. Met als doel een efficiënte en transparante communicatie tussen de school, ouders en leerlingen tot stand te brengen. Hieronder volgt een opsomming van de verschillende mogelijkheden.
U heeft een vraag over mijn kind op educatief gebied of over zaken die op de klas betrekking hebben. Allereerst bespreekt u de kwestie met de desbetreffende leerkracht. Beste manier is om de leerkracht even aan te schieten en een afspraak te maken. Een mail sturen kan, maar de ervaring leert dat een live gesprek sneller tot tevredenheid leidt.
U heeft een vraag over leerlingenzorg: Via de leerkracht kunt u de intern begeleider hiervoor benaderen.
U heeft een vraag over schoolzaken in het algemeen; zoals financiën, gebouw, onderwijs, personeel, etc.:
In eerste instantie is hiervoor de directeur het aanspreekpunt. Die is vaak aanwezig in het schoolgebouw en kan ter plekke vragen aanhoren, deze beantwoorden of er kan meteen een afspraak worden gemaakt.
U hebt een vertrouwelijk onderwerp waar u advies over wilt inwinnen: U kunt contact opnemen met onze interne vertrouwenspersoon.
U komt er niet uit met de leerkracht, intern begeleider of met de directeur: Er zijn weleens zaken van speciale aard die niet direct via leerkracht, intern begeleider of directie opgelost kunnen worden.
Hebt u deze wegen al wel bewandeld maar de kwestie is nog niet opgelost, dan kunt u contact op nemen met onze interne of externe vertrouwenspersoon of met de landelijke geschillen commissie.
Onze interne vertrouwenspersoon is Irma Boerakker. Zij is te bereiken via [email protected].
Onze externe vertrouwenspersoon is Bernadette Hes-Boots. Zij is te bereiken via [email protected] of 06-25538458.
Stichting Icarus is aangesloten bij het Geschillen Commissie Bijzonder Onderwijs (GCBO)
Onze contactpersoon is Mevrouw D.H.C. Dane-Peeters Postbus 82324 2508 EH Den Haag Tel: 070-3861697 (van 9.00 tot 16.30 uur) Email: [email protected]
NB: Zowel de interne als externe vertrouwenspersoon zullen uw klacht of vraag zo vertrouwelijk mogelijk behandelen. Zij hebben echter geen geheimhoudingsplicht.