Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>scholen in het speciaal onderwijs</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/7a48652a-1fef-429f-908e-255c9d05c0fc" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Conclusie Meting Veiligheidsbeleving SO (en EMB leerlingen) Heemskerk
Voor alle leerlingen geldt dat een veilige schoolomgeving de basis is voor het optimaal ontwikkelen van talenten. Voor onze leerlingen geldt veelal dat zij, door de (terechte) aandacht voor hun beperkingen, een grotere behoefte hebben aan een veilig klimaat om te kunnen leren en vertrouwen te ontwikkelen in hun mogelijkheden.
Het schoolklimaat op het SO is zowel respectvol als stimulerend en uitdagend en dat is de voorwaardelijke basis waarop de arrangementen succes kunnen hebben. Leerlingen zijn pas in staat om te leren en zichzelf te ontwikkelen als ze zich veilig voelen en zichzelf kunnen zijn. Daarvoor is het nodig dat ze zich kwetsbaar kunnen opstellen, dat ze zich geaccepteerd voelen, aangemoedigd worden positief gedrag te laten zien en dat ze het gevoel hebben erbij te horen. Leerlingen hebben ruimte nodig om te mogen ontdekken waar grenzen liggen, om fouten te maken, om te leren verantwoordelijkheid te nemen. School is ook de plek waar zij leeftijdsgenoten ontmoeten en waar zij kennismaken met de samenleving en verschillen in normen, waarden en omgangsvormen.
Jaarlijks monitoren wij de veiligheidsbeleving van onze leerlingen en evalueren wij ons plan sociale veiligheid.