Kindcentrum De Marel
Duitslandlaan 7 1966 XA Heemskerk
- Basisonderwijs
- Openbaar
- 238 leerlingen
Resultaten eindtoets
Toelichting van de school
Goede zorg en begeleiding is essentieel. In het schooljaar 2019-2020 stroomden 24 leerlingen uit. in het schooljaar 2020-2021 stroomden 26 leerlingen uit. Schooljaar 2019-2020 en 2020-2021 waren bijzonder jaren vanwege de uitbraak van het Covid-19 virus. De eindtoets is niet afgenomen in 2019-2020 en in 2020-2021 telde de eindtoets niet mee in de beoordeling van de scholen, dit was een landelijk besluit. Op basis van talenten, capaciteiten en eerdere resultaten is het advies geformuleerd door leerkrachten groep 8, IB en directie. De meeste kinderen hebben we 8 jaar gevolgd. Dit geeft een goed beeld van hun mogelijkheden. Een eindtoets bevestigt vaak het beeld. Deze ontbreekt nu, wat misschien voor de kinderen een groter gemis is dan voor ons.
Verder is onze visie: géén kind is gelijk. Ieder kind heeft zijn eigen capaciteiten.Wij kijken samen met kinderen en hun ouders naar hun eigen ontwikkelingsperspectief. Een kind stroomt uit met zijn eigen talenten en capaciteiten, dit varieert van plaatsing op VWO tot PRO. Ons onderwijs sluit hierop aan en wij zien in onze eindresultaten een mooie stijgende lijn!
Wij halen het maximale uit ieder kind! Wij zijn trots op al onze leerlingen!
Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?
Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.
Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.
Fundamenteel niveau
Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.
Streefniveau
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Toelichting van de school
De tussentijdse resultaten gebruiken wij om het effect van ons onderwijs te evalueren. In groepsbesprekingen met de intern begeleider worden de analyses bekeken en gebruikt om de groepsplannen bij te stellen. Vanwege de Corona crisis zijn de eindtoetsen uitgesteld tot september. Het groepsplan wordt daarna bijgesteld en geldig tot het einde van het schooljaar. We willen komend schooljaar de wekelijkse evaluatie in de groepsmappen belangrijker en effectiever maken waardoor het groepsplan uiteindelijk overbodig wordt.
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Toelichting van de school
Een goede begeleiding naar het voortgezet onderwijs is essentieel.
De leerkrachten in de bovenbouw onderhouden goed contact met de scholen voor VO. Wanneer een kind het kindcentrum verlaat vindt er een "warme" overdracht plaats.
In het nieuwe schooljaar is er nog een keer contact en vindt er terugkoppeling plaats.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Wat zegt de inspectie over de school?
Toelichting van de school
De inspectie heeft in februari 2016 onze school bezocht. Ons team is trots op het behaalde resultaat, de aanbevelingen uit dit rapport zijn opgenomen in ons nieuwe schoolplan.
Resultaten op kernvakken Voldoende
Zicht op ontwikkeling Goed
Didactisch handelen ( Ruim) Voldoende
Veiligheid Goed
Evaluatie en verbetering Goed
Kwaliteitsstructuur Goed
Verantwoording en dialoog Goed