Anne Frankschool

Jan van Kuikweg 97 1964 BC Heemskerk

  • Thema "Mijn straat"
  • We hebben een ruim schoolplein dat uit twee pleinen aaneengesloten bestaat.
  • Onze visie kernwaarden visueel weergegeven.
  • De schooltuin wordt onderhouden door leerlingen o.b.v. de tuinopa's.
  • Schoolfoto van Anne Frankschool

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Flexpool en vervanging
Iedereen kan weleens ziek zijn of om andere belangrijke redenen moeten verzuimen.
Om zoveel mogelijk te beperken dat lesactiviteiten uitvallen werkt bij Tabijn een aantal leerkrachten in de zogenaamde flexpool. Zoals de naam al zegt kunnen deze leerkrachten snel en flexibel en uiteraard altijd in goed overleg ingezet worden waar dit nodig is. 




Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Methode
Wij bieden een doeldekkend aanbod vanuit Thematiseren en Spelend Leren: vanuit thema’s die worden aangepast aan de belevingswereld van kinderen. Wij vinden het belangrijk een uitdagende en vertrouwde omgeving voor het kind te creëren. De kinderen leren vanuit spel in combinatie met het gebruik van ontwikkelingsmaterialen. Om de kinderen structuur te bieden werken wij volgens een duidelijke dagindeling die voor de kinderen zichtbaar is gemaakt middels dagritmekaarten en een planbord. 

Bewegingsonderwijs
Voor bewegingsonderwijs werken we met ‘Basislessen Bewegingsonderwijs in het speellokaal’. Het gebruik van methodes die voor alle jaargroepen ontwikkeld zijn of die op elkaar aansluiten stelt ons instaat een ononderbroken ontwikkelingslijn voor de leerlingen aan te bieden. Daarnaast verrijken wij ons buitenspel met activiteiten uit de map ‘Buitenspelen’. 
Bovendien hebben we een leerkracht die gediplomeerd MRT'er is (motorisch remedial teacher) en wekelijks 5 uur MRT geeft aan kleine groepjes leerlingen. Het betreft dan de grove en de fijne motoriek.

Observatiesysteem
Om de ontwikkelingen van de kleuters op zowel cognitief als sociaal gebied goed te kunnen volgen, maken we gebruik van het observatie- en registratiesysteem Focus PO 1-2.
Zelfstandig werken heeft in de groepen 1-2 de volgende praktische uitwerking:
We werken met dagritmekaarten en een overzichtsbord waarop de datum, het weer en de jaargetijden staan. Via het Digitale Keuzenbord (zichtbaar op een touchscreen in het lokaal) kunnen de leerlingen zien aan welke activiteit ze gaan deelnemen en/of kunnen ze zelf kiezen wat ze willen doen.
Alle leerkrachten gebruiken een vast symbool waaraan de kinderen kunnen zien dat de leerkracht instructie geeft aan een kleine groep en dat zij zelfstandig gaan werken. Dit kunnen ze ook zien op de timetimer die deze periode aangeeft.
Verder wordt er gewerkt met zelf corrigerend materiaal. Zelfstandig werken wordt in de volgende groepen verder uitgebreid in tijd en aantal taken.
Voor leerlingen die meer aankunnen, bieden wij Levelspel en verdiepende smartgames aan. 
Alles dat in de groepen 1-2 wordt aangeboden is beredeneerd aanbod. 

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Aantal uren onderwijs
Groep 1 en 2:   915,50 uur per jaar
Groep 3 t/m 8: 975 uur per jaar

Lezen
Het lezen begint spelenderwijs in de kleutergroepen. Aanvankelijk lezen volgens een methode begint bij ons op school in groep 3. De methode die we gebruiken is: ‘Lijn 3’. Vanaf groep 4 wordt het technisch lezen voortgezet met de methode ‘Karakter’. Naast het technisch lezen oefenen de kinderen vanaf groep 4 ook in andere vormen van lezen, waarvan begrijpend en studerend lezend de belangrijkste zijn. Wij gebruiken hiervoor de methode ‘Bliksem’. Het behouden en ontwikkelen van leesplezier neemt een belangrijke plaats in bij het lezen.   

Schrijven
In groep 3 wordt gelijktijdig met het aanvankelijk lezen gestart met het aanbieden van het methodische schrift (lusletters). Er wordt geschreven met potlood. In groep 4 leren de kinderen met pen te schrijven.

Taal
Wij werken vanaf groep 4 met de methode ‘Staal’. Dit is een methode voor taal verkennen, spelling en grammatica. De methode werkt met verrassende thema’s die goed aansluiten bij de belevingswereld van de kinderen. 

Rekenen
Wij werken met de methode ‘Getal & Ruimte Junior’. Deze methode is overzichtelijk, gestructureerd, met aandacht voor één onderwerp per keer en heeft duidelijke rekenstrategieën. 

Wereldoriëntatie
Wereldoriëntatie omvat de vakgebieden aardrijkskunde, geschiedenis en natuur en techniek. De vakken zijn geïntegreerd in één methode: "Blink". Hierin neemt onderzoekend leren een belangrijke plek in. 

Wetenschap en Technologie
Iedere leerling in groep 3 t/m 8 heeft individueel de beschikking over een Chromebook. We werken tevens met schriften en boeken naast de Chromebooks. We blijven alert op de balans tussen digitaal en analoog werken en leren. Een Chromebook wordt ingezet voor ondersteuning bij taal, rekenen, lezen en wereldoriëntatie. Bij deze laatste neemt het onderzoekend leren een belangrijke plek innemen.
In de groepen 1-2 wordt vooral aan andere vaardigheden gewerkt via "Spelend Leren" en Thematiseren.  

Levensbeschouwing
We staan stil bij de christelijke feestdagen en tradities. Rond verschillende thema’s worden verhalen verteld, gedramatiseerd, creatieve opdrachten gegeven en liedjes gezongen. De kinderen leren zich te verwonderen over de dingen om zich heen.

Verkeer
In alle groepen wordt aandacht besteed aan een veilige deelname in het verkeer. We maken gebruik van verkeerskranten van Veilig Verkeer Nederland. In groep 7 wordt een theorie- en praktijkexamen afgenomen. 

CultuurCultuuronderwijs vinden wij op de Anne Frank school belangrijk. Wij dragen cultuur een warm hart toe en vinden het belangrijk dat kinderen respect leren opbrengen voor de wereld om hen heen. Daartoe behoren kunst en cultuur als uitingen van mensen en groepen mensen.

Engels
Vanaf groep 5 wordt gewerkt met de methode ‘Take it easy”. Door veel luisteren en spreken wordt een aanzet gedaan tot mondelinge vaardigheid. “Take it easy” is een digibordmethode Engels die wij gebruiken voor de groepen 5 t/m 8.

Sociale vaardigheden
Voor sociaal-emotionele vorming maken we gebruik van de methode Kwink. Het gaat hierbij om kennis en vaardigheden van sociaal-emotionele ontwikkeling. Deze methode draagt door de aanpak en inhoud bij  aan een sociaal veilig klimaat en aan burgerschapsvorming (met Blink werken we ook aan Burgerschap). Kwink sluit goed aan bij onze aanpak van SWPBS (SchoolWide Positive Behavior Support). PBS is gericht op het creëren van een omgeving die het leren bevordert en gedragsproblemen, waaronder pesten, voorkomt. Dit begint bij het gezamenlijk formuleren van de waarden die de school belangrijk vindt. Goed gedrag wordt  systematisch positief bekrachtigd. 

Leerlingenraad
De leerlingenraad is een groep leerlingen die bij zaken aangaande de schoolontwikkelingen, de leerlingen van de school vertegenwoordigt. Uit alle groepen van leerjaar 6 tot en met 8 wordt een leerling door de andere leerlingen uit de klas gekozen. De leerlingenraad komt zo’n 7 keer per jaar bij elkaar.

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Passend Onderwijs
Passend onderwijs moet ervoor zorgen dat kinderen een zo passend mogelijke plek in het onderwijs krijgen, ook kinderen die extra hulp nodig hebben.
Scholen krijgen bij passend onderwijs zorgplicht. Dit betekent dat iedere school de taak krijgt om alle leerlingen een passende onderwijsplek te bieden en waar nodig extra ondersteuning te geven. Bij voorkeur in het basisonderwijs en pas als het niet anders kan in het speciaal  basisonderwijs of het speciaal onderwijs.
Onze school wordt ondersteund door samenwerkingsverband Passend Onderwijs IJmond www.passendonderwijsijmond.nl. 

Basisondersteuning
De school heeft een schoolondersteuningsprofiel (SOP). Hierin staat beschreven welke mogelijkheden onze school heeft voor de ondersteuning van leerlingen met uiteenlopende onderwijsbehoeften. De leerkracht voorziet in de basisondersteuning.
De leerkracht in de groep observeert, signaleert, analyseert, voert kindgesprekken en werkt handelingsgericht. Verder informeert de leerkracht de ouder, wisselt ervaringen uit over de ontwikkeling van hun kind en maakt gebruik van de expertise van ouders.  

Extra ondersteuning
Na evaluatie van de basisondersteuning in de klas kan blijken dat meer of andere hulp nodig is. De leerkracht bespreekt de gegevens met de intern begeleider (IB'er) om de ondersteuningsbehoeften van leerling en leerkracht in kaart te brengen. Er wordt met ouders gesproken, een plan van aanpak gemaakt en uitgevoerd. Als er meer of anders nodig is dan de gegeven ondersteuning of als er nog openstaande vragen zijn, kan besloten worden om met elkaar in gesprek te gaan tijdens een groot ondersteuningsoverleg.

Inbreng in het ondersteuningsteam
Wekelijks komen de internbegeleiders en de schoolleiding bijeen om ondersteuning voor leerlingen, groepen of leerkrachten te bespreken. Indien de ondersteuning op groepsniveau tot onvoldoende resultaten leidt, bespreken we de leerling in een groot ondersteuningsteam. Dit bestaat uit de schoolleiding, de intern begeleiders en een consulent van het samenwerkingsverband. Bij het overleg zijn ook de ouders en de betrokken leerkracht aanwezig om aanvullende vragen van de ondersteuningsteamleden te beantwoorden en mee te denken in oplossingen.
Na de bespreking van de leerling besluit het ondersteuningsteam welke acties zullen plaatsvinden, bijvoorbeeld observatie, onderzoek, inschakelen van externe hulp, ondersteuning groepsleerkracht.

Wanneer de school zelf de extra ondersteuning niet kan bieden wordt samen met de ouders gekeken naar een andere passende onderwijsplek. In samenspraak met de ouders vraagt de school bij het samenwerkingsverband een toelaatbaarheidverklaring (TLV) aan. Bij toekenning hiervan kan een kind tijdelijk geplaatst worden op het speciaal (basis)onderwijs.

Plusaanbod
We hebben een doorgaande leerlijn voor onze bovenstromers en plusleerlingen. Voor hen hebben we plusdoelen geformuleerd, welke gericht zijn op het leren-leren, leren denken en leren leven (Doelen- en vaardighedenlijst versie 2010, SLO Nationaalexpertisecentrum leerplanontwikkeling).
We hebben voor groep 2-8 Studio Anne Frank (een interne plusklas).

Taalbeleid en hulp bij taalachterstand
In het taalbeleidsplan hebben wij de leer- en ontwikkelingslijn binnen onze school beschreven. Deze lijn wordt gevolgd volgens een vastgestelde werkwijze en gedragen door het gehele team. In het taalbeleidsplan staat aangegeven hoe wij hulp bieden aan kinderen met een taalachterstand. Door toetsen van het leerlingvolgsysteem en de methodetoetsen kunnen we zien of er resultaat geboekt wordt.

Leerlingvolgsysteem
Op onze school maken we gebruik van een leerlingvolgsysteem dat bestaat uit toetsen op verschillende leergebieden. Deze toetsen worden twee keer per jaar (januari en juni) afgenomen.

Afspraken hulpverlening* onder schooltijd
Directeuren van Tabijnscholen krijgen steeds vaker het verzoek van ouders om externe partijen gelegenheid te geven om hun kind onder schooltijd hulp te bieden. Dit geldt zowel voor diagnostisering als voor remediering. De Tabijnscholen gaan er vanuit dat wanneer er hulp of onderzoek door een externe partij t.b.v. een leerling noodzakelijk is, er vooraf overleg is tussen ouders en school. We hanteren de volgende afspraken:
1.      Als ouders onder schooltijd een extern bureau of deskundige willen inzetten voor hun kind, werkt de school daaraan mee als het onderzoek wordt vergoed uit de basisverzekering.  Er wordt rekening gehouden met de nodige reistijd. Afspraken worden vastgelegd in een brief en door ouders en directeur ondertekend. Adviezen die daaruit voortkomen zal de school opvolgen, als dat redelijkerwijs kan;

2.      Ouders die buiten de schooltijden hun kind willen laten onderzoeken door een deskundige of een bureau zijn daarin vrij. De school is niet verplicht om adviezen uit het onderzoek op te volgen. Contact over het gedane onderzoek vindt altijd plaats via de ouders en niet rechtstreeks met de externe. Indien gewenst kan de schoolarts worden ingeschakeld voor advies.

* De term “hulpverlening” wordt gebruikt in de brede zin van het woord. Hieronder worden verstaan onderzoek, behandeling, ondersteuning, therapie.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Terug naar boven