Wat is de klachtenregeling?
Klachtenprocedure/regeling
IJmare hanteert een klachtenregeling. Deze ligt op school voor alle betrokkenen ter inzage. Deze klachtenregeling is ook te vinden op: www.ijmare.nl
Klachtcontactpersoon
De contactgegevens van de contactpersoon zijn opgenomen in de schoolgids van de school. De schoolgids is te vinden op de website van de school. De contactpersoon op school is het aanspreekpunt wanneer het gesprek op niveau 1 en 2 onvoldoende resultaat heeft opgeleverd. De contactpersoon zal niet ingaan op de klacht, maar zal in overleg bepalen hoe de klacht behandeld moet worden en wie daarvoor benaderd moet worden om tot een goede oplossing te komen. Mocht u om welke reden dan ook liever met een andere contactpersoon dan die van de school de klacht willen bespreken, dan kunt u terecht bij de vertrouwenspersoon.
Klachtenprocedure schoolbestuur
Een klacht over iemand die betrokken is bij de school kan ook worden ingediend bij het bestuur of bij een Landelijke Klachtencommissie. Een klacht kan bij het bestuur worden ingediend ([email protected]). U kunt uiteraard ook eerst telefonisch contact met ons bestuur opnemen (023-5201580). Ons schoolbestuur is aangesloten bij de Landelijke Klachtencommissie Onderwijs. De Commissie onderzoekt de ingediende klacht en brengt advies uit aan het bevoegd gezag over de gegrondheid van de klacht. De Commissie kan in haar advies een aanbeveling doen over de door het bevoegd gezag te nemen maatregelen.
Op de website www.onderwijsgeschillen.nl/klachten vindt u meer informatie over onder meer de relevante regelgeving, de te doorlopen procedure bij de behandeling van klachten en de samenstelling van de Commissie.
Vertrouwenspersoon
De contactgegevens van de vertrouwenspersonen staan vermeld op de website van IJmare Vertrouwenspersonen - IJmare De vertrouwenspersoon gaat na of door bemiddeling een oplossing kan worden bereikt. Wanneer dit niet het geval is, zal de vertrouwenspersoon onderzoeken of de gebeurtenis aanleiding geeft tot bemiddeling
Klokkenluidersregeling
Ons schoolbestuur Stichting IJmare vindt het belangrijk dat ouders en personeel op een veilige manier een vermeende (ernstige) misstand aan de orde kunnen stellen. Om die reden is er een klokkenluidersregeling vastgesteld. De klokkenluidersregeling beschrijft de procedure die gevolgd moet worden wanneer een (op redelijke gronden gebaseerd) vermoeden van een misstand bestaat. De regeling biedt duidelijkheid over de zorgvuldigheidseisen en biedt de betrokkene bescherming tegen benadeling. Er is een speciale Vertrouwenspersoon Integriteit, waarop een beroep kan worden gedaan als er het vermoeden is van een ernstige misstand binnen de schoolorganisatie. Deze functie wordt uitgeoefend door de heer Paul Platt, die zeer brede en langdurige ervaring in het onderwijs heeft. De heer Platt is bereikbaar op nummer 06-33833833. De klokkenluidersregeling is niet bedoeld voor persoonlijke klachten en verschilt hierin van de klachtenregeling. Daarbij gaat het namelijk om kwesties waarbij het persoonlijk belang in het geding is.
De klokkenluidersregeling met toelichting is te vinden op zowel de website van de school als van het schoolbestuur: opoijmond.nl/ouders/klokkenluidersregeling.