Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op basisschool de Sleye werken we in leerjaren. Afhankelijk van het leerlingenaantal kan het voorkomen dat er enkele combinatiegroepen gevormd worden. We vinden het belangrijk om als team samen de verantwoording voor kinderen te dragen. Dit realiseren we door:
- Groepsoverstijgend werken op die momenten waarop dit voor de leerlingen meerwaarde heeft.
- Intensieve samenwerking in de bouwen
- Team breed overleg in een leerlingbespreking indien er sprake is van zorg over een leerling
- Een voorspelbaar dagritme dat zoveel mogelijk afgestemd is door de leerjaren heen waardoor leerlingen, indien gewenst in andere leerjaren lessen kunnen volgen
Op dit moment werken we volgens de uitgangspunten van handelingsgericht werken (HGW). Deze werkwijze wordt de komende jaren verder ontwikkeld. De basis van ons denken over onderwijs wordt gevoed door de overtuiging dat school een veilige sociale omgeving is waar geleerd en geoefend wordt. Deze veiligheid wordt door ons ondersteund door aandacht voor jezelf kennen en je voor de ander interesseren (sociale en emotionele ontwikkeling).
Basisschool de Sleye is een opleidingsschool. In samenwerking met de nieuwste PABO lopen ieder jaar verschillende PABO studenten bij ons stage.
Bij leerjaar 1 en 2 lopen de activiteiten integraal.
Deze onderwijstijden zijn gemiddelden. De keuzes die hierin gemaakt worden zijn groepsafhankelijk en soms zelfs leerling afhankelijk.
Vanaf schooljaar 2023-2024 zal burgerschap op het rapport worden weergegeven.
Onze school biedt onderwijs aan kinderen vanaf 4 jaar. In ons schoolondersteuningsporfiel (SOP) staat hoe wij ons ons onderwijs zo passend mogelijk maken.
Wij geven passend onderwijs voor zover het binnen de kaders van het regulier onderwijs te realiseren is. Dit betekent dat extra ondersteuning gegeven wordt voor zover het binnen de groepssetting te realiseren is. Individuele extra ondersteuning kan slechts in beperkte mate worden aangeboden en alleen wanneer het praktisch uitvoerbaar en de gewenste expertise aanwezig is dan wel in school gehaald kan worden.
De ondersteuning op schoolniveau wordt mede geregeld door het Ondersteunings Team. (OT) In het OT zitten de intern begeleiders en de schoolbegeleider van het samenwerkingsverband.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Ondersteuningsteam
Met ingang van schooljaar 2022-2023 is gestart met een ondersteuningsteam voor alle scholen van Wijzers in onderwijs en SPOLT. Vanuit deze nieuwe opzet heeft elke school recht op:
-Schoolbegeleiding: Denk hierbij aan: consultatie, IB, begeleiding, observaties, overleg en adviezen aanzien van leerling en schoolontwikkeling, sparringpartner, etc.
-Diagnostiek: Naast uren schoolbegeleiding heeft elke school recht op een onderzoek voor een leerling.
-Kortdurende arrangementen/ inzet specialismen. Per vraag van de school wordt gekeken welke begeleider hierin het meest kan betekenen.
Regiegroepen en IB-kwaliteitskring. Naast de IB-kwaliteitskring zijn er op een vastgesteld aantal ontwikkelgebieden gezamenlijke regiegroepen, zoals: onderwijs anders organiseren, het jonge kind/ VVE, pedagogisch handelen/gedrag, begaafdheid, rekenen, lezen/taal/NT2, ICT.
Professionaliseren van de leerkracht bij implementatie van de nieuwe methode rekenen
Komend schooljaar wordt er een nieuwe rekenmethode geïmplementeerd. We gaan de implementatie van deze nieuwe methode breed oppakken. Hierbij willen we de volgende onderdelen versterken: kennis over de didactische modellen bij rekenen (hoofdlijnenmodel, drieslagmodel, handelingsmodel, vertaalcirkel), de kennis van leerlijnen, instructievaardigheden (EDI), differentiatievaardigheden en het voeren van rekengesprekken door leerkrachten. Daarnaast is er aandacht voor het versterken van sterke rekenaars (materialen en middelen) en voor leren leren. Zo kan er beter worden aangesloten op dat wat kinderen nodig hebben. Hierbij stimuleren we kansengelijkheid. Daarbij werken we aan een doorgaande lijn binnen ons onderwijs en aan verbetering van de afstemming binnen de bouwen en bouwoverstijgend.
Met het invoeren van de nieuwe rekenmethode nemen we ook de aandacht voor eigenaarschap van de leerling en het versterken van enkele executieve functies mee. Hierboven werd dit al genoemd (leren-leren). Hierbij kan gedacht worden aan taakaanpak, zelfstandig werken, uitgestelde aandacht, samenwerken, reflectie. Na de evaluatie van de invoering van de rekenmethode, kiezen we hoe we verder gaan inzetten op het versterken van executieve functies bij leerlingen in ons onderwijs
10-14 Onderwijs
Soepele overgang van basisschool naar brugklas. 10-14-Onderwijs regio Maasgouw maakt een doorlopende leerlijn waarmee primair onderwijs (PO) en voortgezet onderwijs (VO) goed op elkaar aansluiten en het onderwijs samen vormgeven.
Plusklas
Meer- en hoogbegaafde leerlingen van meerdere scholen werken in de plusklas aan de ontwikkeling van creatieve, praktische en analytische vaardigheden. Er is in het bijzonder aandacht voor ontwikkeling van creatief denken, zelfreflectie, leren-leren en samenwerking met ontwikkelingsgelijken.
Onze school biedt voor- en vroegschoolse educatie in samenwerking met de peuterspeelzaal/kinderdagverblijf.
Voor het borgen van de doorgaande ontwikkeling vindt er met regelmaat overleg plaats tussen peuterspeelzaal/kinderdagverblijf en school. Zo is er een warme overdracht en kunnen er observaties plaatsvinden. Hiervan zijn ouders altijd op de hoogte. Ook werken we samen bij de organisatie van een aantal activiteiten. Kinderen die bijna 4 jaar zijn en op onze school in zullen stromen, komen voorafgaande aan hun vierde verjaardag een aantal keren wennen/kijken onder begeleiding van de pedagogisch medewerkers van de peuterspeelzaal/kinderdagverblijf. Ouders wordt hiervoor toestemming gevraagd.