Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op onze school gaan wij uit van het gehele kind. We kijken niet alleen naar leergebieden, maar ook naar ontwikkeling van omgang met anderen en het welzijn van een kind. We hebben vertrouwen in het vermogen van de kinderen om te leren waarbij wij ervan uitgaan dat er tempoverschillen zijn en sommige kinderen via andere wegen hun doel bereiken. Dit vertrouwen leidt tot zelfvertrouwen bij de kinderen en is de basisvoorwaarde voor een goede werkhouding.
Op onze jenaplanschool leren we de kinderen op een rechtvaardige en vreedzame manier met verschillen en tegenstellingen omgaan. Respect voor anderen en eerbied voor het leven zijn belangrijke waarden.
De kinderen verschillen binnen de groep in belangstelling, aanleg en vorderingen. Hierdoor kunnen ze elkaar positief beïnvloeden. Ze kunnen beter samenwerken en elkaar helpen. Binnen een stamgroep kun je niet verwachten dat kinderen dezelfde vorderingen maken. Daardoor bestaat er minder wedijver en accepteren ze elkaars verschillen makkelijker.
Leerlingen moeten in de acht schooljaren van het basisonderwijs ten minste 7.520 uren onderwijs krijgen. Verder moeten leerlingen in de eerste vier schooljaren (onderbouw) ten minste 3.520 uur onderwijs krijgen. In de laatste vier schooljaren (bovenbouw) is dit 3.760 uur. Scholen mogen naar eigen inzicht 240 uur verdelen over de onder- en bovenbouw zodat het totaal uitkomt op 7.520 uur. Er is regelgeving in voorbereiding waardoor scholen meer ruimte krijgen om eigen invulling te geven aan de verplichte onderwijstijd.
Op De Lispeltuut maakt groep 1-2 24,5 uur (3 dagen van 5,5 uur en 2 dagen van 4 uur) per week. Na aftrek van vakanties en vrije dagen, blijven er dan nog uren over. De extra uren worden ingezet voor studiedagen voor het team. We blijven ons als team professionaliseren om zo een optimaal onderwijsaanbod te kunnen blijven geven.
Groepen 3 tot en met 8
In de groepen 3 t/m 8 wordt aandacht gegeven aan alle vakgebieden behorend bij de kerndoelen. Over de inhoud van alle vakken krijgt u informatie tijdens de stamgroepavond die in elke groep aan het begin van het schooljaar gehouden wordt. Daarnaast wordt in elk leerjaar aandacht gegeven aan projecten rondom sociale vaardigheden. Om leerstof écht te laten beklijven moeten kinderen de leerstof doorleven. Wanneer kinderen leerstof functioneel toepassen, blijft het geleerde niet beperkt tot oppervlakkige kennis. Naast het werken met methodes op structurele momenten, creëren we veelvuldig situaties waarin kinderen leerstof functioneel moeten toepassen, omdat we weten dat dit unieke leermomenten zijn.
Er is structureel en doelgericht aandacht voor de basisvakken rekenen, taal, spelling, technisch- & begrijpend lezen. Middels EDI (Expliciete Directe Instructie) krijgen de kinderen nieuwe leerstof aangeboden. Het uitgangspunt bij directe instructie is dat je op deze momenten in het onderwijsleerproces kennis, inzichten en vaardigheden het beste doelgericht kunt onderwijzen.
Engels wordt ook al vanaf groep 1-2 aangeboden.
Wereldoriëntatie (aardrijkskunde, geschiedenis, natuur, techniek, kunstzinnige oriëntatie, leefstijl, EHBO en verkeer) staat tijdens de thema's centraal. We gebruiken 'Blink' als leidraad voor de 5 thema's per jaar. We leggen verbindingen tussen leergebieden, onderwijsgebieden, kinderen en leeftijden. Ook halen we de wereld de school in en gaan we erop uit. We laten onze kinderen onderzoekend en ontdekkend leren. Zo maken we ons onderwijs passend en betekenisvol. Naast het werken met methodes op structurele momenten, creëren we situaties waarin kinderen leerstof functioneel moeten toepassen.
Bewegingsonderwijs bestaat uit twee keer per week 45 minuten gymles van een sportdocent of docent met gymbevoegdheid voor iedere stamgroep.
In het schoolondersteuningsprofiel (SOP) en het zorgplan beschrijven wij hoe het onderwijs didactisch en pedagogisch op de Lispeltuut is geregeld en waar wij naar streven in de toekomst. De uitgangspunten van een goede zorgstructuur worden omschreven, daarnaast staat de uitvoering beschreven. De Lispeltuut heeft in de organisatie en uitvoering van zorg te maken met de richtlijnen die het ministerie van Onderwijs heeft uitgegeven en die worden gecoördineerd via STROOMM en samenwerkingsverband De Meijerij (Bommelerwaard).
De zorgstructuur omvat alle voorzieningen bij elkaar die eraan bijdragen dat de zorgleerlingen optimaal profiteren van het zorgaanbod binnen de school. Hier hoort ook de procedure bij om de zorgleerlingen te signaleren, te diagnosticeren en te behandelen. De interne begeleider is verantwoordelijk voor het opzetten en in stand houden van het begeleidingssysteem van de school. De interne begeleider monitort het overkoepelende zorgproces aan leerlingen. Zij legt hierover verantwoording af aan de directeur. De directeur is voor dit proces uiteindelijk eindverantwoordelijk. De leerkracht is verantwoordelijk voor het onderwijs en de zorg die leerlingen nodig hebben binnen de eigen groep.
Als aan de basisvoorwaarden is voldaan geeft de route van ondersteuning aan welke stappen er gezet dienen te worden. Binnen de leerlingzorg worden de volgende zorgniveaus gehanteerd:
1. Zorgniveau 1: de leerling ontwikkelt zich optimaal binnen het onderwijs dat geboden wordt. Er is sprake van een juiste afstemming op het leerproces.
2. Zorgniveau 2: de leerling ontwikkelt zich optimaal binnen het onderwijs dat geboden wordt met extra ondersteuning bij het leerproces. De ondersteuning wordt binnen de bouw gebonden.
3. Zorgniveau 3: de leerling ontwikkelt zich optimaal binnen het onderwijs dat geboden wordt, maar heeft extra ondersteuning nodig bij het leerproces. De ondersteuning wordt binnen de school geboden of voor een korte periode van specifieke begeleiding door experts buiten de school.
4. Zorgniveau 4: de leerling ontwikkelt zich optimaal binnen het onderwijs dat geboden wordt, maar heeft extra ondersteuning nodig bij het leerproces. De ondersteuning wordt zowel binnen de school als buiten de school geboden.
5. Zorgniveau 5: de leerling ontwikkelt zich optimaal binnen aangepast onderwijs dat geboden wordt. De leerling heeft extra ondersteuning nodig bij het leerproces dat zowel binnen als buiten de school geboden wordt.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
We onderwijzen en begeleiden kinderen passend bij de onderwijsbehoefte. De 'Petteflet' is voor meer- en hoogbegaafde kinderen. 1x per week krijgen deze kinderen een passend onderwijsaanbod
Op de Lispeltuut werken we bij de kleuters met thematisch onderwijs. Het thematisch onderwijsaanbod wordt ingericht d.m.v. betekenisvolle samenhangende activiteiten. We gebruiken hierbij Kleuteruniversiteit als onderlegger en daarnaast maken we veel gebruik van de actualiteit en de interesses van de kinderen. Het aanbod sluit aan bij het ontwikkelingsniveau, de onderwijsbehoeften en de talenten van de kinderen
We werken met het Digikeuzebord, waarmee we de zelfstandigheid van kinderen stimuleren en individueel kunnen bijsturen. Door deze manier leren kinderen al vroeg hun eigen werk te plannen.
De ontwikkeling van jonge kinderen loopt niet langs een strakke lijn. Soms staan ze even stil om vervolgens weer een sprong vooruit te maken. Tijdens de verschillende speel- en werkmomenten in de verschillende hoeken zorgt de groepsleider ervoor dat de activiteiten leiden tot positieve ervaringen en uitbreiding van hun kennis en vaardigheden. Om de kinderen goed in deze ontwikkeling te kunnen volgen maken we gebruik van de leerlijnen van ParnasSys.