Katholieke Basisschool De Tweeklank

Da Costasingel 42 2394 BL Hazerswoude-Rijndijk

  • Vooraanzicht vanuit  de Potgieterlaan.
  • Zijaanzicht vanaf de Da Costasingel.

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Wij volgen van alle kinderen de sociaal-emotionele én de cognitieve ontwikkeling. Dit doen wij door onder andere methode onafhankelijke toetsen af te nemen. 

Op school- groeps- en leerlingniveau worden de resultaten in kaart gebracht. Aan de hand van deze resultaten worden schoolontwikkelingen, groepsaanpak en leerlingbegeleiding geëvalueerd en waar nodig bijgesteld. Als er sprake is van individuele handelingsplannen dan worden uiteraard het kind en de ouders hierbij betrokken.

We werken volgens het systeem van 'Data/duiden/doelen/doen'.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Hoe wordt het schooladvies samengesteld?

Leerkracht, IB en directie kijken naar kindkenmerken (eigenschappen van het kind, executieve functies, leerlingkenmerken a.d.h.v. document SWV)., werkhouding en toetsuitslagen. Er wordt hierbij vooral gelet op de referentieniveaus van rekenen (1F/1S) en begrijpend lezen (1F/2F). Er wordt een eerste voorlopig uitstroomniveau gegeven eind groep 6, hierna nogmaals een voorlopig uitstroomniveau eind groep 7, vervolgens wordt in december in groep 8 een doorstroomadvies gegeven aan de leerlingen van groep 8. Op deze manier worden leerlingen en ouders meegenomen in de ontwikkeling van het kind en kunnen aandachtspunten bespreekbaar worden gemaakt, leerdoelen worden aangescherpt en geoefend. We proberen op deze manier het eigenaarschap van de leerling te vergroten. Er wordt gestreefd naar het hoogst haalbare niveau per individu, rekening houdend met kindkenmerken. Leerkrachten zetten leerlingen in hun kracht en geven positief opbouwende feedback. Leerlingen krijgen lesstof aangeboden op hun niveau. We streven naar een passende plek voor alle leerlingen, waarbij het kind zich op zijn plek voelt, voldoende uitgedaagd wordt, maar niet constant op zijn/haar tenen hoeft te lopen. Uitstroomgesprekken vinden plaats met leerlingen, ouders en leerkracht. 

Na de B8 CITO's in november (methodeonafhankelijke toetsen) wordt het definitieve schooladvies opgesteld. In december worden leerling en ouders uitgenodigd voor een gesprek hierover. Ouders krijgen uitleg over het OKR en in februari krijgen de ouders het ingevulde OKR in te zien en geven hier akkoord op. 

Leerlingen met een grotere ondersteuningsbehoefte dan ‘regulier', moeten voor 1 februari zijn aangemeld via OT. Als er sprake is van een zgn. ‘twijfeldossier’, kan er begin november worden overlegd bij het SWV.  

Doorstroomtoets 

De Doorstroomtoets wordt afgenomen in februari en de uitslag hiervan komt vaak overeen met het gegeven schooladvies. Mocht het advies lager uitkomen, blijft het schooladvies gewoon staan. Valt de uitslag van de Doorstroomtoets hoger uit dan het gegeven schooladvies, neemt de school het advies in heroverweging. Ouders en leerlingen zullen hiervan op de hoogte worden gesteld in een gesprek. Er kan worden gekozen het advies toch te laten staan, als hier gegronde argumenten voor zijn. Mocht het schooladvies toch worden verhoogd, passen de leerkrachten dit aan in OT.   

Overdracht PO-VO Half maart worden de uitslagen van de Doorstroomtoets verwacht. Dan kijkt school (leerkrachten, directie en IB) naar de uitslagen en heroverwegingen. Vervolgens zullen de uitslagen gedeeld worden en waar nodig ouders worden uitgenodigd voor een gesprek over de uitslag.   

 
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De zorg voor sociaal-emotionele ontwikkeling is de basis van ons onderwijs. 

Wij benaderen de kinderen als individuen en maken bij hun ontwikkeling gebruik van hun nieuwsgierigheid, interesse en (onderwijs)behoeften. Kinderen ontwikkelen zich het beste in een sociale omgeving. We besteden aandacht aan groepsgevoel en saamhorigheid. Jaarlijks starten wij met het centraal stellen van onze leefregels. 

Teamleden laten in hun gedrag respect, plezier en humor zien.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respect
  • Welbevinden
  • Zelfkennis

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven