Openbare Basisschool JPF Steyaert

Joseph Haydnlaan 1 2394 GJ Hazerswoude-Rijndijk

De kracht van de Steijaertschool is dat we denken in kansen en mogelijkheden. 
Tevens geldt een 'leven lang leren' ook voor de medewerkers.

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Er wordt gebruikgemaakt van methodegebonden toetsen en van niet-methodegebonden (CITO) toetsen. De methodegebonden toetsen worden na ieder blok afgenomen. De niet-methodegebonden toetsen zijn de midden- en eindmeting. Hierin wordt gekeken hoe de kinderen het op onze school doen in vergelijking met andere scholen in Nederland.

De combinatie van deze twee metingen vergaart inzichten waarmee het onderwijsaanbod aangescherpt kan worden. Er wordt na iedere toets geanalyseerd welke doelen een kind wel behaald heeft en welke doelen nog niet. Er wordt op basis hiervan een passend plan van aanpak geschreven. Dit kan verlengde instructie in de klas zijn, maar het kan ook extra oefenen via een online programma zijn, of een passend aanbod bij de onderwijsassistent.

Ouders worden tijdig op de hoogte gesteld over de resultaten van hun kind.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Doorstroomtoets

Om na groep 8 de overstap te maken naar het voortgezet onderwijs heeft een leerling een schooladvies nodig. In dit schooladvies staat welk type voortgezet onderwijs het beste bij de leerling past.  

Een commissie van leerkrachten groep (6), 7 en 8, intern begeleider en directeur komt gezamenlijk tot het (voorlopige) schooladvies.Om tot dit advies te komen maken zij gebruik van de volgende gegevens:

  • Resultaten leerlingvolgsysteemtoetsen vanaf groep 6
  • Resultaten methode gebonden toetsen
  • Sociaal emotionele vaardigheden
  • Werkhouding, motivatie en gedrag
  • Eventueel extra ondersteuning binnen passend onderwijs.

Een leerling kan een schooladvies krijgen voor één schooltype (enkelvoudig) of voor twee schooltypes (meervoudig/dubbel). De mogelijke schooladviezen zijn:

  • pro
  • vmbo-bb
  • vmbo bb/vmbo kb
  • vmbo kb
  • vmbo k/vmbo gt-tl
  • vmbo gt-tl
  • vmbo gt-tl/havo
  • havo
  • havo/vwo
  • vwo

In groep 7 krijgt de leerling een voorlopig schooladvies. In januari van het jaar dat de leerling in groep 8 zit, krijgt de leerling zijn of haar schooladvies. Dit (voorlopig) schooladvies wordt besproken en toegelicht in een gesprek, waar ook de leerling bij aanwezig is. In een enkel geval kan er een advies richting voorgezet speciaal onderwijs worden afgegeven. Als hier sprake van is, zullen voorgaand aan het (voorlopig) advies al meerdere overleggen plaats hebben gevonden. 

In februari van het jaar dat de leerling in groep 8 zit maakt de leerling een doorstroomtoets. De uitslag van de doorstroomtoets volgt halverwege maart. Indien de doorstroomtoets een hoger uitstroomprofiel weergeeft dan het gegeven schooladvies dient dit advies te worden bijgesteld of dient te worden toegelicht waarom er niet tot bijstelling wordt overgegaan. Ouders en leerling worden in dit proces altijd betrokken.

Indien de doorstroomtoets een lager uitstroomprofiel weergeeft dan het gegeven schooladvies blijft het schooladvies leidend, er vindt geen bijstelling plaats. 

Het proces van (voorlopig) schooladvies tot plaatsing VO-school:

  • Voorlopig schooladvies: wanneer -> medio groep 7
  • Schooladvies opgesteld door school in groep 8 - wanneer ->  10-31 januari '24
  • Doorstroomtoets - Eerste 2 volle weken van februari '24.
  • Uitslag doorstroomtoets - wanneer -> 15 maart '24
  • Bijstelling: Bij een hoger toetsadvies wordt het schooladvies bijgesteld of nader toegelicht - wanneer -> 15-24 maart '24
  • Aanmelden leerling bij vo-school, door ouders wanneer -> 25-31 maart '24
  • Bericht plaatsing: bericht aan ouders over plaatsing leerling - wanneer ->Uiterlijk 15 mei '24

Niet eens met schooladvies

Bent u het niet eens met het schooladvies dat uw kind heeft gekregen, dan kunt u in gesprek gaan met de leerkracht of directeur van de Steijaertschool. Als u er samen niet uitkomt, kunt u gebruik maken van de klachtenregeling.

Schooladvies aanpassen na eindtoets

Heeft uw kind de eindtoets beter gemaakt dan verwacht? Dan zullen wij het schooladvies heroverwegen. Het schooladvies kan naar boven aangepast worden in nauw overleg met u en uw kind. Een aangepast schooladvies geeft recht op toelating tot de bijbehorende schoolsoort. Het kan zijn dat de school die u in eerste instantie had uitgezocht met uw kind, het nieuwe schooladvies niet aanbiedt of dat er geen plaats meer is. U moet uw kind dan aanmelden bij een andere middelbare school. Is het resultaat van de eindtoets minder goed dan verwacht? Dan passen we het schooladvies niet aan.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Pedagogisch Klimaat

Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap.

Onze kernwaarden uit de visie op sociale opbrengsten zijn:

  • Respect voor elkaar / omgeving
  • Samen verantwoordelijk
  • Veiligheid

Wij vinden het van belang dat er in eerste instantie wordt uitgegaan van de groep als sociale werk -en leerplek. Wij willen dat ieder kind zich veilig voelt in de groep / op school. Vanuit deze basis willen we dat er gewerkt wordt in het aangaan en onderhouden van 'gezonde' relaties. Vanuit hier willen we de kinderen succes ervaringen laten opdoen, zich vertrouwd laten voelen. Daarnaast richten we ons ook op het individu, hij/zij is autonoom, mag zijn wie het is en laten zien wat hij of zij kan.


Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • verantwoordelijkheid
  • respect

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven